Grønne organisationer sætter Lars Løkke under pres inden klimaudspil

På dagen for Folketingets åbning lagde en stribe grønne organisationer i Berlingske et massivt pres på statsministeren for at levere i den klimaplan, som regeringen er på vej med.

Flere organisationer lægger pres på Lars Løkke (V) og resten af Folketingets medlemmer, forud for at regeringen inden længe vil præsentere sit nye klimaudspil. Arkivfoto..

04.10.2018

CSR.dk

Da statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) i Folketingets åbningstale tirsdag løftede den første flig af regeringens kommende klimaudspil ved at fortælle, at regeringen fra 2030 vil lukke for salget af nye benzin- og dieselbiler, skete det efter, at han tidligere samme dag var vågnet til et opråb i Berlingske fra en række toneangivende klimaorganisationer.

Deres budskab er, at sandet i timeglasset er tæt på at rinde ud, hvis vi i fremtiden selv skal være herre over klodens klima, og derfor mener de, der behov for en indsats fra de danske politikere i et helt andet gear end i dag.

Læs også: Klimaudspil: Der skal deadline på udfasning af benzin- og dieselbiler

”Vi kan umuligt udskyde handlingen længere, og derfor er det vel nok den vigtigste indsats nogensinde for politikerne”, siger Maria Reumert Gjerding, der som folketingsmedlem var miljø- og landbrugsrådgiver for Enhedslisten, før hun blev valgt som præsident for Danmarks Naturfredningsforenings i foråret, til Berlingske.

Hun pegede allerede inden statsministerens tale på investeringer i elbiler som et vigtigt fokuspunkt for indsatsen i de kommende år, hvis vi skal holde os under den halvanden graders temperaturstigning, som Paris-aftalen fokuserer på.

”Folk vil gerne investere i den grønne omstilling, men man vil ikke være idiot. Hvis vi skal investere i en elbil, skal der eksempelvis være en ordentlig infrastruktur, så man ikke pludselig holder mellem Randers og Aalborg og er gået i stå”, siger Maria Reumert Gjerding.

Connie Hedegaards tre bud på, hvad klimaplanen bør indeholde:

1. Økonomi: Overordnet skal man beskatte på en ny måde, så man beskatter grønne tiltag mindre, mens tiltag, der trækker i en mindre grøn retning, skal beskattes hårdere. "Der skal være en større tilskyndelse til at vælge den grønne løsning, og så skal det koste noget at forurene og sløse med ressourcerne. Man bør beskatte mere af det, man ikke vil have, og mindre af det, man gerne vil have. F.eks. kan man gøre det mere attraktivt at fravælge plastic som emballage ved at ændre afgiftssystemet", siger Connie Hedegaard.

2. Transportsektoren: Afgifterne skal omlægges, så det bliver billigere at købe grønne biler – og den kollektive trafik skal være mere klimavenlig. Og så skal regeringen turde sætte nogle klare mål. "Regeringen bliver nødt til at tage nogle reelle skridt på transportområdet. Der ligger en meget stor opgave, og den er ikke let, men det skal en klimaplan løse. Man bør finde en model for afgifterne, så det bliver billigere at købe elbiler", mener Connie Hedegaard.

3. Den offentlige sektor: Krav til det offentlige om at tænke mere grønt og klimavenligt i forbindelse med indkøb. "Når der skal indkøbes f.eks. varevogne eller andre biler i kommunerne, skal det være grønt", siger Connie Hedegaard.

Kilde: Berlingske

WWF Verdensnaturfonden lægger sig på samme linje og peger til Berlingske først og fremmest på transportsektoren samt landbruget som områder, hvor ambitionerne skal hæves.

”Dér er vi ikke fremme i bussen på samme måde, som vi er på energi”, siger Hanne Jersild, seniorrådgiver på klima- og energiområdet i WWF Verdensnaturfonden, til Berlingske og understreger:

”Det er nu, der skal handles. Det er helt enormt vigtigt, at det bliver et ambitiøst klimaudspil, for det er en brændende platform.”

Privatbiler står ifølge opgørelser for udledning af syv millioner ton CO2 om året, hvilket er 19 procent af det samlede udslip i Danmark.

Behov for bred aftale i Folketinget
Det er dog ikke nok kun at fokusere på transportsektoren, hvis målene i Paris-aftalen skal nås. Derfor er det også vigtigt, at Folketingets partier er klar til at samarbejde om de nye tiltag, lyder det fra bestyrelsesformand for klimatænketanken Concito Connie Hedegaard til Berlingske:

”Vi har været dygtige til at lave tiltag på energiområdet, men nu kommer vi til nogle af de sektorer, der er tættere på borgerne – landbrug, transport og adfærd. Og det kræver politisk lederskab. Det er ikke nemt, men det ville virkelig være stærkt, hvis regeringen spiller markant og ambitiøst ud i sin klimaplan og forhåbentligt lander en bred aftale i Folketinget”.

Connie Hedegaard har som konservativ politiker en fortid som mangeårig klima- og energiminister, ligesom hun var EU's klimakommissær fra 2010 til 2014.

Hun mener at se klare tegn på, at danskerne er parate til at gøre en ekstra indsats for klimaet, og nu er det op til politikerne at træde i karakter.

”Politikerne har ansvaret for at sætte de overordnede rammer, men vi har alle sammen et ansvar. Der er rigtigt mange kommuner, virksomheder og borgere, der gerne vil den grønne omstilling – men den samlede plan mangler. Den skal regeringen komme med”, siger Connie Hedegaard.

En meningsmåling foretaget af Kantar Gallup for Berlingske viste i sommer, at hver tredje adspurgte dansker – 34 procent – udpeger miljø- og klimapolitik som et af de tre vigtigste politiske emner, en regering skal håndtere efter folketingsvalget. Til sammenligning var det blot 22 procent af de adspurgte, der i en lignende måling i september 2016 havde samme syn på vigtigheden af klima- og miljøområdet.

Omstillingen kommer til at koste penge
På trods af at statsministeren i sin tale fokuserede på vigtigheden af at håndtere klimaudfordringerne, kom han ikke nærmere ind på, hvad klimaudspillet - der forventes at blive præsenteret i næste uge – yderligere kommer til at indeholde af tiltag, eller hvordan planen skal finansieres.

”Klimaplanen skal i høj grad anvise en vej til en mærkbar forøgelse af tempoet i den grønne omstilling. Vi skal op i et noget andet gear for at nå målsætningerne”, lyder det fra Peter Birch Sørensen fra Klimarådet, der er et uafhængigt råd af eksperter, som rådgiver den danske regering om klimapolitik:

Peter Birch Sørensens tre bud på, hvad klimaplanen bør indeholde:

1. Rettigheder: Vi skal koncentrere os om at reducere udledning fra Danmark frem for at købe udledningsrettigheder i udlandet.

2. Transportsektoren: Der skal gang i omstillingen på transportområdet, og det mest oplagte redskab er at fremme elbiler. Klimarådet anbefaler et stop for salg af benzin- og dieseldrevne biler i 2030.

3. Landbruget: Overblik over de forskellige udledningskilder samt klimaregnskab for den enkelte landbrugsdrift.

Kilde: Berlingske

”Det er op til politikerne at vælge virkemidler, men hvis det skal rykke noget, kræver det formentligt en kombination af afgifter, tilskud og direkte påbud”, siger han til Berlingske.

På den baggrund mener Tarjei Haaland, klima- og energipolitisk rådgiver hos Greenpeace, at politikerne må afsætte de nødvendige penge til opgaven og ikke lade sig begrænse.

”Det kan ikke nytte noget at sige, at man har en pose penge, og så må vi se, hvor langt vi kommer for den. Regeringen er nødt til at opstille nogle mål, vi skal opfylde, og så må det laves så omkostningseffektivt som muligt. Det koster penge på den korte bane at sikre, at Danmark leverer det, som vi med rette skal levere for at redde verden fra klimakaos", siger han.

Læs også: Miljøeksperter i opråb til regeringen: Forkert omregningspris sænker grønne investeringer

Energi- og klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) ønsker heller ikke overfor Berlingske at kommentere konkrete elementer i en kommende klimaplan, men medgiver, at det er "en af de absolut vigtigste diskussioner, vi har."

"Der er brug for en indsats, men der er også brug for en realistisk og realiserbar indsats. Der er ikke noget lettere i en klimadiskussion end at komme med den ene høje målsætning efter den anden, men vi skal kunne finansiere de ting, vi foreslår", siger han.

 - JMA

ista Danmark A/S

Sponseret

Få overblik over energiforbruget og giv et bidrag til miljøet

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

22.01.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen reducerer plastforbruget med 20 procent i ny Pingvin-serie

21.01.2025CSR.dk

Danske kantiner går forrest i udviklingen mod en grønnere kost

20.01.2025ista Danmark A/S

Sponseret

Få overblik over energiforbruget og giv et bidrag til miljøet

17.01.2025ØNSK ApS

Sponseret

“Bøtter der batter!”: et kig på ØNSKs cirkulære kaffeløsning

17.01.2025CSR.dk

Endelig afskaffes prisloftet på overskudsvarme

17.01.2025CSR.dk

Regenerativt landbrug: Udfordringer og potentialer

16.01.2025Atea Danmark A/S

Sponseret

Brd. Klee A/S fik med hjælp fra Ateas Customer Experience-team (CX) mindsket CO2-aftryk og sikret ansvarlig håndtering af udtjent it-udstyr

15.01.2025NRGreen ApS

Sponseret

Hørkram tager ambitiøse skridt mod en grøn omstilling

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk mini MBA med certificering - Hybridhold - Forår 2025

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Holdstart januar 2025.

Dato

23.01.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol/KBH + Online

Dakofa
Webinar
Nye krav til håndteringen og forvaltningen af kritiske råstoffer

En ny EU-forordning skal sikre, at affaldsforebyggelse og genanvendelse i højere grad understøtter cirkularitet i EUs forbrug af kritiske råstoffer. Nye produktlister, mærkningskrav, benchmarks, nationale programmer mv. understøtter, at EUs egen forsyning med kritiske råstoffer øges. Webinaret giver et indblik i forordningens krav, tidsplan og de nye muligheder.

Dato

23.01.2025

Tid

13:00

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Virksomhedens klimaregnskab

Er jeres virksomhed C02-neutral? Det er svært at svare på spørgsmålet, hvis ikke din virksomhed har opstillet et klimaregnskab. Det får du styr på med et kursus i klimaregnskaber. 4 kursusdage i Aarhus på statsgodkendt efteruddannelse med ECTS-point.

Dato

28.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J