SAS klimakompenserer medlemsbilletter – men hjælper det?
Medlemmerne af SAS’ Eurobonus-program har fra den 1. februar kunnet flyve mere klimavenligt end tidligere, da flyselskabet er begyndt at inkludere CO2-kompensation i billetten. EU-rapport sår imidlertid tvivl om effekten.
Som ofte omtalt her på CSR.dk, er flyvning en af de solide syndere i det globale klimaregnskab, hvilket flere aktører i industrien da også udmærket er klar over og derfor søger at tage deres del af ansvaret for at udbedre, ligesom diverse teknologiske løsninger også er undervejs til at forbedre branchens aftryk.
Læs også: ”Folk vil gerne rejse ansvarligt, og det er en god forretning for os”
Her på de nordlige breddegrader er SAS en af de helt store spillere, og Skandinaviens største flyselskab har arbejdet med bæredygtighed på forskellige fronter i en del år. Det gælder både mindre initiativer som eksempelvis bæredygtige comfort kits på business class, og reduktion af CO2 i kerneforretningen passagertransport.
Det er på sidstnævnte front, at SAS’ seneste udspil skal gøre en forskel. Fra den 1. februar er selskabet således begyndt at inkludere CO2-kompensation i billetter købt af medlemmerne af fordelsklubben Eurobonus, som med 5,6 mio. medlemmer er Nordens største af sin slags.
Ved at tage denne form for klimaaflad med i medlemsbilletterne, lyder SAS’ egen beregning på, at 40 procent af selskabets passagerrelaterede CO2-udledninger vil blive udlignet, sådan som det allerede er tilfældet med ungdomsbilletterne og koncernens egne rejser.
”Vores mest loyale kunder og frequent flyers deler vores ønske om at rejse mere bæredygtigt. Vores kunder, som flyver til og fra samt internt i Skandinavien, skal vide, at SAS stræber efter at reducere vores CO2-aftryk på daglig basis”, siger topchef Rickard Gustafson.
SAS’ kompensationsbidrag er baseret på statistik og vil blive beregnet af miljøorganisationen Natural Capital Partners, der samarbejder med over 300 klienter for at indarbejde reduktionsmekanismer i diverse projekter.
”CO2-kompensation er en af de mange forskellige miljø- og bæredygtighedsinitiativer, SAS arbejder med, og det er noget vi gør nu, fordi vi har gjort alt hvad vi kan for at reducere vores klimaaftryk med hjælp fra nuværende teknologi”, forklarer Head of Sustainability for SAS, Lars Andersen Resare.
Ifølge Berlingske er klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V) ”henrykt” over SAS’ udspil.
”Vi har en kæmpe udfordring med at få reduceret udledningen fra transportsektoren, og derfor kan jeg kun bifalde, at et selskab som SAS gør en aktiv og ambitiøs indsats, og at man ikke bare taler om at være grøn”, siger han til avisen.
Ikke plads til nok træer
Tanken med kompensationen er, at pengene går til eksempelvis skovrejsning eller projekter med vindenergi, der skal reducere mængden af CO2 i atmosfæren. En EU-rapport fra 2016 sår imidlertid tvivl om, hvorvidt det overhovedet virker.
”Der er ikke nødvendigvis areal nok til at plante træer, der kan optage al det kulstof, vi udleder. Så det er en udskydelse af problemet og ikke en løsning”, siger seniorforsker fra Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning ved Københavns Universitet, Vivian Kvist Johannsen, til DR.
Hos SAS forklarer pressechef Mariam Skovfoged, at man løbende kontrollerer, om de forskellige CO2-projekter kompenserer lige så meget, som det er meningen. Derfor kan kunderne stole på SAS' klimakompensation.
”Det er nogle år siden, rapporten kom. Der er mere fokus på området nu. Vi har eksterne auditører, der kontrollerer de projekter, vi har tilknyttet, og det har vi altid haft”, siger hun til DR.
SAS har tilbudt CO2-kompensation siden 2007, men hidtil har det ikke været en indbygget del af bookingprocessen, og ifølge, Mariam Skovfoged benytter kun en procent af passagererne sig pt. af muligheden.
Det håber man det nye system vil ændre på, ligesom et nyt tilbud, hvor man som kunde får mulighed for at reducere CO2-sit udslip ved at opgradere til biobrændstof, når man køber billetter, vil komme til i løbet af året med samme dagsorden.
Læs også: Volvo vil konkurrere med indenrigsflyet (på sigt)
Derudover arbejder selskabet i forvejen med at udskifte sine ældre fly med nye, mere brændstoføkonomiske modeller, hvilket vil forbedre regnskabet yderligere. SAS har et mål om at reducere koncernens samlede CO2-udledning med 25 procent i 2030 sammenlignet med 2005.