17.06.2019  |  Klima, miljø og energi

Norwegians klimakompensation har næsten ingen effekt

Flyselskabet Norwegian brander sig på sloganet ’Plant for planeten’, hvor træplantning i bl.a. England skal gøre op for den CO2 som flyselskaber udleder. Men det er et PR-stunt, mener ekspert, og selskabet trækker også selv i land i forhold til den reelle effekt.

Flere flyselskaber sætter for tiden fokus på klima ved for eksempel at plante træer, få kunderne til at betale klimaaflad eller donationer. Men effekten er meget lille.

Læs også: SAS’ CO2-kompensation af ungdomsbilletter koster millioner, men giver gevinst

Flyselskabet Norwegian begyndte for godt halvandet år siden at plante træer i den engelske by Oxford under sloganet ’Plant for planeten’. Det var selskabets medarbejdere og ledelse, der trak i arbejdstøjet for at plante de første træer, skriver dr.dk.

”Med træplantning styrker vi igen indsatsen for at gøre luftfarten mere klimavenlig”, lød det fra Norwegian, der dengang lovede at plante 3.500 træer i England, 3.500 i Spanien og yderligere ”titusinder af træer over hele verden” inden udgangen af 2017. Men i dag er der blot plantet 22.000 træer i alt.

Mere PR end noget andet
Selvom initiativet har gode intentioner, så er det bare ikke nok til at have en særlig stor effekt, lyder det fra Kåre Press-Kristensen, seniorrådgiver i det Økologiske Råd.

”22.000 træer svarer til om året at kompensere for udledningen fra 300 passagerer i blot én tur-retur til New York”, siger han til dr.dk.

Sidste år fløj flyselskabet med 37 millioner passagerer, og det er derfor helt utilstrækkeligt og mere PR end reel handling, forklarer han.

Norwegian trækker i land
Flyselskabets kommunikationsafdeling har selv rettet blikket væk fra en reel klimabetydning og mere hen mod en ’personale-event’:

”Det her projekt er tænkt som en gestus, hvor vi planter nogle træer sammen med vores medarbejdere. For at vise vores medarbejdere og for at vise omverdenen, at vi som flyselskab tager det her meget alvorligt”, siger Andreas Hjørnholm, Norwegians danske kommunikationschef, til dr.dk.

Læs også: KLM vil have miljøvenlige fly

Norwegians topchef, Bjørn Kjos, har selv for nyligt tweetet om, at det eneste, der virker, er investering i ny teknologi i form af mere moderne fly, der er mere effektive i forhold til brændstofforbrug pr. passagerkilometer.

- SDN

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere