Ikea vil opdrage kunderne til at handle bæredygtigt

Ikea vil være klimapositiv i 2030. Det skal ikke blot ske ved at sælge bæredygtige produkter. Kunderne skal også overbevises om, at bæredygtig livsstil er attraktiv og ikke så svært endda.

Joanna Yarrow fortæller, hvordan Ikea inden 2030 vil inspirere en milliard mennesker til at leve et liv, der er bedre for klimaet. Det skal ske gennem kampagner, der skal give kunderne lyst til at træffe mere bæredygtige beslutninger ved bl.a. at informere dem om møbelgigantens bæredygtige løsninger, madalternativer og genanvendelsesmetoder..

13.05.2019

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Ikea har over længere tid haft miljø og klima i fokus. Alligevel fortsætter møbelhusets samlede CO2-udledning med at stige i takt med at forretningen Ikea vokser og bygger nye varehuse.

Det går jo ikke. Så den svenske gigant har skruet op for ambitionerne og bæredygtighedsstrategien. Det fortalte virksomheden ved en event i det Ikea-finansierede innovationscenter Space10 i Kødbyen i København d. 9. maj, hvor man i Danmark havde valgt at lancere sin forårskollektion ved at fortælle om bæredygtighed.

Læs også: Ikea vil sikre genbrug af møbler gennem leasing

Strategien People & Planet Positive er oprindeligt fra 2012, men blev opdateret i 2018 med målsætninger for 2030 og tre hovedarbejdsområder: healthy & sustainable living, circular & climate positive, fair & equal. Ved arrangementet i Space10 var det især healthy & sustainable living, der var i fokus - og den del af strategien involverer i høj grad Ikeas kunder.

”Vi kan ikke nå vores mål uden at arbejde med vores kunder. Vi er stadig på et tidligt stadie, hvor vi er ved at finde ud af, hvordan vi kan ramme alle interesser og befolkningsgrupper. Men vi ved gennem undersøgelser, at vores kunder interesserer sig meget for klimaet”, siger Joanna Yarrow, der er chef for netop healthy and sustainable living hos Ikea, til Berlingske. 

Ifølge planen skal Ikea inden 2030 inspirere en milliard mennesker til at leve et bedre liv for klimaet. Det skal ske gennem kampagner, der skal give kunderne lyst til at træffe mere bæredygtige beslutninger ved bl.a. at informere dem om møbelgigantens bæredygtige løsninger, madalternativer og genanvendelsesmetoder.

Nye koncepter - nye muligheder
Men uanset hvor inspirerende Ikea formår at være, så er de stadig en stor møbelvirksomhed, som hidtil har været spydspidsen i en køb og skift ud-kultur. Ikea er da også helt klar over, at der stadig er en del udfordringer i forhold til at blive klimapositive, som de har sagt at de vil være inden 2030.

Derfor arbejder Ikea hårdt for at udvikle produkter med lang holdbarhed, og hvis et møbel skulle gå i stykker kan man benytte sig af sin garanti og sende varen retur og få det repareret, og der arbejdes desuden med koncepter som leasing/leje af Ikeas møbler, udviklingen af helt nye materialer osv. 

"I 2030 er målet at hele vores sortiment bliver produceret efter cirkulære principper, som handler om hele produktets livscyklus. Så ikke alene skal alle vores produkter laves af 100 procent genanvendelige- eller genbrugsmaterialer, de skal også designes med et fokus på at forlænge produktlivet, så de kan repareres, upgrades, tages tilbage, eller at man kan leje møbler. Det betyder, at vi virkelig udvikler vores forretningsmodel og sætter fokus på at forlænge levetiden for vores produkter," sagde Joanna Yarrow i sin præsentation.

Samtidig er Ikea nødt til at tilpasse sin indsats - og sine historier - til forskellige kulturer og vilkår. 

"Der er en universel modvilje overfor spild af ressourcer, men der er mange udtryk, der er forskellige. Mange lande har ikke den nødvendige infrastruktur til at affald kan kanaliseres tilbage i produktionene. Og en del steder i verden er det for mange første gang i generationer man overhovedet har økonomisk mulighed for at købe noget der er nyt. Så der synes man ikke det at have sin bedstemors spisebord stående i stuen er helt så charmerende, som vi gør i f.eks. Sverige og Danmark," sagde Joanna Yarrow.

Udfordringer med at få historien fortalt
Den generelle kommunikationsudfordring er dog en anden: 

”Vi har en udfordring generelt i samfundet, fordi vi ofte sammenligner lave priser med lav kvalitet. Vi er nødt til at blive bedre til at fortælle vores historie om, hvordan vores produkter bliver til, så vores kunder forstår, at selv om vores varer ikke koster meget, har de en enorm værdi for miljøet”, siger Joanna Yarrow til Berlingske. Til SustainReport forklarer hun videre: 

"Vi ved fra vores undersøgelser, at Ikea-kunder allerede er mere interesserede i bæredygtighed end andre forbrugere. Men kun cirka 30 procent af dem forbinder Ikea med bæredygtighed. Samtidig er folk er desperate efter løsninger fra Ikea og andre brands. Så det at kunne levere relevante produkter og ydelser til dem er en stor forretningsmulighed."

Bambuslamperne bliver flettet i Vietnam og ifølge produktudvikler Anna Granath er det netop det uperfekte i materialet, som gør lampen attraktiv - og den holdning gør materialet endnu mere bæredygtigt af. .

De mange overvejelser, når det bliver konkret
Eventen i Kødbyen leverede også et meget konkret eksempel på, hvilke overvejelser man er nødt til at gøre sig, når man vil skabe et mere bæredygtigt produkt. Det handlede om en serie af bambuslamper.

For det første, hvorfor bambus? Design- og produktionsteamet havde da også været igennem to andre planter, som også vokser i Vietnam, hvor lampen skulle produceres. De blev dog valgt fra igen fordi de enten påvirkede fødevarproduktionen i lokalområdet negativt eller var for transportkrævende, hvilket ville betyde et for højt CO2-aftryk. Så det blev bambus. 

Næste skridt i processen fra idé til lampe handlede om bambussen selv. Ved at besøge bambusproduktionen opdagede Ikeas folk, at mere end 80 procent af bambussen aldrig blev udnyttet, bl.a. fordi man sorterede alle bambusstrimler der ikke var helt ensfarvede fra.

Og bagefter behandlede de ensfarvede med diverse kemiske substanser for at få dem endnu lysere og ensartede. Ud fra både et æstetisk og bæredygtighedssynspunkt valgte Ikeas folk dog at benytte bambusstrimlerne i alle nuancerne, og på den måde nåede de op på en udnyttelsesprocent på 65. 

Læs også: Ikea med ny klimapolitik: Vil kun bruge genanvendelige materialer

Så nu skal bambuslampeserien bare sælges til kunderne. Dem er der nogle stykker af, for hvert år går der på verdensplan 830 millioner kunder gennem døren til et Ikea-varehus og 2,3 milliarder mennesker taster sig ind på et lokalt Ikea-website.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Relateret indhold

03.07.2024CSR.dk

Ny forskning: Vi undervurderer groft andres villighed til klimahandling

02.07.2024CSR.dk

Eksperter: CO2-afgift skaber ikke grundlæggende forandring af landbruget

28.06.2024CSR.dk

Nyt inspirationskatalog skal hjælpe danske virksomheder i arbejdet med biodiversitet

28.06.2024Byggeriets Samfundsansvar

Sponseret

ESG-råd skal kortlægge udfordringer og muligheder i bygge- og anlægsbranchen

27.06.2024CSR.dk

Regeringen og Novo Nordisk Fonden indgår samarbejde om historisk nytænkning af det danske areal

27.06.2024CSR.dk

Andelsselskab vil støtte landbruget gennem klimakreditter

24.06.2024CSR.dk

DSV og UNICEF indgår partnerskab for at sikre adgang til vitale forsyninger for børn over hele verden

21.06.2024VIA University College

Sponseret

Indre bæredygtighed: Den skjulte men afgørende faktor for ydre bæredygtig forandring

Jobmarked

Se alle

Beierholm

ESG-Seniorkonsulent til Beierholm Bæredygtighed

Til vores nyopstartede afdeling for Bæredygtighed søger vi erfarne konsulenter, der kan være med til at sætte deres præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hofor

Seniorprojektleder og talsperson for regn- og spildevandsprojekter i Hovedstadsområdet

Vil du være med til at klimasikre hovedstadsområdet og kommunikere de udfordringer, vi oplever som spildevandsforsyning? Så har du mulighed for at blive en del af holdet i Spildevand Plan HOFOR.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

22.07.2024

Hofor

Biomass Sustainability Officer til HOFOR – hovedkontoret i Ørestad

Vil du være med til at sikre bæredygtigt biomasse til København?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.07.2024

Sparekassen Danmark

ESG-controller

Brænder du for ESG og rapportering? Så er du måske vores nye kollega til en spændende, nyoprettet stilling som ESG-controller.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Andel

Sustainability Supply Chain Specialist – Skab en bæredygtig fremtid i vores indkøbsafdeling!

Vil du være med til at prioritere grønne indkøb og arbejde med ansvarlig leverandørstyring? Vær med til at sætte dit præg på bæredygtighedsrejsen i vores indkøb og leverandørkæde. Vi er en ny funktion i indkøbsafdelingen, det betyder at dit ansvarsområde og dine opgaver løbende tilføres og tilpasses, i forhold til din og forretningens udvikling.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

14.07.2024

SUSTAINX ApS

Vil du være med på et stærkt ESG-Hold? 🌱

Som Senior ESG Advisor hos SustainX bliver du en aktiv del af den grønne omstilling, og sammen leverer vi ESG løsninger, der omfatter alt fra strategi til direkte projektudførelse.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Anlægsgartner Gottlieb A/S privathave afdelingen søger formand

Anlægsgartner Gottlieb Søger formand til udførsel af anlægsopgaver

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Klimakampen ApS
Workshop
Klimakampen - Marts 2024

Er du kontorets klimahelt? Saml dit hold og dyst mod dine kollegaer i at udføre klimavenlige handlinger i 4 uger. Tilmeld jer Klimakampen nu!

Dato

04.03.2024

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - Aarhus

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

19.06.2024

Tid

09:00

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2 8000 Aarhus C

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - København

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

25.06.2024

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1530 København V

SUSTAINX ApS
Webinar
Webinar: Spørgetime om ESG

- Med CEO og Partner i SustainX, Line Amtorp

Dato

26.06.2024

Tid

11:00

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis webinar - Scope 3: Downstream-udledninger

Bliv klogere på de 7 downstream-udledninger i klimaregnskabets scope 3, når vi gennemgår dem én efter én med konkrete eksempler og gode råd. Webinaret er en del af Sustainable Business Solutions gratis webinarrække "ESG to the point".

Dato

02.07.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis Webinar - CSRD: Hvad skal der rapporteres på?

Bliv fortrolig med de nye CSRD-krav og forstå, hvad der er obligatorisk, og hvad der afhænger af dobbeltvæsentlighedsanalysen. I dette gratis webinar fra Sustainable Business Solutions vil vores seniorrådgivere give dig et detaljeret indblik i implementeringstidslinjen, ESRS-hierarkiet, og hvordan en CSRD-rapport ser ud. Webinaret er en del af vores "ESG to the point" webinarserie.

Dato

06.08.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)