08.06.2015  |  Klima, miljø og energi

Ikea bruger 7,5 milliarder kroner på klimaet

Ikea sætter én milliard euro af til at bekæmpe klimaforandringerne. Den store pengesum skal gå til en række projekter i vind- og solenergi. Pengene skal også inspirere andre store koncerner til at tage ansvar.

Verdens største møbelproducent, svenske Ikea, sætter nu turbo på kampen mod klimaforandringerne og afsætter en milliard euro (7,45 mia. kr.) til at forbedre klimaet. Det skriver BBC.

Over de næste fem år vil virksomheden derfor investere 500 mio. euro i vindenergi og 100 mio. i solceller. De resterende 400 mio. euro skal gå til at ruste fattige lande til at forberede sig på naturkatastrofer forårsaget af klimaforandringer.

Læs også: Norge freder elbilerne for afgifter

”Klimaforandringer er en af verdens største udfordringer, og vi har brug for der tages ansvar og handles for at finde en løsning”, siger Ikeas administrerende direktør Peter Agnefjäll til BBC og uddyber:

"Det er derfor, vi går all in for at omdanne vores forretning for at sikre, at den er egnet til fremtiden, og vi kan have en positiv effekt."

Læs også: Vindmøllebranchen er tilbage på sporet

Han håber, at Ikea kan inspirere andre private aktører til en grønnere dagsorden, som kan hjælpe til at få priserne på vedvarende energi ned. Ikea har allerede brugt 1,5 mia. euro på vindenergi og installeret 700.000 solcelleanlæg på Ikea-varehuse. 

Udmeldingen kommer efter, at flere parter noget overraskende har meldt sig på banen og advokeret for grøn omstilling. 

Blandt andet olieselskaberne BP og Shell, der vil af med kulkraft i Europa og Saudi-Arabiens olieminister, der vil omlægge saudisk energi til solceller.

-JPN

Mere fra Joacim

Joacim Præst Nielsen

Redaktionsassistent

Uddannelse: Journalist ved Danmarks Medie- & Journalisthøjskole 2011-2015 og Institut Hautes Études de Communication Sociale i Bruxelles. Kandidatstuderende ved Center for Mellemøststudier, Syddansk Universitet. Udlært som journalist ved Udenrigsministeriets Presseenhed, Dagbladet Børsen. Fokusområder: Internationale relationer, EU, erhvervsjournalistik og virksomheder i hans arbejds- og studi…

Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere