11.04.2019 | Klima, miljø og energi
SAS’ CO2-kompensation af ungdomsbilletter koster millioner, men giver gevinst
Flyselskabet SAS har gennem det seneste år CO2-kompenseret samtlige 1,5 millioner ungdomsbilletter, hvilket svarer til en investering på omkring 14 millioner danske kroner. Til gengæld er billetsalget steget og der er belønning fra Sustainable Brand Index.
SAS har brugt omtrent 14 millioner kroner på at klimakompensere flyselskabets ungdomsbilletter gennem de seneste 12 måneder, men selskabet mener selv, at det har en positiv effekt på salget.
I april sidste år besluttede det skandinaviske flyselskab SAS at CO2-kompensere alle ungdomsbilletter. Det er gennem de sidste 12 måneder blevet til 1,5 millioner ungdomsrejser, som flyselskabet har kompenseret for. Initiativet kom efter et ønske fra unge, der gerne ville opleve verden ad en mere bæredygtig vej.
Læs også: SAS lancerer bæredygtigt Comfort Kit på Business Class
Det har kostet SAS cirka 14 millioner danske kroner, men salget af ungdomsbilletter er samtidig steget med fem procent.
”Det er glædeligt, at unge vil fortsætte med at rejse og fortsætte med at blive inspireret og tage nye perspektiver og ideer med hjem for dermed forhåbentligt at bidrage til udviklingen af vores samfund. Det har aldrig været mere aktuelt at rejse på en mere bæredygtig måde, og vi ser et klar mønster blandt vores rejsende, især hos yngre, om at foretage et aktivt valg”, siger Lars Andersen Resare, CSR-chef hos SAS.
Ungdomsbilletterne hos SAS henvender sig til rejsende i alderen 12 til 25 år og kan købes i to klasser: ’SAS Youth Go Smart’, der inkluderer bagage, og ’SAS Youth Go Light’, hvor der kun er inkluderet håndbagage. Billetpriserne begynder fra 299 danske kroner.
CO2-kompenserer EuroBonus-rejser
Men det er ikke det eneste bæredygtige initiativ fra flyselskabet. Den 1. februar lancerede SAS et initiativ, hvor selskabet automatisk betaler CO2-kompensation for alle EuroBonus-medlemmers rejser.
SAS-initiativerne om CO2-kompensation er en del af flyselskabets miljø- og bæredygtighedsprogram, som har til formål at få nedbragt kulstofudledningen.
Did you know our new A320neo engines use 15-18% less fuel? ✈️ By 2023 our fleet will include 80 of these new fuel-efficient aircraft #TravelersForTheFuture #flysas #aviation #Aircraft pic.twitter.com/wSPQ4wXFfI
— SAS - Scandinavian Airlines (@SAS) 3. april 2019
Den mængde CO2, en flyrejse repræsenterer, bliver kompenseret via investeringer i initiativer, der nedbringer CO2-udledningen i andre sektorer end luftfarten. SAS investerer for eksempel i vindkraft-projekter for at fremme den vedvarende energi.
Flyselskabet har ambitioner om at reducere sit CO2-udslip med 25 procent i 2030 i forhold til 2005. Det skal blandt andet ske ved, at selskabet løbende fornyer flåden med de brændstofeffektive Airbus A320neo-fly.
Derudover har SAS som mål, at 17 procent af brændstoffet i 2030 skal være biobrændstof, hvilket vil svare til samtlige af flyselskabets indenrigsruter.
At den grønne strategi ikke er ligegyldig i brandingsammenhæng blev bekræftet, da årets udgave af det danske Sustainable Brand Index blev præsenteret for nylig.
Her blev SAS kåret som Industry Winner og dermed det mest bæredygtige flyselskab foran store nordiske konkurrenter som Norwegian og Finnair. Det er de danske forbrugere, som har stemt på det selskab, de opfatter som mest bæredygtigt.
”Det er en vigtig pris, da den kvitterer for den intensive indsats, vi har på klimaområdet og på vores ambitiøse mål. Det er en pris, vi er meget stolte og ydmyge over og viser, at vi skal blive ved med at arbejde for en mere bæredygtig flyrejse,” siger pressechef for SAS i Danmark, Mariam Skovfoged, til CHECK-IN.dk.
Læs også: SAS klimakompenserer medlemsbilletter – men hjælper det?
”Det betyder meget for os, at det er forbrugerne, som har stemt på SAS som det mest bæredygtige flyselskab. Det betyder, at forbrugerne og vores kunder også ser, hvilke initiativer vi har på klimaområdet, og at vi har ambitiøse mål. Det er vi meget stolte og ydmyge over”, tilføjer hun.
- SDN
Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.
Deltag i debatten
Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.
Klima, miljø og energi

Nu skal millionerne rulle mod grøn omstilling
En nyligt indgået politisk aftale gør det nemmere for virksomheder at få hjælp til grøn omstilling.
Klima, miljø og energi

Science Based Targets-initiative godkender Danfoss’ klimamål
Danfoss har nu fået godkendt sine videnskabsbaserede klimamål af organisationen Science Based Targets initiative (SBTi)
Klima, miljø og energi

Ørsted og DSV tester dronelevering på åbent hav
Test i Kattegat skal undersøge om fragtdroner fungerer over længere afstande og kan bidrage til at opnå CO2-neutralitet.
Klima, miljø og energi

Klimarådet: CO2-udledningen i 2025 vil være højere end forventet
Energistyrelsens klimastatus og -fremskrivning opfylder sin funktion som centralt planlægningsværktøj for dansk klimapolitik. Der er dog stadig ubesvarede spørgsmål og plads til forbedringer – blandt andet omkring affalds- og landbrugssektorerne. Det vurderer Klimarådet i et nyt notat.
Klima, miljø og energi

Ganske få danske virksomheder har strategi for biodiversitet
Ny rapport fra WWF Verdensnaturfonden og Bain & Company viser, at 70 procent af de største danske virksomheder ser biodiversitetstab som en trussel mod deres forretning, men kun 10 procent af dem har en konkret plan for, hvordan de vil handle på det.
Klima, miljø og energi

Første bilproducent tilslutter sig SteelZero-initiativet
SteelZero er et initiativ taget af Climate Group og ResponsibleSteel, som Volvo Cars nu tilslutter sig som den første bilproducent. Det er ikke Volvos første skridt i udviklingen af udvikle fossilfri stål, men initiativet skal sætte ekstra skub på arbejdet.