Ikea vil opdrage kunderne til at handle bæredygtigt

Ikea vil være klimapositiv i 2030. Det skal ikke blot ske ved at sælge bæredygtige produkter. Kunderne skal også overbevises om, at bæredygtig livsstil er attraktiv og ikke så svært endda.

Joanna Yarrow fortæller, hvordan Ikea inden 2030 vil inspirere en milliard mennesker til at leve et liv, der er bedre for klimaet. Det skal ske gennem kampagner, der skal give kunderne lyst til at træffe mere bæredygtige beslutninger ved bl.a. at informere dem om møbelgigantens bæredygtige løsninger, madalternativer og genanvendelsesmetoder..

13.05.2019

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Ikea har over længere tid haft miljø og klima i fokus. Alligevel fortsætter møbelhusets samlede CO2-udledning med at stige i takt med at forretningen Ikea vokser og bygger nye varehuse.

Det går jo ikke. Så den svenske gigant har skruet op for ambitionerne og bæredygtighedsstrategien. Det fortalte virksomheden ved en event i det Ikea-finansierede innovationscenter Space10 i Kødbyen i København d. 9. maj, hvor man i Danmark havde valgt at lancere sin forårskollektion ved at fortælle om bæredygtighed.

Læs også: Ikea vil sikre genbrug af møbler gennem leasing

Strategien People & Planet Positive er oprindeligt fra 2012, men blev opdateret i 2018 med målsætninger for 2030 og tre hovedarbejdsområder: healthy & sustainable living, circular & climate positive, fair & equal. Ved arrangementet i Space10 var det især healthy & sustainable living, der var i fokus - og den del af strategien involverer i høj grad Ikeas kunder.

”Vi kan ikke nå vores mål uden at arbejde med vores kunder. Vi er stadig på et tidligt stadie, hvor vi er ved at finde ud af, hvordan vi kan ramme alle interesser og befolkningsgrupper. Men vi ved gennem undersøgelser, at vores kunder interesserer sig meget for klimaet”, siger Joanna Yarrow, der er chef for netop healthy and sustainable living hos Ikea, til Berlingske. 

Ifølge planen skal Ikea inden 2030 inspirere en milliard mennesker til at leve et bedre liv for klimaet. Det skal ske gennem kampagner, der skal give kunderne lyst til at træffe mere bæredygtige beslutninger ved bl.a. at informere dem om møbelgigantens bæredygtige løsninger, madalternativer og genanvendelsesmetoder.

Nye koncepter - nye muligheder
Men uanset hvor inspirerende Ikea formår at være, så er de stadig en stor møbelvirksomhed, som hidtil har været spydspidsen i en køb og skift ud-kultur. Ikea er da også helt klar over, at der stadig er en del udfordringer i forhold til at blive klimapositive, som de har sagt at de vil være inden 2030.

Derfor arbejder Ikea hårdt for at udvikle produkter med lang holdbarhed, og hvis et møbel skulle gå i stykker kan man benytte sig af sin garanti og sende varen retur og få det repareret, og der arbejdes desuden med koncepter som leasing/leje af Ikeas møbler, udviklingen af helt nye materialer osv. 

"I 2030 er målet at hele vores sortiment bliver produceret efter cirkulære principper, som handler om hele produktets livscyklus. Så ikke alene skal alle vores produkter laves af 100 procent genanvendelige- eller genbrugsmaterialer, de skal også designes med et fokus på at forlænge produktlivet, så de kan repareres, upgrades, tages tilbage, eller at man kan leje møbler. Det betyder, at vi virkelig udvikler vores forretningsmodel og sætter fokus på at forlænge levetiden for vores produkter," sagde Joanna Yarrow i sin præsentation.

Samtidig er Ikea nødt til at tilpasse sin indsats - og sine historier - til forskellige kulturer og vilkår. 

"Der er en universel modvilje overfor spild af ressourcer, men der er mange udtryk, der er forskellige. Mange lande har ikke den nødvendige infrastruktur til at affald kan kanaliseres tilbage i produktionene. Og en del steder i verden er det for mange første gang i generationer man overhovedet har økonomisk mulighed for at købe noget der er nyt. Så der synes man ikke det at have sin bedstemors spisebord stående i stuen er helt så charmerende, som vi gør i f.eks. Sverige og Danmark," sagde Joanna Yarrow.

Udfordringer med at få historien fortalt
Den generelle kommunikationsudfordring er dog en anden: 

”Vi har en udfordring generelt i samfundet, fordi vi ofte sammenligner lave priser med lav kvalitet. Vi er nødt til at blive bedre til at fortælle vores historie om, hvordan vores produkter bliver til, så vores kunder forstår, at selv om vores varer ikke koster meget, har de en enorm værdi for miljøet”, siger Joanna Yarrow til Berlingske. Til SustainReport forklarer hun videre: 

"Vi ved fra vores undersøgelser, at Ikea-kunder allerede er mere interesserede i bæredygtighed end andre forbrugere. Men kun cirka 30 procent af dem forbinder Ikea med bæredygtighed. Samtidig er folk er desperate efter løsninger fra Ikea og andre brands. Så det at kunne levere relevante produkter og ydelser til dem er en stor forretningsmulighed."

Bambuslamperne bliver flettet i Vietnam og ifølge produktudvikler Anna Granath er det netop det uperfekte i materialet, som gør lampen attraktiv - og den holdning gør materialet endnu mere bæredygtigt af. .

De mange overvejelser, når det bliver konkret
Eventen i Kødbyen leverede også et meget konkret eksempel på, hvilke overvejelser man er nødt til at gøre sig, når man vil skabe et mere bæredygtigt produkt. Det handlede om en serie af bambuslamper.

For det første, hvorfor bambus? Design- og produktionsteamet havde da også været igennem to andre planter, som også vokser i Vietnam, hvor lampen skulle produceres. De blev dog valgt fra igen fordi de enten påvirkede fødevarproduktionen i lokalområdet negativt eller var for transportkrævende, hvilket ville betyde et for højt CO2-aftryk. Så det blev bambus. 

Næste skridt i processen fra idé til lampe handlede om bambussen selv. Ved at besøge bambusproduktionen opdagede Ikeas folk, at mere end 80 procent af bambussen aldrig blev udnyttet, bl.a. fordi man sorterede alle bambusstrimler der ikke var helt ensfarvede fra.

Og bagefter behandlede de ensfarvede med diverse kemiske substanser for at få dem endnu lysere og ensartede. Ud fra både et æstetisk og bæredygtighedssynspunkt valgte Ikeas folk dog at benytte bambusstrimlerne i alle nuancerne, og på den måde nåede de op på en udnyttelsesprocent på 65. 

Læs også: Ikea med ny klimapolitik: Vil kun bruge genanvendelige materialer

Så nu skal bambuslampeserien bare sælges til kunderne. Dem er der nogle stykker af, for hvert år går der på verdensplan 830 millioner kunder gennem døren til et Ikea-varehus og 2,3 milliarder mennesker taster sig ind på et lokalt Ikea-website.

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Sponseret

Ubehandlet jord, harpet muldjord, FFL-jord eller Allétræsmuld?

SUSTAINX ApS

Sponseret

Gap-analysen: Et vigtigt skridt mod CSRD-rapporteringen

Relateret indhold

22.11.2024CSR.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024CSR.dk

Bureaukratiet hæmmer den grønne omstilling

22.11.2024CSR.dk

Bureaukratiet hæmmer den grønne omstilling

20.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Seminar: Science-based update on control of Food Safety Hazards

20.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

19.11.2024CSR.dk

Manglende klimasikring kan koste dyrt

18.11.2024CSR.dk

Ny bog advarer: Bæredygtighed kan ikke stå alene

15.11.2024CSR.dk

Hos stor virksomhed er kødtunge tallerkener fortid

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
FSR - danske revisorer
Uddannelse
Nye roller og ESG kontroller for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med vurdering af risici og kontroller inden for bæredygtighed - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og indsigt i den måde I kan gribe arbejdet an på ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Bæredygtighed for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med bæredygtighed og ESG - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og ny indsigt i de krav CSRD stiller til store selskabers rapportering om bæredygtighed ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser.

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

MäRK
Kursus
Impact Manager

Join the Impact Manager program in Copenhagen to lead your company towards a sustainable future. Become an expert in B Corp tools and connect with a community of change-makers dedicated to helping businesses measure what matters and improve their impact.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Copenhagen

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Sustainability Management i praksis - Efterår 24 i Aarhus

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

06.11.2024

Tid

09:00

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2, 8000 Aarhus C

Bureau Veritas
Kursus
Intro til CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Bureau Veritas Business Academy, Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Sustainability Management i praksis - Efterår 24 i København

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

12.11.2024

Tid

09:00

Sted

Tivoli Hotel og Congress Center, Arni Magnussons Gade 2 1577 København V