Klimakompensationer er svære at gennemskue

Mange virksomheder tilbyder kompensation for CO2-udslippet på flyturen, men det kan være svært at gennemskue, hvor dine penge ender. Hold dig fra flyselskabernes egne ordninger og kig i stedet efter de lidt dyrere af slagsen, lyder det fra eksperter.

05.08.2019

CSR.dk

Når du rejser, koster det dyrt på CO2-kontoen, og derfor kan du klimakompensere for din rejse ved at kaste penge efter projekter, som planter træer eller bygger solcelleanlæg i fattige ulande.

Det skriver Ritzau.

Læs også: Norwegians klimakompensation har næsten ingen effekt

Klimakompensation er dog ifølge den grønne tænketank Concito en jungle at finde rundt i, fordi markedet er ureguleret. De opfordrer dog til at gå uden om flyselskabernes egne kompensationsordninger, da de har to problemer.

”For det første kompenserer flyselskaberne typisk kun for CO2-udledning, men der udsendes også mange andre drivhusgasser fra en flymotor, særligt når man flyver højt og langt”, forklarer seniorkonsulent hos Concito, Henrik Gudmundsson.

For det andet er det svært at gennemskue de projekter, man støtter gennem flyselskaberne. For nylig kom det for eksempel frem, at flyselskabet Norwegian ikke har plantet mange af de titusindvis af træer, som de ellers lovede i en stor international klimakampagne i 2017.

Henrik Gudmundsson råder i stedet til at gå efter uafhængige organisationers projekter.

”Hvis de er stemplet af organisationerne Gold Standard eller Verified Carbon Standard, er der god chance for, at de er værd at støtte”, siger han og nævner desuden også organisationer som Atmosfair, Carbonfund, MyClimate og Less.

Kig efter de lidt dyrere
Når du vælger projekt, råder Kåre Press-Kristensen, som er seniorrådgiver ved miljøorganisationen Det Økologiske Råd, til at kigge på de lidt dyrere af slagsen.

”De billigste tager kun lige præcis højde for CO2, men ikke for jetstriber, som også forurener”, fortæller han.

Samtidig er et springende punkt, om projektet ville køre, uanset om pengene blev sendt eller ej.

”Hvis man rejser skov i fattige ulande, som ikke har egne forpligtigelser til at reducere CO2-udslippet, og som ikke selv ville have rejst skov, så er det noget, der batter”, siger han.

Men det vigtigste, understreger både Kåre Press-Kristensen og Henrik Gudmundsson, når man køber klimakompensation, er, at projektet er af høj kvalitet og certificeret.

Læs også: Selv ikke eksperter ved, om dit klima-aflad reelt går til CO2-projekter

De understreger dog begge, at klimakompensation er den sidste udvej. Du bør først og fremmest overveje dit behov for overhovedet at rejse med fly.

- JMA

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

04.04.2025Denteks A/S

Sponseret

Bæredygtigt arbejdstøj og linned

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle