SAS klimakompenserer medlemsbilletter – men hjælper det?

Medlemmerne af SAS’ Eurobonus-program har fra den 1. februar kunnet flyve mere klimavenligt end tidligere, da flyselskabet er begyndt at inkludere CO2-kompensation i billetten. EU-rapport sår imidlertid tvivl om effekten.

Klimakompensation skal være tilgængeligt for langt flere SAS-kunder i fremtiden, mener selskabet, der derfor bygger det ind i bookingprocessen og gør det til en fast del af Eurobonus-medlemmernes billetter. Foto: SAS.

11.02.2019

Anders Kampmann, CSR.dk

"Vi stræber efter at reducere vores CO2-aftryk på daglig basis”, siger topchef Rickard Gustafson. Foto: SAS.

Det er på sidstnævnte front, at SAS’ seneste udspil skal gøre en forskel. Fra den 1. februar er selskabet således begyndt at inkludere CO2-kompensation i billetter købt af medlemmerne af fordelsklubben Eurobonus, som med 5,6 mio. medlemmer er Nordens største af sin slags.

Ved at tage denne form for klimaaflad med i medlemsbilletterne, lyder SAS’ egen beregning på, at 40 procent af selskabets passagerrelaterede CO2-udledninger vil blive udlignet, sådan som det allerede er tilfældet med ungdomsbilletterne og koncernens egne rejser.

”Vores mest loyale kunder og frequent flyers deler vores ønske om at rejse mere bæredygtigt. Vores kunder, som flyver til og fra samt internt i Skandinavien, skal vide, at SAS stræber efter at reducere vores CO2-aftryk på daglig basis”, siger topchef Rickard Gustafson.

SAS’ kompensationsbidrag er baseret på statistik og vil blive beregnet af miljøorganisationen Natural Capital Partners, der samarbejder med over 300 klienter for at indarbejde reduktionsmekanismer i diverse projekter.

”CO2-kompensation er en af de mange forskellige miljø- og bæredygtighedsinitiativer, SAS arbejder med, og det er noget vi gør nu, fordi vi har gjort alt hvad vi kan for at reducere vores klimaaftryk med hjælp fra nuværende teknologi”, forklarer Head of Sustainability for SAS, Lars Andersen Resare.

Ifølge Berlingske er klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V) ”henrykt” over SAS’ udspil.

”Vi har en kæmpe udfordring med at få reduceret udledningen fra transportsektoren, og derfor kan jeg kun bifalde, at et selskab som SAS gør en aktiv og ambitiøs indsats, og at man ikke bare taler om at være grøn”, siger han til avisen.

Ikke plads til nok træer
Tanken med kompensationen er, at pengene går til eksempelvis skovrejsning eller projekter med vindenergi, der skal reducere mængden af CO2 i atmosfæren. En EU-rapport fra 2016 sår imidlertid tvivl om, hvorvidt det overhovedet virker.

”Der er ikke nødvendigvis areal nok til at plante træer, der kan optage al det kulstof, vi udleder. Så det er en udskydelse af problemet og ikke en løsning”, siger seniorforsker fra Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning ved Københavns Universitet, Vivian Kvist Johannsen, til DR.

Hos SAS forklarer pressechef Mariam Skovfoged, at man løbende kontrollerer, om de forskellige CO2-projekter kompenserer lige så meget, som det er meningen. Derfor kan kunderne stole på SAS' klimakompensation.

”Det er nogle år siden, rapporten kom. Der er mere fokus på området nu. Vi har eksterne auditører, der kontrollerer de projekter, vi har tilknyttet, og det har vi altid haft”, siger hun til DR.

SAS har tilbudt CO2-kompensation siden 2007, men hidtil har det ikke været en indbygget del af bookingprocessen, og ifølge, Mariam Skovfoged benytter kun en procent af passagererne sig pt. af muligheden.

Det håber man det nye system vil ændre på, ligesom et nyt tilbud, hvor man som kunde får mulighed for at reducere CO2-sit udslip ved at opgradere til biobrændstof, når man køber billetter, vil komme til i løbet af året med samme dagsorden.

Læs også: Volvo vil konkurrere med indenrigsflyet (på sigt)

Derudover arbejder selskabet i forvejen med at udskifte sine ældre fly med nye, mere brændstoføkonomiske modeller, hvilket vil forbedre regnskabet yderligere. SAS har et mål om at reducere koncernens samlede CO2-udledning med 25 procent i 2030 sammenlignet med 2005.

Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

27.08.2025CSR.dk

Danske forskere gør genbrug af beton muligt

26.08.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Mål klimaaftrykket på din IT-Løsning

26.08.2025Kinnarps A/S

Sponseret

ABCD - ESG? 7 vigtige bæredygtigheds-forkortelser forklaret

25.08.2025Schneider Electric

Sponseret

Højtydende kontaktor giver nye fordele

25.08.2025CSR.dk

Rekordår for genanvendt elektronik til studiestart

25.08.2025CSR.dk

Københavns Lufthavn kan nu lagre grøn strøm

20.08.2025CSR.dk

Klimaforandringer er en skjult motor bag stigende fødevarepriser

20.08.2025JUC SERVICE ApS

Sponseret

Ny certificering i miljøret skal styrke ansvarlig udvikling og projekter

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
Introduktion til ISO 20001: Minimering af Food Waste & Loss

Vidste du godt, at der er en ny ISO-standard på vej, som fokuserer på at minimere fødevareaffald og -tab på en systematisk måde? Denne standard, der forventes udgivet i 2026, har fået betegnelsen ISO 20001.

Dato

28.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Dansk Standard
Kursus
Kursus i Svanemærket drift

Svanemærket Bygningsdrift er et bedre valg for miljøet, klimaet og beboerne. Servicen opfylder strenge krav til bygningers brugsfase. Både til energi, vand, affald, udemiljø samt kemikalier og byggevarer. Kriterierne fremmer ressourceeffektivitet, reduceret klimapåvirkning og tilpasning til klimaforandring. Kriterierne gavner også bygningers indeklima og har til formål at forlænge bygningens levetid.

Dato

28.08.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

DTU
Efteruddannelse
Operations Management

Få kompetencerne til at optimere din virksomheds driftsprocesser og produktions-flows. Og skab mere værdi for virksomheden ved at planlægge og styre driftsopgaver mere effektivt.

Dato

28.08.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
SBTi Starter Pack: Helping Nordic Businesses Set Science-Based Climate Targets

Registration ends today. The SBTi Starter Pack is a comprehensive online programme designed to equip Nordic businesses with the knowledge and tools they need to commit to the Science Based Targets initiative (SBTi).

Dato

28.08.2025

Tid

13:00

CEMAsys
Webinar
VSME Reporting Made Simple: Why It Matters and How to Get It Right

Don’t miss our upcoming webinar on VSME with our in-house experts Konstantin Heim and Izabella Łęgosz. They will take you through VSME, what it means for your company, and give a tour of CEMAsys new VSME tool!

Dato

28.08.2025

Tid

14:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Efteruddannelse
Nordic Programme on Non-Discrimination

The Nordic Programme on Non-Discrimination is an online programme designed to support Nordic businesses in advancing equality and inclusion across their operations. If your company is ready to take meaningful steps to identify, assess, and address discrimination-related risks, this programme will guide you through the process with practical tools and expert insights. Sign up before 16 June.

Dato

29.08.2025

Tid

09:30

Sted

Online