Indkøb skaber grøn vækst
En række store virksomheder bruger deres indkøbskraft til at fremme en bæredygtig udvikling. Det har de gjort ved at efterspørge miljømærkede produkter og serviceydelser. Og konklusionen er klar: Når efterspørgslen er der, kommer udbuddet også.
Det gavner både miljø, medarbejdere og CSR-regnskab at prioritere miljømærkede indkøb. Men når man sammen med andre virksomheder i et netværk efterspørger og prioriterer produkter, der er svanemærkede eller mærket med EU-Blomsten, så gavner det også langt ud over egne rækker. Sådan lyder erfaringerne fra blandt andre Danske Bank, Nykredit, Rambøll og IF Skadeforsikring, som alle har været medlem af Netværk for Miljømærket indkøb siden 2012.
- Hvis virksomhedens indkøbsafdeling formulerer miljøkrav sammen med andre større indkøbsafdelinger, skaber det større samlet indkøbsvolumen, og dermed bliver det nemmere at påvirke leverandører til at levere den ønskede miljøeffekt, siger Helene Byskov Christiansen, der er FM Procurement Manager i Rambøll.
To af de områder, som netværket i øjeblikket har fokus på, er kantinedrift og kontormøbler. Og der er allerede synlige resultater: I september kunne Lyreco som det første medlem byde medarbejderne på frokost i en svanemærket kantine, da ISS Catering, som står for drift af kantinen, fik licens:
- Som medlem af netværket har vi forpligtet os til at øge andelen af vores miljømærkede indkøb fra år til år – og her vejer svanemærkningen af vores kantine meget tungt. Det er samtidig en prioritering, som er synlig for og gavner alle vores medarbejdere. Og så er det et signal om, at vi tager vores egne indirekte indkøb alvorligt, hvilket harmonerer rigtig godt med vores ønske om også at hjælpe vores kunder til at købe mere grønt ind, siger Eva Klintell, Skandinavisk QSS & CS Direktor hos Lyreco.
Flere andre medlemmer arbejder også målrettet på at få svanemærket deres kantiner, og i Miljømærkning Danmark glæder man sig over indkøbernetværkets fokus på kantiner:
- Hidtil har mange virksomheder primært haft fokus på fødevarerne, men nu begynder de at rette blikket mod hele kantinedriften. Det er meget positivt, da driften tæller meget i miljøregnskabet – og da udgifterne til personalekantiner er en af de poster, der vejer tungt i virksomhedernes driftsudgifter. Det er med andre ord et område med stort potentiale for at gøre en forskel, og vi er naturligvis glade for, at netværkets medlemmer er med til at gå i front, siger direktør i Miljømærkning Danmark, Martin Fabiansen.
Også når det handler om kontormøbler, er netværkets virksomheder i front. De seneste opgørelser fra netværket viser, at det for en stor del af medlemmerne er blevet naturligt at efterspørge miljømærkede møbler:
- For 5 år siden var der ikke mange af os, der bevidst gik efter miljømærkede møbler. Men det gør vi nu – og både i 2015 og 2016 var omkring 50 % af de møbler, vi indkøbte i Nykredit, svanemærkede, fortæller Martin von Horsten, der er vicedirektør i Procurement & Facility Management i Nykredit.
Også i IF Skadeforsikring og Sealed Air var cirka halvdelen af de møbler, der blev indkøbt i 2016, svanemærkede, mens samtlige indkøbte møbler i 2016 i både Matas og Arbejdernes Landsbank var svanemærkede.
- Vi ser i disse år en enorm vækst i andelen af miljømærkede møbler, når medlemmerne afrapporterer deres indkøb, og samtidig ser vi lige nu også konkrete eksempler på, at medlemmernes efterspørgsel er med til at øge udbuddet af kontormøbler. Det er et åbenlyst eksempel på, at virksomheder kan bruge deres indkøbskraft til at skabe bæredygtig udvikling, siger Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark.
På opfordring fra blandt andre netværkets medlemmer er Miljømærkning Danmark netop ved at lancere et katalog over svanemærkede møbler for at gøre det lettere for virksomheder at vælge svanemærkede møbler.