Greenpeace vil have stoppet markedsføring af kød
Klimarådet anbefaler en reduktion på 65 procent i danskernes kødforbrug. Greenpeace kommer med tre bud på tiltag.
En dansker spiser i gennemsnit et kilo kød om ugen. En rapport fra Klimarådet, der udkom inden jul anbefaler en reduktion på 65 procent.
Det skriver Børsen Bæredygtig.
Klimarådet foreslår, at de offentlige kantiner baner vejen, mens Greenpeace ønsker at tage skrappere metoder i brug.
1. Reklamebranchen skal stoppe med at lave reklamer for kød
Reklamer bidrager til at holde myter omkring kød i live. F.eks. at ’rigtige mænd’ spiser (meget) kød. Man ser også adskillige eksempler på at kød markedsføres som en del af klimaløsningen – f.eks. ved at markedsføre kylling som et klimavenligt alternativ til oksekød.
Læs også: Højere CO2-afgifter er vejen frem, mener Klimarådet
“Der er brug for at spise mindre af alle typer kød, så løsningen er ikke at flytte forbruget fra en type kød til en anden, men fra kød til plantebaserede produkter. Det er entydigt, at vi skal skære ret voldsomt ned, både på grund af klima og arealanvendelse og på grund af sundhed. Reklamerne fremmer det modsatte. Det er helt kontraproduktivt, at man går ud og reklamerer for, at man skal spise mere af det, og især at man kalder det en del af en klimaløsning,” siger Greenpeace's kampagneleder for landbrug og skov, Kristine Clement.
2. Stop tilskud til markedsføring af kød
Hvert år giver politikerne mange millioner Euro i tilskud til at reklamere for kød.
“Allerede i morgen kunne man stoppe offentlige tilskud til reklamer for kød. Derudover kunne man kigge på de restriktioner, der allerede findes i forhold til sukker og tobak og udbrede dem til kød,” lyder det fra Greenpeace.
3. Supermarkederne skal stoppe knaldtilbud på kød
Supermarkederne sælger kød til ekstremt lave priser for at lokke kunderne ind i butikken, som man så det i ekstrem grad op til julen 2021.
- MTN