03.11.2017  |  Klima, miljø og energi

Investorer: Virksomheder bør oplyse, hvad klimaforandringer kan koste dem

Selvom mange virksomheder er gode til at fortælle omverdenen om deres energi- og klimabevidsthed, er det imidlertid ikke helt nok for investorerne, der nu efterlyser information om klimaforandringernes omkostninger for hver virksomhed.

Hos de danske virksomheder kan man bryste sig af at være verdensberømte for at være energi- og klimabevidste – men det ser imidlertid noget anderledes ud, når det kommer til at informere om, hvordan klimaforandringer kan påvirke forretningen. Det vurderer en global analyse fra konsulent- og revisionsfirmaet KPMG.

Læs også: Alverdens byer går sammen om at bekæmpe klimaforandringer

”Færre end 10 procent af de store danske virksomheder rapporterer om risikoen ved klimaforandringer, og det kan blive et problem, hvis internationale investorer så fravælger dem, fordi de mangler information om risikoen”, siger Niels Vendelbo, der er partner i KPMG, til Finans.dk.

Globalt anerkender 72 procent af de store og mellemstore virksomheder ikke de finansielle risici for klimaforandringer i deres årsregnskaber - og hvordan de håndterer risikoen.

I KPMG's rapport står der samtidig, at der kun i fem lande i verden er et flertal af de 100 største virksomheder, der nævner klimarelaterede risici i deres finansielle rapporter: Taiwan (88 procent), Fankrig (76 procent), Sydafrika (61 procent), USA (53 procent) og Canada (52 procent). Heraf beror offentliggørelsen sig primært på opfordringer fra regeringen eller andre i den finansielle sektor.

Når det kommer til, hvilke brancher der scorer højest i at offentliggøre finansielle risici for klimaforandringer, er det virksomheder inden for skovbrug (44 procent), kemikalier (43 procent), mineindustrien (40 procent) og olie & gas-sektoren (39 procent), der ligger højest på listen.

Store vejrbegivenheder har øget interessen
Ifølge den danske pengetank ATP er det primært de store vejrbegivenheder som orkanerne i USA, tsunamier i Asien og det mere ekstreme vejr i Nordeuropa, der har øget interessen blandt investorer for at få vished for, hvor dyrt det i sidste ende kan blive for en virksomhed, hvis den skulle blive ramt.

”Klima er et område, der klart har stigende bevågenhed hos os. Derfor er det et emne, vi i stigende grad har dialog med selskaberne om, herunder hvordan de rapporterer om det. Vi ser gerne, at de medtager klima i deres årsrapport og ikke blot i en særskilt CSR-rapport”, siger Claus Wiinblad, der er aktiechef i ATP, til Finans.dk

Han påpeger samtidig, at selvom de danske virksomheder i mange år har været gode til at gøre rede for, hvordan de påvirker miljøet, interesserer man sig også for, hvordan de omvendt kan blive påvirket af klimaet.

Det er noget, man er bevidst om hos transportgiganten A.P. Møller-Maersk, hvor man nu er gået i gang med regnearbejdet.

”For vores vedkommende er vi fuldt opmærksomme på problemstillingen og er i gang med at analysere hvilke risici, klimaforandringer indebærer for fremtidige forretningsinvesteringer og de globale handelsmønstre”, siger chef for Sustainability Strategy & Shared Value, John Kornerup Bang, til Finans.dk.

Ingen nem øvelse
Også hos Novo Nordisk forbereder man sig på presset udefra for at skulle sætte et beløb på risikoen for klimaforandringerne.

Læs også: 37 virksomheder sagsøgt for klimaforandringer

"Vi har et billede af risikoen, men vi har ikke finansielle beregninger. Og vi er med på, at det er noget, der vil forventes af os, og det kommer vi sikkert også til at gøre. Men det er ingen nem øvelse", siger Susanne Stormer, der er global chef for bæredygtighed, til Finans.dk.

- EL

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere