Greenpeace vil have stoppet markedsføring af kød

Klimarådet anbefaler en reduktion på 65 procent i danskernes kødforbrug. Greenpeace kommer med tre bud på tiltag.

05.01.2022

CSR.dk

En dansker spiser i gennemsnit et kilo kød om ugen. En rapport fra Klimarådet, der udkom inden jul anbefaler en reduktion på 65 procent.

Det skriver Børsen Bæredygtig.

Klimarådet foreslår, at de offentlige kantiner baner vejen, mens Greenpeace ønsker at tage skrappere metoder i brug.

1. Reklamebranchen skal stoppe med at lave reklamer for kød
Reklamer bidrager til at holde myter omkring kød i live. F.eks. at ’rigtige mænd’ spiser (meget) kød. Man ser også adskillige eksempler på at kød markedsføres som en del af klimaløsningen – f.eks. ved at markedsføre kylling som et klimavenligt alternativ til oksekød.

Læs ogsåHøjere CO2-afgifter er vejen frem, mener Klimarådet

“Der er brug for at spise mindre af alle typer kød, så løsningen er ikke at flytte forbruget fra en type kød til en anden, men fra kød til plantebaserede produkter. Det er entydigt, at vi skal skære ret voldsomt ned, både på grund af klima og arealanvendelse og på grund af sundhed. Reklamerne fremmer det modsatte. Det er helt kontraproduktivt, at man går ud og reklamerer for, at man skal spise mere af det, og især at man kalder det en del af en klimaløsning,” siger Greenpeace's kampagneleder for landbrug og skov, Kristine Clement.

2. Stop tilskud til markedsføring af kød
Hvert år giver politikerne mange millioner Euro i tilskud til at reklamere for kød.

“Allerede i morgen kunne man stoppe offentlige tilskud til reklamer for kød. Derudover kunne man kigge på de restriktioner, der allerede findes i forhold til sukker og tobak og udbrede dem til kød,” lyder det fra Greenpeace.

3. Supermarkederne skal stoppe knaldtilbud på kød
Supermarkederne sælger kød til ekstremt lave priser for at lokke kunderne ind i butikken, som man så det i ekstrem grad op til julen 2021.

- MTN

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

23.05.2025CSR.dk

International opfordring til flybranchen om at gennemgå grøn markedsføring

21.05.2025Schneider Electric

Sponseret

Offgrid strømstation til sommerhus og strømafbrydelser

05.05.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Her bor den gode ESG-historie – og derfor skal du turde fortælle den

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus