Danske iværksættere ser kæmpe muligheder i FNs verdensmål

Den danske iværksætterscene har for alvor fået øjnene op for, hvordan FNs verdensmål har potentiale til at blive omdrejningspunktet for nye forretningsidéer og startups.

Trends tyder på, at FNs verdensmål i stigende grad danner grobund for en blomstring af dansk iværksætteri og bæredygtige forretninger..

10.02.2020

CSR.dk

I Danmarks iværksættermiljø, har en tendens i den seneste tid har taget fart. Flere og flere danske iværksættere tænker nemlig FN's 17 verdensmål ind som en aktiv del af virksomhedens produkter, forretningsmodeller og brand fra dag ét.

Flere eksperter og aktører i det danske erhvervsliv, herunder Dansk Industri og Dansk Erhverv, bakker op om, at der er en megatrend i gang, inden for spørgsmål som tidligere var forbeholdt NGO’er og såkaldte hippieprojekter.

Læs også: Direktører frygter også klimaforandringerne

På grund af verdensmålene er der åbnet helt nye områder og problematikker op som nye forretningsidéer og innovationsprojekter kan have løsningen på.

”Vi genkender tydeligt tendensen, hvor flere og flere virksomheder starter en forretning op ved at løse en eller anden udfordring nationalt eller internationalt. Det kommer der nogle virkelig interessante løsninger ud af, fordi det er blevet helt okay at tjene penge på at løse udfordringer. For ti år siden blev det set som noget, der var forbeholdt NGOer, særligt i udviklingslande”, siger Marie Gad, fagleder for strategi- og organisationsudvikling i Dansk Industri til Berlingske.

Iværksætterne kan tilmed spille en central rolle i implementeringen og eksekveringen af FNs verdensmål i fremtidigt dansk erhvervsliv.

Læs også: Danskerne stiller øgede krav om ansvarlighed i erhvervslivet

Det er ifølge Jasmina Pless, der er chef for iværksætteri i Dansk Erhverv, fordi nyopstartede bæredygtige forretninger kan fungere som frontløbere i retningen mod en grøn omstilling i erhvervslivet.

”De nye og mindre virksomheder har en helt anden mulighed for at tænke det ind fra begyndelsen i stedet for at skulle lave en stor kursændring. På den måde kan de også være med til at inspirere og motivere de større virksomheder ved at vise vejen”, siger hun til Berlingske

Også i Danske Banks afdeling med navnet Growth har man været vidne til et skifte. Afdelingen blev stiftet i 2015, fordi man ville arbejde med techvirksomheder med høj vækst. I 2017 skiftede afdelingens navn ændret til Growth and Impact, fordi der, som områdets chef Klavs Hjort fortæller til Berlingske, skete det, at aktører fra alle kanter af systemet begyndet at tale om verdensmål og samfundsansvar. Han fortæller yderligere, at trenden nu er, at profit og bæredygtighed går hånd i hånd og at det i fremtiden bliver et ufravigeligt krav at startups tænker impact ind i forretningen. 

- HCL

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025CSR.dk

Ny måling: Klimakrisen rasler ned på danskernes bekymringsliste

23.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Sanda Ojiambo: Ansvarlig forretning er nøglen til fremtidens vækst

23.04.2025CSR.dk

Tilbagetog? Bilproducenter går efter alternativer til elbilen

23.04.2025CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

22.04.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Lemvigh-Müller er valgt som en af InstallatørGruppens foretrukne grossister

22.04.2025CSR.dk

Sol og vind står stærkest: Dansk superfond justerer kursen i det grønne investeringslandskab

22.04.2025Klimaklar

Sponseret

Mød os på LOOP Forum - og book 20 min gratis sparring med Klimaklar-rådgiver

18.04.2025CSR.dk

Mangfoldighed under pres: Danske erhvervsgiganter står fast

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle