Grøn omstilling påvirker unges valg af studie og karriere

For 15 % af alle studerende var ønsket om at arbejde med grøn omstilling vigtigt for deres studievalg, og omkring hver fjerde vil arbejde med grøn omstilling, når de er færdiguddannede. Det viser en ny undersøgelse fra EVA.

04.10.2023

CSR.dk

Grøn omstilling har stigende betydning i samfundet, og for en betydelig andel af de unge har det også betydning for, hvilken uddannelse de vælger.

For 15 % af alle førsteårsstuderende var ønsket om at arbejde med grøn omstilling afgørende for deres studievalg. Det viser en ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut – EVA, baseret på en spørgeskemaundersøgelse blandt 5.850 studerende på universiteter, professionshøjskoler og erhvervsakademier. I undersøgelsen fremgår det, at 18 % valgte en erhvervsakademiuddannelse på grund af et ønske om at arbejde med grøn omstilling, mens 16 % valgte en professionsbacheloruddannelse og 14 % en universitetsuddannelse af samme grund.

"Det er interessant, at der er en stor grupper, der vælger uddannelse direkte på baggrund af et ønske om at arbejde med grøn omstilling. Grøn omstilling er en del af grunden til, at vi får behov for, at tiltrække flere til uddannelser der er centrale for omstillingen, men også del af løsningen, fordi ønsket om at bidrage til grøn omstilling i sig selv motiverer unge til at vælge i den retning," siger Andreas Pihl Kjærsgård, seniorkonsulent på Danmarks Evalueringsinstitut - EVA.

For nogle studerende har ønsket om at arbejde med grøn omstilling ikke været afgørende for studievalget, men de har alligevel et ønske om at arbejde med grøn omstilling. Undersøgelsen viser således, at omkring hver fjerde (24 %) gerne vil arbejde med grøn omstilling efter endt uddannelse.

Tekniske uddannelser fører an
Det er særligt på de tekniske uddannelser, at ønsket om at arbejde med grøn omstilling er afgørende for de unge. På det tekniske område på erhvervsakademierne svarer 33 %, at ønsket om at arbejde med grøn omstilling var vigtigt for studievalget, mens det er 40 % på det tekniske område under professionshøjskolerne og 31 % på området Teknisk Videnskab på universiteterne. Samme mønster ses, når det handler om ønsket om at arbejde med grøn omstilling efter endt uddannelse.

"Det giver god mening, at grøn omstilling fylder mest for dem, der vælger tekniske uddannelser, fordi man her uddanner mange af de medarbejdere, der helt konkret skal arbejde i sektorer og med opgaver, der skal rykke vores samfund i retning af den grønne omstilling. Men det betyder ikke, at grøn omstilling ikke også spiller en rolle på fx humaniora og de samfundsvidenskabelige uddannelser. Vi er blot ikke vant til at se disse uddannelser i det perspektiv. Men det kan fx være en statskundskaber, der skal udforme den konkrete aftale om fredning af et naturområde," siger Andreas Pihl Kjærsgård.

Der er forskel på, hvor meget undervisning i emner relateret til grøn omstilling fylder på de forskellige uddannelser. Generelt fylder det mest på de tekniske uddannelser på tværs af uddannelsessektorerne.

Hver tredje vil have mere undervisning i grøn omstilling
Mellem hver fjerde og knap halvdelen af førsteårsstuderende svarer, at de har modtaget undervisning i grøn omstilling, men der er flere, der har ønske om mere. På professionsbacheloruddannelserne vil 30 % have mere undervisning i grøn omstilling, på erhvervsakademiuddannelserne er det hver tredje studerende (34 %) og på universiteterne 28 %.

For nogle uddannelsesområder er ønsket mere udtalt. Blandt professionsbacheloruddannelserne er der flest på det medie- og kommunikationsfaglige område (44 %), efterfulgt af det tekniske område (40 %) og det pædagogiske område (35 %), mens ønsket på universiteterne er størst på samfundsvidenskab (32%) og teknisk videnskab (31%). Blandt erhvervsakademiuddannelserne skiller det økonomisk-merkantile område sig ud – her vil 40% af de førsteårsstuderende have mere undervisning i grøn omstilling.

"De studerende har en betydelig appetit på undervisning i grøn omstilling, og selvom man ikke lærer at bygge vindmøller på økonomi-  eller på pædagoguddannelsen, betyder det ikke, at grøn omstilling ikke også kan have en plads her. Der er mange forskellige faglige perspektiver, som er relevante for grøn omstilling, og på baggrund af resultaterne er det oplagt at overveje, om det er relevant at styrke fokus på grøn omstilling på flere af uddannelserne," siger Andreas Pihl Kjærsgård, seniorkonsulent i EVA.

Undersøgelsen svarer ikke på, hvorfor der ikke er mere undervisning i grøn omsitlling, men spørger man de studerende, er det ikke fordi underviserne mangler viden. På tværs af de tre uddannelseskategorier har mere end 70 procent tiltro til at deres underviserne har nødvendige kompetencer. 

Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

20.08.2025CSR.dk

Strikkere sørger for kæmpe beløb til Unicef i Gaza

18.08.2025BSR

Sponseret

Developing Integrated Approaches to Human Rights, Climate, and Nature

15.08.20253H Law

Sponseret

Klimakompensation og markedsføring: En juridisk balancegang

07.08.20253H Law

Sponseret

Grønne udsagn og den konkrete vurdering

06.08.2025CSR.dk

”Svært at bevisføre”: Klimaretssager mod virksomheder ventes også at ramme Danmark

17.07.2025BSR

Sponseret

How Foresight Can Enhance Strategic Resilience in a Time of Turbulence

24.06.2025CSR.dk

EU-Kommissionen vil droppe krav mod greenwashing

05.06.2025BSR

Sponseret

Advancing a People-Centered Approach to Sovereign Debt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk Mini MBA med certificering (DK) start 18. aug. 2025

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Næste holdstart i aug 2025

Dato

18.08.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol v. DEA, Fiolstræde 44, 1171 København K

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Få styr på de nye krav om energiledelse, energi- og klimasyn baseret på BEK 761/2024

Er din virksomhed omfattet af Bekendtgørelsen, skal I sikre, at I opfylder de nye krav. På dette 2,5-times online minikursus, giver vi dig den viden, du har brug for for at leve op til de nye krav.

Dato

21.08.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Auditor – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Auditor med den internationale certificering fra PECB.

Dato

25.08.2025

Sted

Copenhagen

DTU
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

25.08.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup