Ikea i bæredygtig omstilling: eldrevne køretøjer til varelevering
Møbelgiganten Ikea vil i 2020 have de første el-lastbiler klar til at levere din nye seng i fem storbyer i USA, Europa og Asien. Resten følger efter frem mod 2025.
New York, Los Angeles, Amsterdam, Paris og Shanghai bliver de første byer, hvor nye bæredygtige eldrevne lastbiler i 2020 står klar til udlevering af vare til Ikeas kunder. Målet er, at omstillingen kommer til at gælde alle kædens 363 varehuse i 2025, skriver fastcompany.
Den nye grønne varedistribution er en del af Ikeas overordnede plan om at reducere sit kulstof-aftryk og med tiden blive klimapositive, ved at fjerne mere CO2 end kæden selv producerer.
Læs også: Ny international erklæring om grøn transport
”Klimaforandringer er ikke længere blot en trussel, men en realitet. Vi ser hvordan det påvirker vores forretning, vores kunder og vores medarbejdere hver dag. Vi vil gerne være gå forrest, lede, tage ansvar og fremskynde vores planer,” siger Jesper Brodin, CEO i Ikea Group, til fastcompany.
Kunderne skal hjælpe til
De første køretøjer bliver højest sandsynligt el-lastbiler, men Ikea eksperimenterer også med elektriske varecykler og andre nye teknologier, der dog ikke er klar til markedet endnu.
”Det handler ikke kun om at skifte et køretøj til et andet, men om at udskifte et helt system,” lyder det fra Jesper Brodin.
Ikea håber på at tilbuddet om bæredygtig vareudlevering, får kunderne til at lade deres biler blive derhjemme og i stedet for tage cyklen eller offentlig transport til deres varehuse. Koncernen har også planer om at bygge nye varehuse tæt på togstationer, fortæller Jesper Brodin.
Store investeringer og mål
Ikea har investeret omkring 13 milliarder kroner i vedvarende energi.
I 2030 er kædens plan at reducere kulstof-udledningen i varehusene med 80 procent sammenlignet med 2016, reducere udledningen fra varelevering og kundetransport med 50 procent og reducere det gennemsnitlige kulstof-udslip med 70 procent.
Læs også: Bring går over til CO2-fri transport
Ikea arbejder også på at lave bæredygtige produkter, som kan blive genbrugt 100 procent. Kæden arbejder yderligere på et system, der skal hjælpe kunder med at sælge produkter, de ikke længere har brug for.
- SN