Ikea vil opdrage kunderne til at handle bæredygtigt
Ikea vil være klimapositiv i 2030. Det skal ikke blot ske ved at sælge bæredygtige produkter. Kunderne skal også overbevises om, at bæredygtig livsstil er attraktiv og ikke så svært endda.
Ikea har over længere tid haft miljø og klima i fokus. Alligevel fortsætter møbelhusets samlede CO2-udledning med at stige i takt med at forretningen Ikea vokser og bygger nye varehuse.
Det går jo ikke. Så den svenske gigant har skruet op for ambitionerne og bæredygtighedsstrategien. Det fortalte virksomheden ved en event i det Ikea-finansierede innovationscenter Space10 i Kødbyen i København d. 9. maj, hvor man i Danmark havde valgt at lancere sin forårskollektion ved at fortælle om bæredygtighed.
Læs også: Ikea vil sikre genbrug af møbler gennem leasing
Strategien People & Planet Positive er oprindeligt fra 2012, men blev opdateret i 2018 med målsætninger for 2030 og tre hovedarbejdsområder: healthy & sustainable living, circular & climate positive, fair & equal. Ved arrangementet i Space10 var det især healthy & sustainable living, der var i fokus - og den del af strategien involverer i høj grad Ikeas kunder.
”Vi kan ikke nå vores mål uden at arbejde med vores kunder. Vi er stadig på et tidligt stadie, hvor vi er ved at finde ud af, hvordan vi kan ramme alle interesser og befolkningsgrupper. Men vi ved gennem undersøgelser, at vores kunder interesserer sig meget for klimaet”, siger Joanna Yarrow, der er chef for netop healthy and sustainable living hos Ikea, til Berlingske.
Ifølge planen skal Ikea inden 2030 inspirere en milliard mennesker til at leve et bedre liv for klimaet. Det skal ske gennem kampagner, der skal give kunderne lyst til at træffe mere bæredygtige beslutninger ved bl.a. at informere dem om møbelgigantens bæredygtige løsninger, madalternativer og genanvendelsesmetoder.
Nye koncepter - nye muligheder
Men uanset hvor inspirerende Ikea formår at være, så er de stadig en stor møbelvirksomhed, som hidtil har været spydspidsen i en køb og skift ud-kultur. Ikea er da også helt klar over, at der stadig er en del udfordringer i forhold til at blive klimapositive, som de har sagt at de vil være inden 2030.
Derfor arbejder Ikea hårdt for at udvikle produkter med lang holdbarhed, og hvis et møbel skulle gå i stykker kan man benytte sig af sin garanti og sende varen retur og få det repareret, og der arbejdes desuden med koncepter som leasing/leje af Ikeas møbler, udviklingen af helt nye materialer osv.
"I 2030 er målet at hele vores sortiment bliver produceret efter cirkulære principper, som handler om hele produktets livscyklus. Så ikke alene skal alle vores produkter laves af 100 procent genanvendelige- eller genbrugsmaterialer, de skal også designes med et fokus på at forlænge produktlivet, så de kan repareres, upgrades, tages tilbage, eller at man kan leje møbler. Det betyder, at vi virkelig udvikler vores forretningsmodel og sætter fokus på at forlænge levetiden for vores produkter," sagde Joanna Yarrow i sin præsentation.
Samtidig er Ikea nødt til at tilpasse sin indsats - og sine historier - til forskellige kulturer og vilkår.
"Der er en universel modvilje overfor spild af ressourcer, men der er mange udtryk, der er forskellige. Mange lande har ikke den nødvendige infrastruktur til at affald kan kanaliseres tilbage i produktionene. Og en del steder i verden er det for mange første gang i generationer man overhovedet har økonomisk mulighed for at købe noget der er nyt. Så der synes man ikke det at have sin bedstemors spisebord stående i stuen er helt så charmerende, som vi gør i f.eks. Sverige og Danmark," sagde Joanna Yarrow.
Udfordringer med at få historien fortalt
Den generelle kommunikationsudfordring er dog en anden:
”Vi har en udfordring generelt i samfundet, fordi vi ofte sammenligner lave priser med lav kvalitet. Vi er nødt til at blive bedre til at fortælle vores historie om, hvordan vores produkter bliver til, så vores kunder forstår, at selv om vores varer ikke koster meget, har de en enorm værdi for miljøet”, siger Joanna Yarrow til Berlingske. Til SustainReport forklarer hun videre:
"Vi ved fra vores undersøgelser, at Ikea-kunder allerede er mere interesserede i bæredygtighed end andre forbrugere. Men kun cirka 30 procent af dem forbinder Ikea med bæredygtighed. Samtidig er folk er desperate efter løsninger fra Ikea og andre brands. Så det at kunne levere relevante produkter og ydelser til dem er en stor forretningsmulighed."
De mange overvejelser, når det bliver konkret
Eventen i Kødbyen leverede også et meget konkret eksempel på, hvilke overvejelser man er nødt til at gøre sig, når man vil skabe et mere bæredygtigt produkt. Det handlede om en serie af bambuslamper.
For det første, hvorfor bambus? Design- og produktionsteamet havde da også været igennem to andre planter, som også vokser i Vietnam, hvor lampen skulle produceres. De blev dog valgt fra igen fordi de enten påvirkede fødevarproduktionen i lokalområdet negativt eller var for transportkrævende, hvilket ville betyde et for højt CO2-aftryk. Så det blev bambus.
Næste skridt i processen fra idé til lampe handlede om bambussen selv. Ved at besøge bambusproduktionen opdagede Ikeas folk, at mere end 80 procent af bambussen aldrig blev udnyttet, bl.a. fordi man sorterede alle bambusstrimler der ikke var helt ensfarvede fra.
Og bagefter behandlede de ensfarvede med diverse kemiske substanser for at få dem endnu lysere og ensartede. Ud fra både et æstetisk og bæredygtighedssynspunkt valgte Ikeas folk dog at benytte bambusstrimlerne i alle nuancerne, og på den måde nåede de op på en udnyttelsesprocent på 65.
Læs også: Ikea med ny klimapolitik: Vil kun bruge genanvendelige materialer
Så nu skal bambuslampeserien bare sælges til kunderne. Dem er der nogle stykker af, for hvert år går der på verdensplan 830 millioner kunder gennem døren til et Ikea-varehus og 2,3 milliarder mennesker taster sig ind på et lokalt Ikea-website.