Grønt iværksætterinitiativ henter og indleverer din pant for dig

Danskerne er stadig for dårlige til at indlevere deres pant, og 140 millioner dåser og flasker ender hvert år i naturen eller skraldespanden. Det vil den nystartede virksomhed Elepanten sætte fokus på ved at indlevere borgernes pant for dem.

Målet med virksomheden er at ændre mindsettet hos forbrugeren, så de tænker sig om, inden de smider flasker og dåser ud. Arkivfoto..

13.02.2020

CSR.dk

Det skal der laves om på, mener iværksætterne Sunny Khosla og Dennis Peetz Stahlhut, der har sagt farvel til deres fuldtidsjobs for at arbejde på virksomheden Elepanten, og dermed bliver en del af gruppen af iværksættere med virksomheder, der er født bæredygtige.

Virksomheden tilbyder gratis afhentning af pant ved kundernes hoveddør, og pantværdien udbetales i nye drikkevarer.

Målet med virksomheden er at ændre mindsettet hos forbrugeren, så de tænker sig om, inden de smider flasker og dåser ud.

”De drikkevarer vi giver retur, er udelukkende i aluminiumsemballage, da aluminium som den eneste emballage er 100 procent genanvendeligt. Hvis kunden allerede har pant, betyder det, at de selvfølgelig køber drikkevarer, og derfor var det en god idé at give dem denne retur, og de kan endda blande selv. Det er desuden ikke alle, der kan bære sodavand med hjem og derfor er der også en convenience-service i at få det leveret til døren. Der er endda mulighed for at tilkøbe ekstra drikkevarer ved døren”, skriver Sunny Khosla til CSR.dk.

Siden 1. juli i år er der kommet pant på endnu flere flasker og dåser, blandt andet fra juice og saftevand.

Danmark bør kunne gøre det bedre
Det varer ikke længe, før de nye pantbare flasker og dåser for alvor bliver synlige i butikkerne, og derfor forudser Sunny Khosla og Dennis Peetz Stahlhut, at behovet for automatisk pantning bliver endnu større:

”Butikkerne er ikke forpligtet til at tage flasker og dåser retur, som de ikke selv forhandler. Det kommer sandsynligvis til at betyde, at endnu flere pantbare flasker og dåser havner i den skraldespand, som står ved siden af automaten. Det problem har man ikke, når vi kommer - vi tager alt retur”, fastslår Dennis Peetz Stahlhut.

Elepanten har indgået en afhentningsaftale med Dansk Retursystem, som ugentligt afhenter flasker og dåser fra virksomhedens lager på Østerbro.

”Vi har en fælles mission om at genanvende endnu flere flasker og dåser. Det kan simpelthen ikke passe, at vi i Danmark ikke kan blive bedre. Selvom vi ligger i top i Europa, bør vi stadig kunne gøre det bedre”, siger Sunny Khosla.

Indtil videre tilbyder Elepanten sin service i Storkøbenhavn, og målsætningen er, at konceptet med tiden skal bredes ud til hele Danmark.

Det eneste krav for at få hentet sin pant er, at kunderne køber nye drikkevarer for pantværdien.

Læs også: Danske iværksættere ser kæmpe mulighed i FN's verdensmål

Virksomheden har over fem måneder fået 330 kunder, heriblandt mere end 100 virksomheder og institutioner. 95 procent af Elepantens kunder kommer igen.

- SMF

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.09.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Klimakampen: Når små handlinger bliver til store resultater

15.09.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Nostalgi i smukt nyt design

12.09.2025CSR.dk

Ramaskrig om producentansvar midlertidigt slukket af Regeringen

11.09.2025Klimaklar

Sponseret

Sidder du alene med klimaregnskab? Få en klimasparringspartner.

11.09.2025Dagrofa aps

Sponseret

Ny digital løsning skal lette klimarapportering og bekæmpe madspild i danske professionelle køkkener

11.09.2025Fristads Kansas

Sponseret

Fristads Kansas tager næste skridt i udfasningen af PFAS

09.09.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh tilføjer varme og elegance til julen med farven Wine

09.09.2025CSR.dk

Rekordstor skovpulje er nu åben for ansøgninger

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Uddannelse
Kvalitetsleder

Kompetencegivende kvalitetslederuddannelse

Dato

18.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00