14.12.2020 | Kommunikation
Hver anden dansker er skeptisk overfor virksomhedernes klimaløfter
"Måske er mit bedste råd, at virksomhederne bare skal opføre sig ordentligt på dette område og lade være med at tale så meget om det”, siger professor.
Er der hold i de mange klima- og bæredygtigheds-løfter, som mange virksomheder og brands i dag benytter i reklamer og anden form for branding?
Det spørgsmål forholder hver anden dansker sig tvivlende overfor, skriver Dansk Markedsføring.
Bureaunetværket Dentsu lavede i november en undersøgelse blandt 1500 danskere og her svarer lige over halvdelen, at de er skeptiske overfor virksomhedernes grønne løfter, pga. eksempler på greenwashing, som de kender til fra tidligere. Kun fem procent af de adspurgte oplever ingen skepsis.
Læs også: Der skal være mere kontrol med klimakommunikation på fødevarer, konkluderer rapport
Samtidig er over 70 procent af de adspurgte enige i, at virksomhederne skal bidrage til samfundsproblematikker, og at de skal være med til at løse klimamålene.
”Virksomheder og brands skal huske på, at de også er kulturelle og politiske aktører, der bør interagere med andre dele af samfundet. Måske kan dette også være med til at skabe en større tillid mellem forbrugere og virksomheder på klima- og bæredygtighedsområdet. Måske er mit bedste råd, at virksomhederne bare skal opføre sig ordentligt på dette område og lade være med at tale så meget om det”, siger Dannie Kjeldgaard, professor, Ph.d., Institut for Marketing & Management, SDU.
- MTN
Strategi & ledelse

Sådan kan virksomheder reagere på IPCC-rapporten
Udsigterne i FN-organets opsamlingsrapport er dystre. Hvad kan virksomheder gøre for at trække udviklingen i en bedre retning? Der er i hvert fald fem muligheder.
Klima, miljø og energi

Rapport: Op mod 44 procent af det træ, der fældes i Danmark, kan ikke spores
I den første rapport over Danmarks samlede forbrug af træ konkluderer forskere fra Københavns Universitet, at vi ikke ved, hvor næsten halvdelen af det træ, der fældes i Danmark, kommer fra. Og det er et problem, lyder det fra forskerne bag rapporten, da viden om vores træforbrug er vejen til mere bæredygtighed på området.
Klima, miljø og energi

Bankkollaps puster til transatlantisk antiklimakamp
I USA når kritikken af selskabers fokus på ESG nye højder, efter at Silicon Valley Bank for nylig lukkede dørene, og den amerikanske præsident var nødsaget til at nedlægge veto mod et anti-ESG-forslag.
Klima, miljø og energi
AP Pension vinker farvel til fossile virksomheder i investeringsporteføljen
73 virksomheder er ikke længere en del af AP Pensions investeringsaktiviteter – blandt andet Shell og Total.
Klima, miljø og energi

Energikoncern stopper med at sælge ”grøn strøm”
Danske Norlys vil ikke længere være en del af Forbrugerombudsmandens mærkningsordning for Grøn Strøm. ”Mærkningen giver ikke mere grøn strøm”, lyder forklaringen.
Kommunikation

EU melder ud om bindende anti-greenwashingkrav
EU's udgave af regler om vildledende markedsføring med grønne påstande lbekræfter den danske tilgang - og skruer op for dokumentationskravene.