Henkel medarbejdere skaber hurtig fremdrift på bæredygtig emballage

Takket være engagerede medarbejdere har Henkel på bare fire måneder gjort store fremskridt i forhold til at anvende bæredygtig emballage.

80 procent af Henkels emballage allerede nu lever op til virksomhedens mål, ligesom virksomheden også har gjort fremskridt på en række andre parametre.

01.04.2019

CSR.dk

Efter at virksomheden Henkel, der blandt andet står bag de to brands Persil og Schwarzkopf, i september meddelte, at de vil re-designe emballagen på sine produkter og gøre det muligt for forbrugerne at genbruge og genanvende al emballage i 2025, er udviklingen gået stærkt. Det skriver Edie.

Læs også: Værdikædesamarbejde giver nyt emballagesystem

Virksomhedens nye bæredygtighedsrapport viser således, at 80 procent af Henkels emballage allerede nu lever op til virksomhedens mål. Desuden har virksomheden også gjort fremskridt på en række andre parametre, hvilket blandt andet ses ved, at man har opnået en 25 procents reduktion af CO2-udledning pr. ton produkt og en reduktion af vandforbrug pr. ton på 24 procent i forhold til i 2010.

“Vi ved, at vores ansatte gør hele forskellen for vores forretning, og vi har altid set vores kultur som et stærkt aktiv, som har skabt grundlaget for mange af de initiativer, som vi ser nu. Vores initiativer med genbrug af emballage er ført an af ansatte”, siger Henkels direktør for bæredygtighed, Uwe Bergmann, til Edie.

Henkel har da også en række initiativer, der specifikt er rettet mod at inddrage medarbejderne. Det er f.eks. obligatorisk online og personlig træning, der forklarer, hvad virksomhedens bæredygtighedsmål er, og hvordan hver enkelt har mulighed for at drive processen mod målet med deres daglige opgaver.

De får også at vide, at de alle uanset stilling er velkommen til at pitche nye bæredygtige ideer til ledelse eller bede virksomheden om at sætte mere ambitiøse mål.

“Før vi lancerede vores bæredygtighedsprogram, herskede ideen om, at hvis du ikke arbejdede med emballage, produktdesign eller fremstilling, så var det svært at se, hvordan du kunne bidrage til bæredygtighed. Nu ved folk ikke kun, hvad vi gør, men også hvorfor vi gør det, og hvor vigtigt det er, at de støtter os”, forklarer Uwe Bergmann til Edie.

Startede som PowerPoint-præsentation
Ambassadørprogrammet for medarbejderne blev lanceret på Henkels hovedkontor i Düsseldorf i 2012 og er siden blevet udvidet til at dække 50.000 ansatte. Programmet begyndte som en PowerPoint-præsentation, der blev fremvist for en udvalgt gruppe af Henkels 53.000 mand store tyske arbejdsstyrke, men blev hurtigt opgraderet til et webseminar.

Uwe Bergmann forklarer over for Edie, at levering af træning på tværs af så store geografiske afstande, som Henkels virksomhed dækker, har krævet ”den bredest mulige indsats”, men samtidig også har været nøglen til at styrke virksomheden bæredygtige ambitioner.

Som bæredygtige ambassadører bliver Henkels ansatte også opfordret til at sprede information om vigtigheden af at sænke CO2-udledningen, vandforbruget og ressourceeffektiviteten lokalt.

Læs også: Henkel sætter ambitiøse CSR-mål

Uwe Bergmann regner med, at Henkel i de kommende måneder vil udvide sin ambassadørtræning yderligere, men som programmet udvides, bliver et anden fokuspunkt for virksomheden at sikre, at de ansattes engagement følger med fremskridtet, og at ambitionerne bevæger sig i en retning, der undgår utilsigtede konsekvenser.

For at sikre dette har Henkel udviklet nogle rammer, der fortæller specifikke arbejdsteams, hvor de bør gå til deres daglige opgaver.

”Det er vigtigt, at vi skaber en kultur, hvor folk føler, at de har mulighed for at tage initiativ of foreslå projekter, der kan drive fremskridtet, men projekterne er også nødt til at være forbundne”, siger Uwe Bergmann til Edie.

- JMA

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Lanceringswebinar: Svanemærkets nye krav til rengøringsservice og vinduespolering

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

15.01.2025NRGreen ApS

Sponseret

Hørkram tager ambitiøse skridt mod en grøn omstilling

15.01.2025CSR.dk

Tøjretur fører til massive mængder affald

13.01.2025CSR.dk

Forhandlinger om stor klimaaftale er brudt sammen

13.01.2025Cemasys.com

Sponseret

Carbon Accounting Standards and Global Frameworks

10.01.2025Miljømærkning Danmark

Sponseret

Lanceringswebinar: Svanemærkets nye krav til rengøringsservice og vinduespolering

09.01.2025CSR.dk

Ny lov skal reducere Danmarks forbrug af emballage

09.01.2025CSR.dk

En status på klimaet ovenpå et hektisk 2024

08.01.2025CSR.dk

Nye millioner til mere bæredygtighed i byggeriet med teknologi

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

CABI
Webinar
Webinarrække | 3:3 Styrk trivselsarbejdet med fokus på roller og ansvarsfordeling

Dette webinar er det tredje af tre. Her får du viden om, hvordan trivsel og fravær hænger sammen og præsentation af roller og ansvar i trivselsarbejdet.

Dato

16.01.2025

Tid

08:15

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
TNFD Webinar: Developing a Nature Transition Plan

Join us for the 7th webinar in the Nordic TNFD Consultation Group where we will explore how to put together a robust nature transition plan. The webinar will revolve around TNFD’s recent Discussion paper on nature transition plans.

Dato

16.01.2025

Tid

13:00

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 20. januar: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

20.01.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 20th January: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

20.01.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom