30.11.2018 | Strategi & ledelse
Interview m/ Lærke Skaksen, CSR Responsible ved Lidl Danmark: Det fik jeg ud af CSR Træning med Green Network
Indhold fra partner Hvad er dette?
Lærke Skaksen er CSR Responsible ved Lidl Danmark, og har deltaget i Green Networks tre CSR-kurser. I den forbindelse har hun givet et interview omkring udbyttet af kurserne.
Hvordan kom du til at arbejde med CSR?
Arbejdet med CSR kom i forbindelse med både uddannelse og projekter, som fra starten styrede i retningen af CSR-verdenen. CSR er et område, som berører mange mennesker og som får mere og mere opmærksomhed i samfundet. For mig er det afgørende hele tiden at have fingeren på pulsen, i forhold til hvordan man som virksomhed påtager sig et ekstra ansvar både internt såvel som eksternt.
Udover at man som virksomhed føler et ansvar, så er CSR også en stor forpligtigelse, og det kræver, at virksomhederne sætter mange midler af til at udføre arbejdet. Derudover ses CSR også som et vigtigt konkurrenceparameter og det er afgørende, at virksomheder kan følge med, omstille sig og hurtigt sætte sig ind i komplekse emner. Det kunne for eksempel være hele plastikproblematikken, som lige nu er et aktuelt emne i fødevareindustrien.
Hvorfor har du/din virksomhed valgt at deltage i CSR-modulerne?
CSR er et spændende og relevant område i erhvervslivet, og i det daglige arbejde mangler der ofte håndgribelige værktøjer i form af konkrete redskaber eller modeller, som kan anvendes både internt og eksternt. Ingen kan spå, hvad fremtiden byder, og det er derfor afgørende at have nogle analyseværktøjer i baghånden, så man kan arbejde effektivt med både de positive og negative påvirkninger.
Hvilken værdi skaber det for dit arbejde at deltage i Green Networks CSR-moduler?
Meget af den viden og de modeller der blev præsenteret på kurserne, vil især komme til udtryk i mit daglige arbejde i forbindelse med præsentationer og research. Som tidligere nævnt mangler der engang imellem en form for faglig baggrund til at understøtte CSR-feltet. De nye værktøjer giver et mere klart strategisk grundlag, en bedre argumentation, og det er rart at have noget teoretisk, der underbygger de idéer, der skal præsenteres.
Hvilken personlig udvikling giver det dig at deltage i Green Networks CSR-træning?
Det er givende at være til stede i et forum, hvor CSR er omdrejningsfeltet og hvor man som deltagere kan sparre med hinanden, samtidig med at der er tid og plads til at diskutere emnerne. Man sidder blandt ligesindede, som kommer fra andre virksomheder med forskellige baggrunde og problemstillinger, og det er inspirerende at høre om deres idéer og de udfordringer der måtte være. Der er mange måder at gribe arbejdet med CSR an på, så det at dele erfaringer og viden, er en stor gevinst i forbindelse med kurserne.
Strategi & ledelse

Nyt landsdækkende partnerskab skal formidle viden om bæredygtig udvikling med fokus på bundlinjen
Green Network, CSR Forum og SDG Leadership står bag et nyt partnerskab, for udviklende og værdiskabende videndeling på tværs af - og i – virksomheder.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Green Network lancerer værktøj til FNs Verdensmål rettet mod SMV’er
Green Network har udviklet ‘SDG Skyline’, et værktøj som gør det overskueligt for virksomheder, herunder blandt andet SMV’er, at identificere hvilke af FN’s Verdensmål der passer bedst til deres forretning og strategi.
Indhold fra partner
Kommunikation

Nye rapporteringskrav – hvad ønsker virksomhederne?
Ikke-finansiel rapportering spiller en stadigt større rolle for virksomheder i Danmark og resten af EU. Der stilles nemlig flere krav ved siden af prisen og kvalitet, når ordrer skal forhandles og udbud bliver udarbejdet. Kravene til hvad virksomheder skal kunne rapportere på lægges fast på EU-niveau i Direktivet for Ikke-finansiel Rapportering, i Danmark indført som §99a i Årsregnskabsloven.
Indhold fra partner
Samfund

Erfaringer efter 25 års arbejde med bæredygtighed
Green Network inviterer til 25-års jubilæum d. 21. marts for alle, der er interesserede! 25 år som netværk har lært os, at det kræver tilpasning og en vilje til at forandre sig for at imødekomme netværkspartnernes behov og et samfund i rivende udvikling.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Interview: En grønnere vognpark – Kaj Madsen Fjelstrup A/S
Fragtfirmaet Kaj Madsen Fjelstrup har satset stort. De har nemlig investeret et større millionbeløb i 30 nye ret specielle lastbiler. Det specielle ved de nye biler er, at de kører på LNG (Liquified Natural Gas), fremfor diesel, hvilket gør at de udleder 20% mindre CO2 end en traditionel diesel lastbil. Derved har de gjort deres vognpark grønnere.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Green Network som medarrangør af Energidag 2018
Green Network er medarrangør af Danmarks nye energikonference, Energidag, som finder sted d. 12. september 2018.
Indhold fra partner