Hvem er den typiske svindler?
Stort set alle virksomheder bliver på et tidspunkt udsat for svindel i større eller mindre omfang.
Stort set alle virksomheder bliver på et tidspunkt udsat for svindel i større eller mindre omfang. Men hvem begår denne svindel? Hvordan er den typiske profil på en svindler? Og kan man overhovedet forhindre bedrageriet? Revisions- og rådgivningsfirmaet KPMG har gennemgået en lang række svindelsager og på den baggrund fundet typiske karakteristika på svindleren.
Mellem 36 og 45 år gammel, ansat i en betroet stilling (29 pct. er direktører) og har været i virksomheden eller organisationen i flere end seks år. Det er netop tre typiske karakteristika ved en svindler, viser en undersøgelse lavet af KPMG.
Undersøgelsen viser, at svindleren i 61 pct. af tilfældene arbejder i den virksomhed eller organisation, som er målet, og at de i 70 pct. af tilfældene ikke arbejder alene om bedrageriet. I Danmark foregår det hyppigt i samarbejde med en tredjepart, der ikke er ansat samme sted, og det mest markante motiv hos svindlerne er personlige økonomiske vanskeligheder. Et motiv der bestemt ikke er blevet mindre væsentligt i løbet af finanskrisen.
"Mange er blevet hårdt ramt af finanskrisen, og det har nok gjort, at flere har motivationen til at svindle. Det stiller omvendt krav til virksomhedernes kontrolsystemer, som i mange tilfælde er blevet skåret ned i forbindelse med den økonomiske krise. Og det gør arbejdsbetingelserne bedre for svindlerne," siger partner og leder af KPMG Forensic, Torben Lange.
Brug af teknologi øges - Danske virksomheder naive
Svindlerne benytter sig i dag i langt højere grad end tidligere af teknologi. Også i lande, der ikke er lige så udviklede på området som eksempelvis Danmark, er det en ivrigt brugt metode.
"Det burde være en kilde til bekymring hos virksomhederne, at svindlerne i stadig højere grad benytter sig af teknologiske muligheder, når de begår deres ugerninger. Men vi oplever desværre, at mange virksomheder nok er lidt godtroende, og ikke kan forestille sig, at bedrageriet kan ramme dem. Men det gør det altså," siger Torben Lange.
Han peger dog på, at det er enormt svært at forudse forbrydelser, men at det bliver nemmere at tyde de forskellige signaler, og dermed at dæmme op for svindleren, hvis man har de rette risikoanalyser og kontrolsystemer på plads.
Ifølge Torben Lange er det svært at vurdere omfanget af bedragerisager, da mange virksomheder foretrækker at klare problemet internt. Men det betyder også, at problemet bliver skubbet videre til andre virksomheder, da svindleren kan tage et job i et firma, som er uvidende om forbrydelsen.