05.08.2019  |  Klima, miljø og energi

Klimakompensationer er svære at gennemskue

Mange virksomheder tilbyder kompensation for CO2-udslippet på flyturen, men det kan være svært at gennemskue, hvor dine penge ender. Hold dig fra flyselskabernes egne ordninger og kig i stedet efter de lidt dyrere af slagsen, lyder det fra eksperter.

Når du rejser, koster det dyrt på CO2-kontoen, og derfor kan du klimakompensere for din rejse ved at kaste penge efter projekter, som planter træer eller bygger solcelleanlæg i fattige ulande.

Det skriver Ritzau.

Læs også: Norwegians klimakompensation har næsten ingen effekt

Klimakompensation er dog ifølge den grønne tænketank Concito en jungle at finde rundt i, fordi markedet er ureguleret. De opfordrer dog til at gå uden om flyselskabernes egne kompensationsordninger, da de har to problemer.

”For det første kompenserer flyselskaberne typisk kun for CO2-udledning, men der udsendes også mange andre drivhusgasser fra en flymotor, særligt når man flyver højt og langt”, forklarer seniorkonsulent hos Concito, Henrik Gudmundsson.

For det andet er det svært at gennemskue de projekter, man støtter gennem flyselskaberne. For nylig kom det for eksempel frem, at flyselskabet Norwegian ikke har plantet mange af de titusindvis af træer, som de ellers lovede i en stor international klimakampagne i 2017.

Henrik Gudmundsson råder i stedet til at gå efter uafhængige organisationers projekter.

”Hvis de er stemplet af organisationerne Gold Standard eller Verified Carbon Standard, er der god chance for, at de er værd at støtte”, siger han og nævner desuden også organisationer som Atmosfair, Carbonfund, MyClimate og Less.

Kig efter de lidt dyrere
Når du vælger projekt, råder Kåre Press-Kristensen, som er seniorrådgiver ved miljøorganisationen Det Økologiske Råd, til at kigge på de lidt dyrere af slagsen.

”De billigste tager kun lige præcis højde for CO2, men ikke for jetstriber, som også forurener”, fortæller han.

Samtidig er et springende punkt, om projektet ville køre, uanset om pengene blev sendt eller ej.

”Hvis man rejser skov i fattige ulande, som ikke har egne forpligtigelser til at reducere CO2-udslippet, og som ikke selv ville have rejst skov, så er det noget, der batter”, siger han.

Men det vigtigste, understreger både Kåre Press-Kristensen og Henrik Gudmundsson, når man køber klimakompensation, er, at projektet er af høj kvalitet og certificeret.

Læs også: Selv ikke eksperter ved, om dit klima-aflad reelt går til CO2-projekter

De understreger dog begge, at klimakompensation er den sidste udvej. Du bør først og fremmest overveje dit behov for overhovedet at rejse med fly.

- JMA

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere