Danske iværksættere ser kæmpe muligheder i FNs verdensmål

Den danske iværksætterscene har for alvor fået øjnene op for, hvordan FNs verdensmål har potentiale til at blive omdrejningspunktet for nye forretningsidéer og startups.

Trends tyder på, at FNs verdensmål i stigende grad danner grobund for en blomstring af dansk iværksætteri og bæredygtige forretninger..

10.02.2020

CSR.dk

I Danmarks iværksættermiljø, har en tendens i den seneste tid har taget fart. Flere og flere danske iværksættere tænker nemlig FN's 17 verdensmål ind som en aktiv del af virksomhedens produkter, forretningsmodeller og brand fra dag ét.

Flere eksperter og aktører i det danske erhvervsliv, herunder Dansk Industri og Dansk Erhverv, bakker op om, at der er en megatrend i gang, inden for spørgsmål som tidligere var forbeholdt NGO’er og såkaldte hippieprojekter.

Læs også: Direktører frygter også klimaforandringerne

På grund af verdensmålene er der åbnet helt nye områder og problematikker op som nye forretningsidéer og innovationsprojekter kan have løsningen på.

”Vi genkender tydeligt tendensen, hvor flere og flere virksomheder starter en forretning op ved at løse en eller anden udfordring nationalt eller internationalt. Det kommer der nogle virkelig interessante løsninger ud af, fordi det er blevet helt okay at tjene penge på at løse udfordringer. For ti år siden blev det set som noget, der var forbeholdt NGOer, særligt i udviklingslande”, siger Marie Gad, fagleder for strategi- og organisationsudvikling i Dansk Industri til Berlingske.

Iværksætterne kan tilmed spille en central rolle i implementeringen og eksekveringen af FNs verdensmål i fremtidigt dansk erhvervsliv.

Læs også: Danskerne stiller øgede krav om ansvarlighed i erhvervslivet

Det er ifølge Jasmina Pless, der er chef for iværksætteri i Dansk Erhverv, fordi nyopstartede bæredygtige forretninger kan fungere som frontløbere i retningen mod en grøn omstilling i erhvervslivet.

”De nye og mindre virksomheder har en helt anden mulighed for at tænke det ind fra begyndelsen i stedet for at skulle lave en stor kursændring. På den måde kan de også være med til at inspirere og motivere de større virksomheder ved at vise vejen”, siger hun til Berlingske

Også i Danske Banks afdeling med navnet Growth har man været vidne til et skifte. Afdelingen blev stiftet i 2015, fordi man ville arbejde med techvirksomheder med høj vækst. I 2017 skiftede afdelingens navn ændret til Growth and Impact, fordi der, som områdets chef Klavs Hjort fortæller til Berlingske, skete det, at aktører fra alle kanter af systemet begyndet at tale om verdensmål og samfundsansvar. Han fortæller yderligere, at trenden nu er, at profit og bæredygtighed går hånd i hånd og at det i fremtiden bliver et ufravigeligt krav at startups tænker impact ind i forretningen. 

- HCL

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

02.06.2025CSR.dk

Naturen som juridisk person: En ny tilgang til miljøbeskyttelse

02.06.2025CSR.dk

Teknologivirksomhed planter nyt liv baghaven

30.05.2025CSR.dk

Danske virksomheder holder fast i bæredygtighedsarbejdet til trods for lettelser i rapporteringskrav

29.05.2025CSR.dk

Aalborg Portland vil gå fra sort syndebuk til grøn frontløber

28.05.2025CSR.dk

Musikbranchen toner grønt: Fra klimakoncerter til naturen som medkunstner

28.05.2025Daka Denmark A/S

Sponseret

Daka tilbage i plus – og godt i gang med 2025

27.05.2025CSR.dk

Danmark skal satse klogt i det globale batterikapløb

27.05.2025CSR.dk

Anima kræver fuld stop for turbokyllinger hos Coop

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus