19.01.2016 | Klima, miljø og energi
IDA samarbejder med delebilsfirmaet LetsGo
Ingeniørforeningen IDA har indgået et treårigt samarbejde med delebilsfirmaet LetsGo, der giver medarbejderne mulighed for at køre i elbil, når de skal til møder ude i byen.
IDA's elbilsprojekt med LetsGo er en læringsproces, hvor der skal høstes en masse erfaringer. Og det er endnu ikke besluttet, om foreningen fortsætter projektet, når de tre år er gået. Foto: IDA.
Siden maj 2014 har ingeniørforeningen IDA haft et elbils-samarbejde med delebilsfirmaet LetsGo, hvor foreningen har lejet to elbiler hos bilformaet og stillet dem til rådighed for sine medarbejdere.
Læs også: Nyt CSR-logo synliggør virksomheders valg af delebiler
Projektet, der løber over tre år, har nu kørt halvdelen af tiden, og erfaringerne har været gode. Dog har der også været udfordringer ved brugen af elbilerne. Den største udfordring er, at elbilen skal bookes via LetsGo’s bookingsystem, hvilket kan være besværligt, hvis en medarbejder skal skynde sig til et møde ud i byen.
”En taxi kommer jo med det samme, når man ringer. Så er der også problemet med parkering af el-bilen. Det er ganske vist gratis, men du skal bruge tid på at finde en ledig plads i indre by”, siger Knud Høyer, direktionssekretær og miljøchef hos IDA.
Privat medlemsskab til fordelagtig pris
IDA betaler for firmamedlemsskabet, der kan benyttes gratis af medarbejderne - også når arbejdsdagen er slut. Derudover kan medarbejderne tegne et privat medlemskab hos LetsGo til en pris på 96 kroner per måned plus 50 kroner i forsikring.
Medlemsskabet giver adgang til LetsGo’s knap 200 biler i hovedstadsområdet, inklusiv en Tesla S. Derudover har LetsGo også biler stående ved blandt andet banegårdene i Aarhus, Aalborg og Odense, samt tæt på ingeniørhusene i Aarhus og Aalborg.
Projektet er en læringsproces
Ifølge Knud Høyer er elbilsprojektet med LetsGo en læringsproces, hvor der skal høstes en masse erfaringer. Og det er endnu ikke besluttet, om foreningen fortsætter projektet, når de tre år er gået.
”Jeg tror ikke, vi vil fortsætte i det nuværende koncept, for jeg tror ganske enkelt, at udviklingen overhaler virkeligheden. Vi skal selvfølgelig evaluere det hele grundigt. Vi vil fortsat have mindst en elbil. Men hvis der ikke kan dokumenteres kørselsbehov for at have to elbiler til rådighed for medarbejderne, så skal vi måske bare have en enkelt”, siger Knud Høyer og tilføjer, at man måske skal se på muligheden for kampagnetilbud til foreningens medlemmer og ikke mindst de studerende.
Læs også: Danskerne er imod afgifter på elbiler
”Vi tror, det er de knapper, IDA og LetsGo i fællesskab skal trykke på for at få en større udbredelse af delebilsordningen”.
-SSM
Strategi & ledelse

Mærsk offentliggør nye klimatal senere i år
For første gang vil Mærsk i år fremlægge en række reduktionsformål for en del af udledningerne fra blandt andet fragtindkøb.
Klima, miljø og energi

Danfoss: Strategisk fejl ikke at fokusere på energieffektivitet
Hvis vi ved præcis, hvordan man reducerer sit energiforbrug, hvorfor gør vi så ikke mere af det? Det undrer man sig over i Danfoss.
Strategi & ledelse

Nu får Danfoss hjælp til cirkulær økonomi af anerkendt netværksfond
Danfoss er i dag blevet annonceret som nyt medlem af Ellen MacArthur Foundations netværk – det skal hjælpe arbejde med cirkulær økonomi.
Klima, miljø og energi

Vi producerer affald som stort set ingen andre – men nu skal der samles op
Danmark og danskere er med helt i top på mange lister, og som regel for det gode. Men ikke altid, for vi er også med helt fremme over dem, som producerer mest affald og har det største ressourcetræk på kloden.
Klima, miljø og energi

Virksomheder bruger kritiserede certifikater til at skære i klimatal
Selvom de er stærkt udskældte på markedet, bruger flere danske virksomheder stadig certifikater for grøn strøm. Ifølge selskaberne findes der nemlig ikke bedre alternativer.
Klima, miljø og energi

Green Power Denmark: Få kommuner giver plads til solceller og vindmøller
Hovedparten af alle nye vindmøller og solceller er blevet stillet op i fem kommuner. Det er et problem, mener Green Power Denmark.