15.11.2019  |  Klima, miljø og energi

GROHE Goes ZERO – CO2-Neutral Produktion i 2020

Indhold fra partner Hvad er dette?

Sanitetsvirksomheden GROHE har med initiativet GROHE goes ZERO dedikeret sig til at blive den første producent i sanitetsindustrien med en CO2-neutral produktion.

Sanitetsvirksomheden GROHE har med initiativet GROHE goes ZERO dedikeret sig til at blive den første producent i sanitetsindustrien med en CO2-neutral produktion. Alle GROHEs produktionsanlæg er konverteret til grøn elektricitet og nu påbegynder virksomheden også støtte til to projekter for at kompensere for uundgåelige CO2-udledninger.

Bæredygtighed har været et essentielt element i GROHEs virksomheds-strategi i snart 20 år. Allerede i år 2000 dedikerede det globale brand sig til sine principper og retningslinjer for deres arbejde med bæredygtighed og derved kontinuerligt forbedre produkter, processer og services med henblik på at beskytte miljøet og værne om ressourcerne. Siden da har GROHE sat nye industristandarder ved at anvende deres 360 graders tilgang til bæredygtighed igennem deres værdikæde: lige fra medarbejdere til produkter til leverandører. Med målet om at blive den første ledende producent i sanitetsindustrien, der opnår en CO2-neutral produktion i 2020, har GROHE endnu en gang levet op til sit løfte. I juli blev alle fem produktionsanlæg og logistikcentret i Tyskland konverteret til udelukkende at køre på grøn energi, som en del af ”GROHE goes ZERO”-initiativet.

”Mere end nogensinde skal producenter som GROHE tage ansvar og stræbe efter mere bæredygtighed,” udtaler Thomas Fuhr, CEO GROHE AG. ”I flere år har vi investeret i research og udvikling for at producere intelligente og bæredygtige løsninger, men også i at skabe en ressourcebesparende værdikæde. Med GROHE goes ZERO sætter vi nu et eksempel for hele industrien: Vi adresserer aktivt CO2-udfordringen ved konstant at undgå udledninger, og hvis det ikke er muligt, så kompensere for dem.

Utallige initiativer er trådt i kraft på GROHEs produktionsanlæg for at støtte reduktionen af CO2 og bevaringen af ressourcer: Brandet har investeret i kombinerede kraftvarmeværker, der øger energieffektiviteten. De er blevet tildelt Deutsche Gesellschaft für Nachhaltiges Bauens, der i Danmark er kendt som DGNB, sølvcertifikat for fabrikken i Thailand, hvor hele taget består af solceller, hvilket mindsker deres CO2-udledning med næsten 2.000 tons om året. Derudover anvender GROHE også avanceret teknologi i deres produktion til at mindske ressourcespild, blandt andet den materiale-besparende 3D-metalprintning, der blev lanceret i år.

Resultatet af alt dette er, at GROHE har formået at øge deres energieffektivitet med 24% og reducere deres drivhusgasudledning med cirka 40% siden de introducerede bæredygtighedsprogrammet i 2014. Det betyder, at det globale brand allerede nu har overgået deres 2021-mål om en nedsættelse på 20%.

GROHE støtter to vand projekter i Indien og Malawi
Fra april 2020 vil sanitetsfabrikanten støtte to kompensationsprojekter for at kompensere for uundgåelige CO2-udledninger: I Nordindien drives et vandkraftsanlæg, der erstatter elektricitet, som hovedsageligt kommer fra kulfyrede kraftværker. I det afrikanske land Malawi støttes et projekt, der reparerer og vedligeholder borehuller, som bruges til at udvinde drikkevand. Udover at CO2-kompensere bidrager projekterne også til en mere bæredygtig, miljømæssig og social udvikling i projekternes nærområder.

”Med GROHE goes ZERO øger vi vores ledende position som et af de mest bæredygtige brands i sanitetsindustrien yderligere,” udtaler Thomas Fuhr. ”Men på samme tid, har vi på ingen måde opnået alle vores bæredygtigheds-mål; vi kan og skal blive endnu bedre.”

Mere fra GROHE

GROHE

https://www.grohe.dk

  • grohe@grohe.dk
  • +45 (0) 44 65 68 00
  • Sluseholmen 8c, 2.th, 2450 København SV, Danmark

Spar på vandet. Spar på energien. Spar på ressourcerne. Det kan lyde både kedeligt og som om man skal gå på kompromis med komforten. Alligevel beviser mange af vores banebrydende teknologiske løsninger, at den enkeltes ansvarsbevidsthed kan være en styrke – ikke kun for miljøet, men også for os selv.Hos GROHE tager vi ikke kun ansvar for selve produktet og vores kunders vandforbrug, men også…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere