Klimakompensationer er svære at gennemskue
Mange virksomheder tilbyder kompensation for CO2-udslippet på flyturen, men det kan være svært at gennemskue, hvor dine penge ender. Hold dig fra flyselskabernes egne ordninger og kig i stedet efter de lidt dyrere af slagsen, lyder det fra eksperter.
Når du rejser, koster det dyrt på CO2-kontoen, og derfor kan du klimakompensere for din rejse ved at kaste penge efter projekter, som planter træer eller bygger solcelleanlæg i fattige ulande.
Det skriver Ritzau.
Læs også: Norwegians klimakompensation har næsten ingen effekt
Klimakompensation er dog ifølge den grønne tænketank Concito en jungle at finde rundt i, fordi markedet er ureguleret. De opfordrer dog til at gå uden om flyselskabernes egne kompensationsordninger, da de har to problemer.
”For det første kompenserer flyselskaberne typisk kun for CO2-udledning, men der udsendes også mange andre drivhusgasser fra en flymotor, særligt når man flyver højt og langt”, forklarer seniorkonsulent hos Concito, Henrik Gudmundsson.
For det andet er det svært at gennemskue de projekter, man støtter gennem flyselskaberne. For nylig kom det for eksempel frem, at flyselskabet Norwegian ikke har plantet mange af de titusindvis af træer, som de ellers lovede i en stor international klimakampagne i 2017.
Henrik Gudmundsson råder i stedet til at gå efter uafhængige organisationers projekter.
”Hvis de er stemplet af organisationerne Gold Standard eller Verified Carbon Standard, er der god chance for, at de er værd at støtte”, siger han og nævner desuden også organisationer som Atmosfair, Carbonfund, MyClimate og Less.
Kig efter de lidt dyrere
Når du vælger projekt, råder Kåre Press-Kristensen, som er seniorrådgiver ved miljøorganisationen Det Økologiske Råd, til at kigge på de lidt dyrere af slagsen.
”De billigste tager kun lige præcis højde for CO2, men ikke for jetstriber, som også forurener”, fortæller han.
Samtidig er et springende punkt, om projektet ville køre, uanset om pengene blev sendt eller ej.
”Hvis man rejser skov i fattige ulande, som ikke har egne forpligtigelser til at reducere CO2-udslippet, og som ikke selv ville have rejst skov, så er det noget, der batter”, siger han.
Men det vigtigste, understreger både Kåre Press-Kristensen og Henrik Gudmundsson, når man køber klimakompensation, er, at projektet er af høj kvalitet og certificeret.
Læs også: Selv ikke eksperter ved, om dit klima-aflad reelt går til CO2-projekter
De understreger dog begge, at klimakompensation er den sidste udvej. Du bør først og fremmest overveje dit behov for overhovedet at rejse med fly.
- JMA