Hvad skal du se efter, når du køber kaffe?
Tæt på alle virksomheder køber kaffe – et produkt med en problematisk værdikæde. Men det kan gøres bedre.
Kaffe? Er det ikke et lidt lille emne at dedikere et helt tema til på CSR.dk?
Kan være emnet er lille, men problemerne forbundet med produktionen af kaffe er til gengæld store. Og det samme er markedet.
Læs også: Dansk selskab serverer kaffe med CO2-reduktioner
Kaffe er den anden mest handlede vare i verden, og det globale kaffemarked anslås at have en værdi af næsten 900 milliarder kroner. Kaffe er globalt produkt på den måde, at det anslås at mellem 850 millioner og 1 milliard mennesker drikker en kop eller flere hver dag.
I Danmark drikkes der meget kaffe. Over fire milliarder kopper om året. En undersøgelse fra 2016 viser da også, at gratis kaffe ligger endog meget højt på listen over danskernes foretrukne personalegoder, og mange vil have svært ved at forestille sig en arbejdsplads, der ikke serverer kaffe for sine medarbejdere og gæster.
Men som Etisk Handel Danmark skrev ved lanceringen af deres ”Alliance for ansvarlig kaffeproduktion” for knap et år siden, så klæber problemerne sig til kaffe. Det drejer sig om afskovning, udledning af kemikalier, for lav løn og arbejdsvilkår. Om udpinte jorde og familielandbrug uden fremtid. Den brændende platform bliver ikke mindre af, at klimaforandringer over de næste tiår med stor sandsynlighed gør dyrkning af kaffe, der hvor det sker i dag, umulig.
Kig efter fire ting
Med mere en fire milliarder kop kaffe drukket om året i Danmark og kaffens rolle på arbejdspladsen, så må man antage, at der bliver købt en del kaffe ind i dansk erhvervsliv. Så hvad skal man tænke over, når man gør det?
Koncentreret kaffedyrkning
Kaffe dyrkes i 50 lande, men 40 procent af verdens kaffeproduktion finder sted i Brasilien, Vietnam bidrager med omkring 20 procent og Columbia, Indonesien og Honduras leverer til sammen omkring 25 procent.
Ønsker man sig en hurtig idé om, hvilke emner ansvarlig kaffe bør forholde sig til, så kan man passende kaste sit blik på Coffee Barometer 2023, som to internationale NGO’er, Conservation International og Solidaridad, står bag. Den årlige rapport og analyse konstaterede i år, at der er fire centrale udfordringer at dykke ned i i kaffeindustrien:
- Koncentrationen af produktionen af kaffe i et lille antal lande kombineret med dynamiske priser forhindrer mindre kaffebønders stabile fremtidsudsigter. Så hvor køber din kaffeleverandør sin kaffe?
- I 8 ud af de 10 største kaffeproducerende lande ligger gennemsnitsindtægten fra kaffeproduktion på eller under fattigdomsgrænsen. Kun Brasiliens kaffebønders indtægt ligger inden for det lokale levelønsspektrum. Så hvad gør din kaffeleverandør for at øge kaffebondens indkomst samtidig med at dyrkningsmetoderne tager hensyn til naturkrisen?
- De 11 største aktører i den internationale kaffebranche hævder stort set alle at være stærkt optaget af bæredygtighed. Hvordan ser din kaffeproducent/-forhandlers bæredygtighedsstrategi ud?
- Der kommer stadig strammere lovgivning af ansvaret i leverandørkæder – kan din kaffeleverandør forklare, hvordan de sikrer sig mod, at deres produktion/salg bidrager til afskovning?
Mere at hente i temaets artikler
I CSR.dk’s kaffetema kommer temadeltagerne med eksempler og bud inden for rammen af udfordringerne. Man kan høre fra:
Læs også: Nestlé rangerer øverst i kaffebæredygtighed
- Freehand Coffee Company – om hvordan man får succes med et stramt fokus på bæredygtighed og om firmakaffens potentiale i CSR-regnskabet.Og at bæredygtige kaffeløsninger er langt nemmere at sælger på direktør-niveau end hos den konkrete indkøber med stramme budgetter.
- JACOBS DOUWE EGBERTS DK – som er en del af en af verdens største kaffevirksomheder (JDE Peets) og fortæller om sit arbejde med Science Based Targets og om hvorfor man er nødt til at se forbi certificeringsordninger, når man vil tale om ansvarlig kaffe. Og hvordan JDE Peets griber det an.
- Slow Forest Coffee – som fortæller om hvordan deres kaffedyrkning i skovlandbrug bl.a. binder CO2 i stedet for at udlede, og hvorfor køb af kaffe er en vigtig klimabeslutning.
Denne artikel er del af et tema:
Tema: ansvarlige indkøb af kaffe
Danskerne elsker kaffe og fri adgang til den på arbejdet er et yndet personalegode. Den bedste smag har den kaffe, som er købt med tanke for ansvarlig dyrkning og salg. CSR.dk finder lommelygten frem og kigger på nogle af dem, der kan hjælpe.