IKEA er gode til mangfoldighed
Integration og tydelighed er IKEA's vej til mangfoldighed. Det er andre end dem selv begejstrede for. Så meget at de har fået en pris af ISS. Som selv er i gang med at sikre sig, at de enkelte dele i deres mangfoldighedsarbejde skaber værdi.
Torsdag d. 27. april 2017 blev IKEA Danmark den glade vinder af ISS’s Diversity Prize 2017. Ifølge Lotte Hjortlund Andersen, som er direktør for People and Culture i ISS i Danmark, var IKEA overraskede over, at de overhovedet blev nomineret.
”De siger, at mangfoldighed jo er noget, de gør og er i hver dag, hele dagen, så de havde ikke tænkt over, at de kunne vinde priser på det. Jeg synes, at man tydeligt kan se, at de har arbejdet med det i så mange år, at det ikke længere er et projekt, det er noget der lever i IKEA, og det synes jeg er virkelig stærkt,” siger Lotte Hjortlund Andersen i et interview med CSR.dk.
ISS undersøger egen praksis
ISS Danmark har i disse år ansat forskeren Lotte Holck fra CBS til at undersøge om den måde, mangfoldighed udspiller sig i praksis i medarbejdernes dagligdag, er med til at skabe værdi.
Lotte Holck har i et halvt år fulgt nogle teams og medarbejdere, for at se, hvordan diversitet fungerer, optræder og om det skaber værdi i det daglige arbejde. Det vil ISS bruge til at finde ud af, hvad der virker, og hvad der ikke virker, og indrette deres arbejde i tråd med den viden.
”Vi er jo en virksomhed med et stramt performancefokus, så vi er hele tiden optagede af at finde ud af, hvad det er, som dokumenteret har en positiv effekt på vores drift og resultater. Vi er meget glade for koblingen mellem evidens og det vi gør i forretningen. Det kræver så ind imellem at man investerer i at få det undersøgt, og det er dét, vi gør med Lotte Holcks arbejde,” forklarer Lotte Hjortlund Andersen.
Den tilstand kan Charlotte Jensen, som er Talent Manager i IKEA Danmark nemt genkende. F.eks. da CSR.dk spørger, hvornår arbejdet med mangfoldighed startede i IKEA.
Læs også: Diversitet: Nyt værktøj kan give virksomheder nødvendigt skub
”Det at rumme de mange er grundlæggende ting for os, så det er ikke noget, vi som sådan startede op med. Vores vision er at skabe en bedre hverdag for de mange mennesker, og det peger mod mangfoldighed. Vi vil gerne, som forretning, være for de mange mennesker, så derfor er vi også nødt til at afspejle og tiltrække de mange mennesker. Det gør vi kun, hvis vi viser, at der er god plads hos os, uanset hvem man er. Også som kunde, hvor man skal kunne se sig selv i vores medarbejdere – ligesom man kan i de forskellige stilarter og materialer vores produkter findes i,” forklarer hun.
IKEAs resultater på f.eks. kvinder i ledelse er da også i den gode ende med omkring 54 procent kvinder i den samlede medarbejderskare og 48 procent kvinder set ud over alle ledelsesniveauer i 2016.
Mulighederne er tydelige
Lotte Hjortlund Andersen ser også IKEAs indsats for at synliggøre udviklings- og karrieremuligheder for medarbejderne, som en stor styrke:
”Jeg er meget begejstret for den organisatoriske transparens, IKEA har, som bl.a. har skabt synlige karriereveje. Det er også noget af det, vi i ISS tror meget på. Jo mere transparent virksomheden er om måden, de laver performancevurderinger og viser, hvornår medarbejderne er en succes - og samtidig skaber synlighed omkring karriereveje, jo bedre.”
En af de måder, IKEA arbejder for at skabe tydelighed er ved at have IKEA Journeys, som er en intern online platform, hvor medarbejdere kan læse kollegaers historie om hvordan deres arbejde har udviklet dem i IKEA. Et andet initiativ er den nyligt lancerede Talent Focus Week, hvor alle medarbejdere kan deltage i arrangementer om karriere- og udviklingsmuligheder og igen lytte til andre IKEA-folks historier.
Ingen træer ind i himmelen
Selvom mangfoldighed er en del af IKEAs grundlag, så bliver det ikke til virkelighed af sig selv.
”Vi er mere og mere bevidste om, at vi er nødt til at fastholde fokus på diversitet i praksis, for det er ikke nødvendigvis noget, som kommer af sig selv. Det må man arbejde på hele tiden,” siger Charlotte Jensen.
”Det vi forsøger at gøre, er at integrere mangfoldighed i alle vores eksisterende processer, så det er indbygget i den måde vi rekrutterer på, udvikler vores ledere etc. Vi arbejder f.eks. med unconscious bias (ubevidste fordomme, red.) som en del af ledertræninger, og i vores Talent Focus Week, hvor alle medarbejdere kan deltage. Vi er også for nylig begyndt at køre vores unconcsious bias-workshops i andre sammenhænge, fordi vi kan se, at deltagerne synes, det har værdi at blive mere bevidst om, hvad ens bias er, og hvordan man undgår, at de påvirker, de beslutninger man tager,” fortsætter hun.