Hvad 25 år med CSR har lært Green Network
Få rådgivningsvirksomheder har været med så længe som Green Network i Vejle. I foråret havde de 25-års jubilæum og CSR.dk spurgte dem, hvad de har lært indtil nu, og hvad de skal fremover.
For 25 år siden oprettede amter og kommuner over hele landet miljønetværk, som skulle række ud til virksomheder og hjælpe dem med at få hånd om det nye og krævende arbejdsfelt: miljø.
Siden er nogle blevet opløst, men alle har ændret form. Det gælder også Green Network, som fra at være ejet af Kolding og Vejle kommuner med fokus på kommunale miljødagsordner, i dag er et selvstændigt, privatejet netværk med tilhørende rådgivervirksomhed inden for alle områder af CSR.
Kernen er netværket
Det betyder dog ikke, at den oprindelige virksomhed er helt borte.
”Kernen i Green Network var fra begyndelsen et stærkt netværk, og det er stadig kernen i vores virksomhed. Det har blot udviklet sig fra at være et dedikeret miljønetværk til at være 150 virksomheder i et partnernetværk, som arbejder med hele CSR-paletten. Nogle af dem køber samtidig rådgivningsydelser af Green Network,” siger Susanne Lydholm, som er adm. direktør i Green Network.
Miljø fylder også stadig en del i relationen mellem Green Network og partnerne.
”Selv om behovene udvikler sig, så er der nogle kerneleverancer til vores partnervirksomheder, som vi i dag fortsat yder. F.eks. miljøredegørelser, de har været med helt fra starten,” siger Kasper Schmidt, partneransvarlig og CSR rådgiver.
Det vigtigste: mødet med de andre
Der er dog ingen tvivl at spore hos Green Network, hvis de skal pege på det, partnerne i netværket sætter størst pris på.
”Vi – og andre – har mange tilbud og aktiviteter inden for CSR, men det allervigtigste for partnervirksomhederne er faktisk stadig mødet med andre virksomheder, som de kan lære af og tale med om deres udfordringer,” fortæller Kasper Schmidt.
Green Networks rolle er i den forbindelse at facilitere mødet og samtalen – og forhåbentligt gøre partnerne lidt klogere imens.
Fylder på ekspertisetanken
Green Network er en af fire virksomheder, som i juni måned etablerede CSR Advisors Denmark.
De beskriver i en pressemeddelelse sig selv som ”10 erfarne rådgivere med mere end 300 CSR-projekter i bagagen, der nu udgør den største rådgivningsenhed indenfor CSR i Danmark”.
Udover Green Network består CSR Advisors Denmark af Konsulenthuset for Socialøkonomi, Sustainable Business Solutions, og CSR-rådgivning.dk.
Rådgivning for at gøre netværket klogere
At blive klogere er da også en af to hovedårsager til, at Green Networks rådgivningsforretning prioriteres og udvikles.
”Rådgivningsforretningen fungerer som en motor for at generere ny viden, så vi hele tiden kan være hvis ikke et skridt foran så i hvert fald på par med virksomhedernes behov. Så vi går ud og laver rådgivningsopgaver på de nyeste tendenser og behov, og den viden, der opstår ad den vej, den kanaliserer vi ind i netværket. Vi forsøger på den måde at vælge de rådgivningsprojekter som giver størst værdi direkte for kunderne, og som input til at udvikle Green Networks tilbud til alle partnervirksomhederne Og så det handler rådgivningsaktiviteterne selvfølgelig om at opnå økonomisk bæredygtighed for Green Network,” siger Susanne Lydholm.
I årene, der er gået, har flere end 500 virksomheder været en del af Green Network, og der er nu flere med et stigende engagement, tilføjer hun.
Det tal skal meget gerne vokse en del over de næste år, fordi det jo er i netværket med andre virksomheden magien findes. Men hvad regner Green Network ellers med at fremtiden byder på?
Større europæisk engagement
”Vi er i stigende grad nødt til at have et internationalt fokus, fordi vores partnervirksomheder både på hjemmemarkedet og i forhold til deres eksport eller sourcing er kraftigt internationalt påvirket af lovgivning, normer, tendenser,” forklarer Thomas Kjærgaard, CBDO og senior rådgiver
Det skal bl.a. ske gennem Green Networks tilknytning til CSR Europe, som er en europæisk netværksorganisation med 41 nationale partnerorganisationer fra hele Europa.
”Vores tilknytning til CSR Europe går to veje: vi får bedre viden om EU's arbejde med CSR og virksomheder fra andre lande, men vi leverer også viden den anden vej. F.eks. har vi lige lanceret et paneuropæisk ’train the trainer’-program om at blive CO2-neutral. Det har vi udviklet i partnerskab med LM Windpower, som er en af de meget engagerede virksomheder i Green Network,” siger Thomas Kjærgaard.
Konkrete værktøjer tæller også
En anden klar tendens, set med Green Networks øjne, er digitalisering. De har allerede en platform til leverandørstyring og vil udvide til andre dele af servicepaletten. Både ved selv at udvikle flere løsninger, men også gennem partnerskaber med stærke leverandører.
Læs også: Bæredygtig eventguide: giv deltagerne én glasflaske til hele aftenens vandindtag
”For partnerne handler det trods alt ikke kun om deltagelse i events og træning, men også om at få værktøjer til hverdagen. Det er i kombinationen af de to, vi for alvor sikrer værdi for vores partnere,” siger Thomas Kjærgaard.