Klimaudspil: Der skal deadline på udfasning af benzin- og dieselbiler
Statsministeren vil have årstal på udfasning af biler, der køre på fossile brændsler, men det kræver opbakning fra EU, lyder det fra branchen.
Regeringen arbejder på et nyt klimaudspil, der bl.a. indeholder en plan om at udfase konventionelle biler, der køre på benzin- og diesel. Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) mener, at en deadline på udspillet skal få CO2-udledningen ned.
”Jeg har en klar ambition om, at vi sætter en deadline, men vi skal finde en balancegang, hvor det ikke bliver et slag i luften. Vi skal kigge på teknologiudviklingen, og det er klart, at teknologien bliver billigere med årene,” siger Lars Løkke Rasmussen.
Læs også: Eksperter: Biogas kan bane vejen for grøn transport
Statsministeren har dermed på nuværende tidspunkt ikke et årstal på planen, men hos regeringspartneren de Konservative lyder forslaget på 2030.
På det tidspunkt skal det ikke længer være muligt at indregistrere biler, der køre på fossile brændsler, lyder det fra klimaordfører (C) Mette Abildgaard.
I de første to måneder af 2018 udgjorde elbiler kun to procent af det samlede bilsalg. Regeringen kigger for tiden på om afgifterne på elbiler skal justeres, lyder det fra statsministeren.
Branchen: EU skal med
Det er et ambitiøst mål, der godt kan lade sig gøre, hvis altså EU bakker op om forslaget, lyder det fra organisationen Bilbranchen, der høre under Dansk Industri.
Bilbranchen støtter udfasningen, fortæller direktør Thomas Møller Sørensen.
”Men dem, der bestemmer, hvilke biler der må sælges i Danmark, er EU. Så det er på EU-niveau, at slaget skal slås. Derfor handler det om hurtigst muligt at få vedtaget regler på EU-niveau. Danmark må ikke gå enegang,” siger han.
Det kommer dog ikke umiddelbart til at påvirke forbrugernes budgetter for meget, vurderer branchedirektøren.
”Det er meget svært at spå om her 12 år før. Men udviklingen går utrolig stærkt i de her år,” siger Thomas Møller Sørensen.
Direktør i Autobranchen Danmark Gitte Seeberg er overbevist om, at EU vil bakke op om idéen, samt at andre lande har samme prioritering.
Flere ladestationer til elbiler
Men det kræver flere ladestationer til elbiler, lyder det fra direktøren.
”Elbilen er ikke praktisk at have, når man skal køre langt, hvis man ikke kan lade undervejs. Vi ved, at det kan lade sig gøre. Vi har set, at der har været fantastisk succes i Norge. Men den norske regering har også investeret virkelig mange penge for at få det op at køre,” siger Gitte Seeberg.
Flere bilproducenter investerer også mere og mere i grønne alternativer. Volvo har f.eks. meldt ud, at de i 2019 vil udfase modeller der kun køre på fossile brændsler og i stedet enten have elektriske eller delvist elektriske motorer.
Vi har travlt hvis Parisaftalen skal overholdes
Benzin- og dieselbiler skal være ude af EU inden for fem til ti år, hvis Parisaftalen skal overholdes, viser nyt studie, udført af det tyske rumforskningscenter, Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt, DLR, som Greenpeace har bestilt, skriver Information.
DLR har undersøgt, hvor mange år det vil tage, før hele det resterende kulstof-budget for privatbilisme er opbrugt, såfremt udlkedningsudviklingen fortsætter.
Læs også: Ny international erklæring om grøn transport
Forskerne kommer med to forskellige bud. Enten er chancen for at holde målet 50 procent eller 66 procent. Rapporten konkluderer nemlig, at Europa har opbrugt budgettet om fem år med 66 procent sandsynlighed og om ti år med 50 procent sikkerhed.
"Begge scenarier fremhæver, hvor travlt vi har, og at vi er nødt til at sætte alle kræfter ind," siger rapportens hovedforfatter, Bent van den Adel.
- SN