Irma indbyder kunder til at tage del i klimakampen

Irma inviterer københavnske medlemmer og kunder til oplæg og samtaler om klimabevidsthed over de næste par måneder.

På utraditionel vis vil supermarkedskæden opfordre kunderne til at købe mindre af de varer, som supermarkedskæden ellers sælger. .

17.09.2019

CSR.dk

Irma vil gøre kunder mere klimabeviste i deres hverdag og vejlede til at forbrug mindre, ved at invitere kunder til klimaoplæg. Møderne bliver afholdt i september og oktober, forud for C40 mødet, den 9. oktober, hvor København er vært.

”Tiden er kommet til, at vi har en ny form for kommunikation med vores kunder. Klimaet optager dem som aldrig før, og vi oplever et behov for mere viden. Derfor inviterer vi vores medlemmer, som bor i København, til at være nysgerrige på hvordan vi sammen kan passe bedre på klimaet,” siger direktør for Irma Søren Steffensen.

Læs også: Irma certificeret i god energi

De kommende uger holdes de første oplæg inden for tre områder i Irma-butikker i København. Medlemmerne har kunnet vælge, hvad de gerne vil vide mere om. Langt størstedelen har svaret, at de er nysgerrige på, hvordan de kan passe bedre på klimaet i hverdagen.

Første arrangement afholdes mandag den 16. september i Irma Frederiksborggade. Her fortæller Anna Esbjørn fra den grønne tænketank Concito om klimavenligt byggeri. Det næste arrangement finder sted den 19. september i Irma Platan. Her vil Dansk Cyklistforbunds direktør Klaus Bondam fortælle om klimavenlig transport. Det sidste butiksarrangement afholdes den 25. september i Irma Ndr. Fasanvej, hvor kokken Sven Møller fortæller om klimavenlig mad.

Gode råd til at forbruge mindre
”Det er nok aldrig set før, at en supermarkedskæde opfordrer kunderne til at købe mindre af de varer, som supermarkedskæden sælger. Men vi gør det, fordi vi mener, at vi har pligt til at oplyse vores kunder om hvordan de kan påvirke klimaet ved for eksempel at spise mindre, men bedre – og det er også et synspunkt, der vækker genklang hos vores kunder,” siger Søren Steffensen.

Læs også: Dilemmaer omkring bæredygtighed – indkøb skal gøre en forskel

Sammen med tegneren og filminstruktøren Anders Morgenthaler har Irma udviklet en række gode råd til, hvordan man selv kan gøre noget for klimaet med sine fødevarer. Derfor er der i Irmas tilbudsavis ugentligt afsat plads til råd om eksempelvis at spise mindre oksekød, drikke vand fra hanen og andre budskaber, som er forholdsvis utraditionelle for en supermarkedskæde.

- MGC

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

01.06.2025Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

30.05.2025CSR.dk

Ny prognose: 80 procent chance for varmerekord inden 2029

29.05.2025SustainBusiness

Sponseret

Fremtidens klimascenarier med Hans Sanderson

28.05.2025CSR.dk

Elektrificering knækker transportens CO2-kurve

28.05.2025Schur International Holding a/s

Sponseret

Ny kartonemballage til fiskeproducent helt uden plastik

27.05.2025CSR.dk

Grøn omstilling skal være en konkurrencefordel for produktionsvirksomheder

22.05.2025CSR.dk

Frej skyder nyt partnerskab i gang: Vi skal sikre Danmark en førerposition i regenerativt landbrug

22.05.2025CSR.dk

Plastprisen 2025 går til genanvendelse af stikkontakter

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus