Investorer skærper klimakrav til virksomhederne
En række investorer lægger nu pres på den grønne omstilling overfor 1800 virksomheder, der blandt andet tæller danske Coloplast, DFDS og Dampskibsselskabet Norden.
137 storinvestorer har for nyligt sendt breve til omkring 1.800 konkrete virksomheder, der tilsammen står for omkring 25 procent af verdens samlede CO2-udslip. AP-Pension er en af de 137 investorer bag initiativet.
Det skriver Finans.
Budskabet er klart: Der skal sættes videnskabsbaserede mål for, hvordan virksomhederne vil reducere deres CO2-udledninger i overensstemmelse med Parisaftalen. Med andre ord skal der ikke blot sættes mål, der skal også fremlægges en konkret handlingsplan, som skal godkendes af den uafhængige instans Science Based Targets.
Virksomhederne reagerer
Blandt de 1.800 virksomheder er de tre danske selskaber Coloplast, DFDS og Dampskibsselskabet Norden.
Brevet fra investorerne gør indtryk. DFDS's adm. direktør, Torben Carlsen, har således lovet, at rederiet vil forberede sig på at indsende et bindende mål til Science Based Targets. Helt så langt vil men ikke gå hos DS Norden, som fortæller, at det har været under overvejelse, men at beslutningen endnu ikke er taget. Virksomhedens bæredygtighedschef mener dog, at det pres fra investorer, som brevet er et udtryk for, "kan være med til at give det sidste skub".
Læs også: ”CSR kan være lidt blødt – science gør en forskel”
Coloplast har ifølge deres seneste CSR-rapport haft og har opfyldt er mål om at bruge 100 pct. vedvarende energi i produktionen i 2019. Finans skriver, at det dog kun udgør syv procent af selskabets samlede CO2-udledning. Senior vice president Camilla Hjort Pagh erkender, at Coloplast kan gøre mere, og hun siger, at Coloplast i det kommende finansår vil ansøge om at få godkendt sine klimamål hos Science Based Targets.
Et effektivt redskab
Men kan et brev - selv fra investorer - virkelig være så vigtigt. Andreas Rasche, som er professor ved Copenhagen Business School, har forklaret finans.dk, at den salgs initiativer før har fået virksomheder til at lytte. En anden professor, Per Nikolaj Bukh fra Aalborg Universitet, forklarer hvorfor:
»Hvis der i omgivelserne er en fælles opfattelse af, hvad der er det rigtige at gøre, så bliver det i praksis meget svært ikke at gøre det. Man kommer lynhurtigt til at stå uden for det gode selskab, og det er det pres, som investorerne her udøver,« siger han.
- MTN