IDA samarbejder med delebilsfirmaet LetsGo
Ingeniørforeningen IDA har indgået et treårigt samarbejde med delebilsfirmaet LetsGo, der giver medarbejderne mulighed for at køre i elbil, når de skal til møder ude i byen.
Siden maj 2014 har ingeniørforeningen IDA haft et elbils-samarbejde med delebilsfirmaet LetsGo, hvor foreningen har lejet to elbiler hos bilformaet og stillet dem til rådighed for sine medarbejdere.
Læs også: Nyt CSR-logo synliggør virksomheders valg af delebiler
Projektet, der løber over tre år, har nu kørt halvdelen af tiden, og erfaringerne har været gode. Dog har der også været udfordringer ved brugen af elbilerne. Den største udfordring er, at elbilen skal bookes via LetsGo’s bookingsystem, hvilket kan være besværligt, hvis en medarbejder skal skynde sig til et møde ud i byen.
”En taxi kommer jo med det samme, når man ringer. Så er der også problemet med parkering af el-bilen. Det er ganske vist gratis, men du skal bruge tid på at finde en ledig plads i indre by”, siger Knud Høyer, direktionssekretær og miljøchef hos IDA.
Privat medlemsskab til fordelagtig pris
IDA betaler for firmamedlemsskabet, der kan benyttes gratis af medarbejderne - også når arbejdsdagen er slut. Derudover kan medarbejderne tegne et privat medlemskab hos LetsGo til en pris på 96 kroner per måned plus 50 kroner i forsikring.
Medlemsskabet giver adgang til LetsGo’s knap 200 biler i hovedstadsområdet, inklusiv en Tesla S. Derudover har LetsGo også biler stående ved blandt andet banegårdene i Aarhus, Aalborg og Odense, samt tæt på ingeniørhusene i Aarhus og Aalborg.
Projektet er en læringsproces
Ifølge Knud Høyer er elbilsprojektet med LetsGo en læringsproces, hvor der skal høstes en masse erfaringer. Og det er endnu ikke besluttet, om foreningen fortsætter projektet, når de tre år er gået.
”Jeg tror ikke, vi vil fortsætte i det nuværende koncept, for jeg tror ganske enkelt, at udviklingen overhaler virkeligheden. Vi skal selvfølgelig evaluere det hele grundigt. Vi vil fortsat have mindst en elbil. Men hvis der ikke kan dokumenteres kørselsbehov for at have to elbiler til rådighed for medarbejderne, så skal vi måske bare have en enkelt”, siger Knud Høyer og tilføjer, at man måske skal se på muligheden for kampagnetilbud til foreningens medlemmer og ikke mindst de studerende.
Læs også: Danskerne er imod afgifter på elbiler
”Vi tror, det er de knapper, IDA og LetsGo i fællesskab skal trykke på for at få en større udbredelse af delebilsordningen”.
-SSM