Her er den: CSR-guide til Folkemødet 2019
Folkemødet 2019 er et overflødighedshorn af bæredygtighed og verdensmål. CSR.dk præsenterer et udvalg. (Opdateres løbende).
CSR-guiden til Folkemødet i 2019 er lidt anderledes end de forudgående tre år.
Hvor det tidligere var nogenlunde muligt at samle alle virksomhedsrelevante arrangementer i et overskueligt dokument, så bugner Folkemødet 2019 af debatter, quizzer, battles osv., som ligger inden for skiven af de emner, vi beskæftiger os med på CSR.dk.
Så årets guide er i højere grad udvalgt og prioriteret end den er komplet.
Ud fra hvilke kriterier, tænker du måske? Det tungeste argument, for at et arrangement er med i guiden, er, at det er noget, vi på CSR.dk mener, virksomheder kan og bør beskæftige sig med, hvis de vil drive en eller anden grad af bæredygtig virksomhed. Desuden: jo mere virksomhedsnært et arrangement kan blive, jo bedre er oddsene for at det er med i guiden.
Det betyder, at der er udvalgt events om grøn omstilling og om de store sektorer i omstillingen: fødevarer, transport, energi, mode, byggeri, affald og plastik. Der er events om kvinder i ledelse – men ikke om at tiltrække flere kvinder til mandsdominerede brancher. Der er udvalgt en del events om og med unge, en del om finansiering af omstilling – herunder om ansvarlig skat – om grønne iværksættere og om at engagere og påvirke forbrugere.
Desuden er der nogle om store spørgsmål og dilemmaer: hvem og hvad skal drive transformationen, hvordan kommer alle med, hvad kan teknologi udrette og hvilke krav er man nødt til at balancere? Kan vi få både vækst og bæredygtighed?
Endelig er der nogle, der kom med, fordi det lignede god underholdning.
Læs også: Folkemøde 2018: Cirkulære iværksættere og socialt ansvar efterlyses
Guiden findes i en lang (63 sider) og en kort (18 sider) udgave. I den lange kan man se eventbeskrivelsen og deltagerne. I den korte er der blot titel, tid og sted.
Det er bevidst, at de er lagt ud som word-dokumenter - for så kan man nemmere redigere ned til sit eget folkemødeprogram.
Godt folkemøde til alle!