Hver anden dansker er skeptisk overfor virksomhedernes klimaløfter
"Måske er mit bedste råd, at virksomhederne bare skal opføre sig ordentligt på dette område og lade være med at tale så meget om det”, siger professor.
Er der hold i de mange klima- og bæredygtigheds-løfter, som mange virksomheder og brands i dag benytter i reklamer og anden form for branding?
Det spørgsmål forholder hver anden dansker sig tvivlende overfor, skriver Dansk Markedsføring.
Bureaunetværket Dentsu lavede i november en undersøgelse blandt 1500 danskere og her svarer lige over halvdelen, at de er skeptiske overfor virksomhedernes grønne løfter, pga. eksempler på greenwashing, som de kender til fra tidligere. Kun fem procent af de adspurgte oplever ingen skepsis.
Læs også: Der skal være mere kontrol med klimakommunikation på fødevarer, konkluderer rapport
Samtidig er over 70 procent af de adspurgte enige i, at virksomhederne skal bidrage til samfundsproblematikker, og at de skal være med til at løse klimamålene.
”Virksomheder og brands skal huske på, at de også er kulturelle og politiske aktører, der bør interagere med andre dele af samfundet. Måske kan dette også være med til at skabe en større tillid mellem forbrugere og virksomheder på klima- og bæredygtighedsområdet. Måske er mit bedste råd, at virksomhederne bare skal opføre sig ordentligt på dette område og lade være med at tale så meget om det”, siger Dannie Kjeldgaard, professor, Ph.d., Institut for Marketing & Management, SDU.
- MTN