Henkel medarbejdere skaber hurtig fremdrift på bæredygtig emballage
Takket være engagerede medarbejdere har Henkel på bare fire måneder gjort store fremskridt i forhold til at anvende bæredygtig emballage.
Efter at virksomheden Henkel, der blandt andet står bag de to brands Persil og Schwarzkopf, i september meddelte, at de vil re-designe emballagen på sine produkter og gøre det muligt for forbrugerne at genbruge og genanvende al emballage i 2025, er udviklingen gået stærkt. Det skriver Edie.
Virksomhedens nye bæredygtighedsrapport viser således, at 80 procent af Henkels emballage allerede nu lever op til virksomhedens mål. Desuden har virksomheden også gjort fremskridt på en række andre parametre, hvilket blandt andet ses ved, at man har opnået en 25 procents reduktion af CO2-udledning pr. ton produkt og en reduktion af vandforbrug pr. ton på 24 procent i forhold til i 2010.
“Vi ved, at vores ansatte gør hele forskellen for vores forretning, og vi har altid set vores kultur som et stærkt aktiv, som har skabt grundlaget for mange af de initiativer, som vi ser nu. Vores initiativer med genbrug af emballage er ført an af ansatte”, siger Henkels direktør for bæredygtighed, Uwe Bergmann, til Edie.
Henkel har da også en række initiativer, der specifikt er rettet mod at inddrage medarbejderne. Det er f.eks. obligatorisk online og personlig træning, der forklarer, hvad virksomhedens bæredygtighedsmål er, og hvordan hver enkelt har mulighed for at drive processen mod målet med deres daglige opgaver.
De får også at vide, at de alle uanset stilling er velkommen til at pitche nye bæredygtige ideer til ledelse eller bede virksomheden om at sætte mere ambitiøse mål.
“Før vi lancerede vores bæredygtighedsprogram, herskede ideen om, at hvis du ikke arbejdede med emballage, produktdesign eller fremstilling, så var det svært at se, hvordan du kunne bidrage til bæredygtighed. Nu ved folk ikke kun, hvad vi gør, men også hvorfor vi gør det, og hvor vigtigt det er, at de støtter os”, forklarer Uwe Bergmann til Edie.
Startede som PowerPoint-præsentation
Ambassadørprogrammet for medarbejderne blev lanceret på Henkels hovedkontor i Düsseldorf i 2012 og er siden blevet udvidet til at dække 50.000 ansatte. Programmet begyndte som en PowerPoint-præsentation, der blev fremvist for en udvalgt gruppe af Henkels 53.000 mand store tyske arbejdsstyrke, men blev hurtigt opgraderet til et webseminar.
Uwe Bergmann forklarer over for Edie, at levering af træning på tværs af så store geografiske afstande, som Henkels virksomhed dækker, har krævet ”den bredest mulige indsats”, men samtidig også har været nøglen til at styrke virksomheden bæredygtige ambitioner.
Som bæredygtige ambassadører bliver Henkels ansatte også opfordret til at sprede information om vigtigheden af at sænke CO2-udledningen, vandforbruget og ressourceeffektiviteten lokalt.
Læs også: Henkel sætter ambitiøse CSR-mål
Uwe Bergmann regner med, at Henkel i de kommende måneder vil udvide sin ambassadørtræning yderligere, men som programmet udvides, bliver et anden fokuspunkt for virksomheden at sikre, at de ansattes engagement følger med fremskridtet, og at ambitionerne bevæger sig i en retning, der undgår utilsigtede konsekvenser.
For at sikre dette har Henkel udviklet nogle rammer, der fortæller specifikke arbejdsteams, hvor de bør gå til deres daglige opgaver.
”Det er vigtigt, at vi skaber en kultur, hvor folk føler, at de har mulighed for at tage initiativ of foreslå projekter, der kan drive fremskridtet, men projekterne er også nødt til at være forbundne”, siger Uwe Bergmann til Edie.
- JMA