24.02.2023 | Strategi & ledelse
Hverken undervisere eller lærlinge har nok viden om bæredygtigt byggeri
Mange undervisere har ikke den nødvendige viden til at drive lærlingene i retning af et mere bæredygtigt og grønt uddannelsesforløb. Derfor anbefales det i en rapport, at underviserne skal opkvalificeres.
Allerede i introduktionen til tømreruddannelsen skal lærlingene påbegynde udviklingen af et grundlæggende mindset om bæredygtighed. Foto: Herningsholm Erhvervsskole.
Allerede i introduktionen til tømreruddannelsen skal lærlingene påbegynde udviklingen af et grundlæggende mindset om bæredygtighed, hvis de skal kunne møde fremtidens krav om dokumentation af byggeprocesser, nye byggemetoder og LCA-analyser, der alle driver mere og mere i en bæredygtig retning.
Sådan lyder anbefalingen i en rapport, som Rambøll har udarbejdet for Byggeriets Uddannelser.
Læs også: Rådgiver for byggeriet satser stort på samlet grøn enhed
Her fremføres det blandt andet, at et ’grønt mindset’ vil være afgørende for at give lærlingene en grundlæggende forståelse for, hvad bæredygtighed er, og hvordan man kan tænke det ind i træfagets forskellige områder.
”Analysen er et godt afsæt for at få fornyet tømreruddannelsen, så lærlinge og svende fremover kan bidrage til den grønne omstilling. Jeg har en forventning om, at vi kommer til at ændre en del på uddannelsen, og at vi eventuelt får brug for mere uddannelsestid, hvis vi skal sikre, at der fremover både kan bygges med de nuværende og de nye bæredygtige materialer og metoder,” siger Morten Lehmann, uddannelseskonsulent i 3F og næstformand i Det Faglige Udvalg for Træfagenes Byggeuddannelse.
Afgørende for udviklingen af det grønne mindset er – udover indførsel af en bæredygtig svendeprøve, styrket praksisfokus på bæredygtighed og udvikling af undervisningsmaterialer – at underviserne på erhvervsskolerne er stærke ud i bæredygtighed, lyder det i rapporten.
Rapporten udpeger altså undervisernes rolle – sammen med indholdet i undervisningen – som den mest afgørende faktor for at styrke kvaliteten af undervisningen i relation til bæredygtighed.
Læs også: Ni bygherrer vil skrive danmarkshistorie med nye boligbyggerier
”Vi ved, at mange af underviserne er interesseret i at lære mere om bæredygtighed. Vi lægger op til, at når vi indfører elementer af bæredygtighed i undervisningen, så vil det jo indebære en opkvalificering af underviserne. Det er dernæst op til skolerne at vurdere, hvilke tiltag der skal iværksættes for, at dette kan udføres i praksis,” siger Ole Gregersen, tømrermester og formand for Det Faglige Udvalg for Træfagenes Byggeuddannelse.
- HCL
Samfund

Due diligence-direktivet mangler nu kun et sæt forhandlinger
EU-parlamentets oplæg til direktivet er nu på plads, hvilket baner vejen for forhandlinger op til endelig vedtagelse.
Klima, miljø og energi

SAS sælger billetter til deres første elektriske flyvetur
Det danske flyselskab sælger snart billetter til deres første flyvning med elektrisk fly i 2028.
Supply chain

Kunstig intelligens sikrer tech-startup millioninvestering
En kunstig intelligens, der kan minimere ressourcespild ved at sortere og analysere affald, resulterer i en millioninvestering i virksomheden Aris Robotics.
Klima, miljø og energi

Aktører mangler rammer for investering i biodiversitet
15 erhvervsorganisationer efterspørger regler og definitioner for, hvordan man kan investere hensigtsmæssigt i projekter med fyldestgørende krav for biodiversitet.
Klima, miljø og energi

En halv milliard kroner til ny havnaturfond skal understøtte naturgenopretning på havet
Med en ny havnaturfond vil et bredt politisk flertal skabe viden om miljø og natureffekterne af udbygningen af vindenergi på havet og til naturgenopretning i havet. "Den nye havnaturfond er et vigtigt skridt i retning af at skabe en bedre balance i vores havmiljø,” mener miljøministeren.
Klima, miljø og energi

Rapport: Massiv eksport af brint kræver politiske handling nu
Grøn brint kan blive Danmarks næste vindeventyr – CIP Fondens nye rapport viser hvordan.