Unleash 2018: Den svære toer lykkedes
Den anden udgave af innovationseventen Unleash blev afviklet i Singapore i forsommeren, og med direktør Henrik Skovbys ord gik det rigtig godt. Fra facilitatoren Deloitte fremhæver man både netværk og lærdom, og så er der enighed om Unleashs styrke som bæredygtighedsbrand.
Som annonceret på CSR.dk i starten af januar, så skulle årets version af innovationseventen Unleash finde sted i Singapore, efter at København og Aarhus var værter for opstartsudgaven sidste år.
Fra slutningen af maj og en uges tid ind i juni var det så alvor i den sydøstasiatiske metropol, hvor omkring 1000 deltagere fra lidt over 100 lande mødtes for at pitche idéer, udveksle viden og ikke mindst netværke med hinanden og – måske endnu vigtigere – potentielle investorer.
Ligesom sidste år har vi talt med executive director for Unleash, Henrik Skovby, om, hvordan den stort opsatte begivenhed, som Carlsberg og formand Flemming Besenbacher ligeledes var involveret i igen, forløb.
”Det var en rigtig god event, som vores feedback fortæller os, at 98,5 procent af deltagerne vil anbefale. Og vi kan fornemme, at der er et impact i form af mange nye innovationer på en masse forskellige områder. Så selvom det var hårdt at stable det hele på benene på under et år, så synes jeg vi lykkedes rigtig godt med den svære toer”, siger han.
Antalsmæssigt er deltagerantallet nogenlunde det samme som sidste år, mens der er lidt færre lande repræsenteret (108 i år mod 129 sidste år). Men det er en helt bevidst strategi fra arrangørernes side, understreger Henrik Skovby.
”Vi har sigtet efter at gøre hele eventen lidt mere robust end sidste år, hvilket bl.a. indebærer et mere lokalt fokus, hvor vi gik målrettet efter at tiltrække flere lokale talenter fra regionen Sydøstasien. Formålet med det var simpelthen at få de konkrete projekter tættere på investorerne og dermed adgang til ressourcer, som der da også er flere, der har fået”, forklarer han.
Verdensmål i centrum
Igen i år var FN’s udviklingsmål, SDG’erne, omdrejningspunktet for Unleash, og mere specifikt målene 2 (Stop sult), 3 (Sundhed og trivsel), 4 (Kvalitetsuddannelse), 6 (Rent vand og sanitet), 7 (Bæredygtig energi), 11 (Bæredygtige byer og lokalsamfund), 12 (Ansvarligt forbrug og produktion) og 13 (Klimaindsats).
Om Unleash 2018
- Afviklet fra den 30. maj til den 6. juni i Singapore med ca. 1000 deltagere fra 108 lande.
- Blandt talerne var folk som Singapores præsident Halimah Yacob, skuespilleren Forest Whitaker, der også arbejder med fred og SDG’er for FN, Deloittes CSR-chef i Sydøstasien, James Walton, og den avancerede humanoid-robot Sophia.
- Partnere og sponsorer tæller bl.a. Hempel Fonden, Carlsberg, Novo Nordisk, Bestseller, Grundfos, Microsoft, Rambøll Fonden, Tuborg Fondet, Vestas, Aarhus Universitet, CBS, WWF og Udenrigsministeriet.
- Lokaliteten for næste års event er ikke på plads endnu, men ifølge Henrik Skovby er man i dialog med 11 byer ift. ikke bare 2019, men i et treårigt perspektiv. Bl.a. vil man gerne til Afrika på et tidspunkt, men de relativt høje omkostninger forbundet med eventen skærer dog det potentielle felt lidt ned.
Derudover grundlagde arbejdet i Singapore tanken om at have to tracks, som dels skal udvikle nye idéer, men også give plads til, at talenter og projekter fra de foregående år kan vende tilbage. Ifølge Henrik Skovby handler det om, at man har nogle ”akademitanker”, som går ud på at give deltagerne adgang til det Unleash også handler om, nemlig undervisning, uddannelse og personlig udvikling.
”På den måde kan vi arbejde videre med at transformere Unleash fra en event til en platform og et community, hvor de investerede ressourcer bliver brugt mellem de årlige events. Samtidig kan det også hjælpe deltagerne med at fastholde de netværk, de bygger op ved selve eventen, hvilket mange allerede gør meget ud af”, siger han.
Samlet set er Henrik Skovby heller ikke i tvivl om, at man med Unleash har fået bygget et stærkt brand op omkring bæredygtighed og netop netværksmulighederne, ikke mindst når det kommer til den omtalte kontakt mellem de unge innovatører og investorerne, der skal være med til at gøre idéer til virkelige projekter.
Deloitte investerer tid
Faciliteringen af den kontakt blev igen i år håndteret af revisions- og konsulentfirmaet Deloitte, hvor Ulf Valentin Jensen er projektleder for selskabets omfattende engagement, der ikke handler så meget om kolde kontanter, som om investeret tid.
”Som partner i Unleash kommer vi ikke med en finansiel donation, men derimod med en masse viden og knowhow. Vi sender omkring 50 erfarne konsulenter fra hele verden, herunder mange lokale, til eventen, som sammen med eksperter fra en lang række forskellige organisationer udgør et facilitatorteam på +120 mennesker”, forklarer han og fortsætter:
”Vi sikrer, at alle facilitatorer gennemgår et koncentreret træningsforløb i den innovationslabmetode, vi har været med til at udvikle. I løbet af de fem dages Innovation Lab guider facilitatorerne alle teams i gennem en proces fokuseret på løsninger af de mest rigide og komplekse problemer i verden. Og så kommer de med højt humør, humor og skaber denne her helt særlige Unleash-ånd af sammenhold og fælleskab.”
For Deloitte er netværksaspektet af Unleash også et afgørende parameter for involveringen og fremtidsperspektiverne for de unge og deres projekter. For som Ulf Valentin Jensen siger: ”Kompetencer er ikke nok i sig selv, det kræver den helt rigtige kombination af idé, vilje og netværk, at realisere sin idé. Her er Unleash-community’et af deltagere og partnerorganisationer utroligt vigtigt”.
Derfor hjælper han og hans kolleger gennem nogle CSR-programmer Unleash-deltagerne med at skabe disse nødvendige forbindelser. Han understreger i den forbindelse, at Deloitte ikke kan hjælpe alle teams på vej, men at man kan nå langt gennem det globale netværk og sparing med eksperter.
Udbytte både internt og eksternt
En virksomhed som Deloitte engagerer sig selv sagt ikke så forholdsvis massivt i en event som Unleash uden at have en form for udbytte for øje. Overordnet ser man gevinster på to fronter, forklarer Ulf Valentin Jensen.
”Internt er det som nævnt en kæmpe investering rent tidsmæssigt, men vi får også rigtig meget ud af det på netværksfronten. Vi er en ’people business’, så det at skabe relationer på tværs geografier og specialiseringer er vigtigt for, at vi kan dele erfaringer og blive ved med at levere de bedste løsninger. Derudover lærer vi en masse nyt af hele metoden omkring Unleash, eksempelvis i forhold til at operationalisere SDG’erne og bygge bæredygtige forretningsmodeller omkring dem”, siger han og fortsætter:
”Eksternt handler det meget om branding og positionering på markedet ved at vise, at vi tager ansvar. Generelt arbejder vi intensivt med vores purpose; vi vil lave ’impact that matters’ for både vores kunder, kollegaer og samfundet, og her er Unleash en af de ting, der giver mening for vores forretning.”
”Derudover”, tilføjer han, ”kan det tjene som et proof of concept for vores rådgivning – når nogle projekter tiltrækker investorer og bliver til virkelighed, så kan vi se, at vores arbejde gør en forskel.”
Når det kommer til fremtiden for Deloittes engagement i Unleash, slår Ulf Valentin Jensen fast, at man er klar til at gøre en langsigtet indsats, fordi de udfordringer der skal løses, har lange perspektiver og ikke lægger op til kortsigtede gevinster. Derfor følger man også udvalgte teams tæt efter eventen.
Konkret er man for tiden ved at forhandle et nyt globalt partnerskab på plads, hvilket Ulf Valentin Jensen er meget sikker på nok skal lykkes, således at man også er med i som minimum næste års event.
Danske værdier og danske virksomheder
Netop næste års event ser man allerede frem til i Unleashs sekretariat. Ifølge Henrik Skovby har i år været igennem en ”god udvikling, metoden er blevet skarpere og vi har fået overstået børnesygdommene”, selvom der dog stadig er ”meget af forbedre”, som han siger.
”Unleash er en life changing event for rigtig mange deltagere, og det skal vi holde fast i. Diversitet og forskellige socialøkonomiske vilkår er vigtige parametre for at få en bred deltagerskare, så det vil vi fortsætte med at prioritere”, understreger han.
”Og så håber vi at rigtig mange danske virksomheder vil fortsætte med at støtte op om det her projekt, om SDG’erne og om talentudvikling på de her områder. Det er en vigtig agenda, så det er endnu en ting, vi vil arbejde for; Unleash bygger jo på danske værdier, synes vi”, slutter Henrik Skovby.
Denne artikel er del af et tema:
I fokus: innovation og bæredygtighed