17.09.2019 | Klima, miljø og energi
Irma indbyder kunder til at tage del i klimakampen
Irma inviterer københavnske medlemmer og kunder til oplæg og samtaler om klimabevidsthed over de næste par måneder.
På utraditionel vis vil supermarkedskæden opfordre kunderne til at købe mindre af de varer, som supermarkedskæden ellers sælger.
Irma vil gøre kunder mere klimabeviste i deres hverdag og vejlede til at forbrug mindre, ved at invitere kunder til klimaoplæg. Møderne bliver afholdt i september og oktober, forud for C40 mødet, den 9. oktober, hvor København er vært.
”Tiden er kommet til, at vi har en ny form for kommunikation med vores kunder. Klimaet optager dem som aldrig før, og vi oplever et behov for mere viden. Derfor inviterer vi vores medlemmer, som bor i København, til at være nysgerrige på hvordan vi sammen kan passe bedre på klimaet,” siger direktør for Irma Søren Steffensen.
Læs også: Irma certificeret i god energi
De kommende uger holdes de første oplæg inden for tre områder i Irma-butikker i København. Medlemmerne har kunnet vælge, hvad de gerne vil vide mere om. Langt størstedelen har svaret, at de er nysgerrige på, hvordan de kan passe bedre på klimaet i hverdagen.
Første arrangement afholdes mandag den 16. september i Irma Frederiksborggade. Her fortæller Anna Esbjørn fra den grønne tænketank Concito om klimavenligt byggeri. Det næste arrangement finder sted den 19. september i Irma Platan. Her vil Dansk Cyklistforbunds direktør Klaus Bondam fortælle om klimavenlig transport. Det sidste butiksarrangement afholdes den 25. september i Irma Ndr. Fasanvej, hvor kokken Sven Møller fortæller om klimavenlig mad.
Gode råd til at forbruge mindre
”Det er nok aldrig set før, at en supermarkedskæde opfordrer kunderne til at købe mindre af de varer, som supermarkedskæden sælger. Men vi gør det, fordi vi mener, at vi har pligt til at oplyse vores kunder om hvordan de kan påvirke klimaet ved for eksempel at spise mindre, men bedre – og det er også et synspunkt, der vækker genklang hos vores kunder,” siger Søren Steffensen.
Læs også: Dilemmaer omkring bæredygtighed – indkøb skal gøre en forskel
Sammen med tegneren og filminstruktøren Anders Morgenthaler har Irma udviklet en række gode råd til, hvordan man selv kan gøre noget for klimaet med sine fødevarer. Derfor er der i Irmas tilbudsavis ugentligt afsat plads til råd om eksempelvis at spise mindre oksekød, drikke vand fra hanen og andre budskaber, som er forholdsvis utraditionelle for en supermarkedskæde.
- MGC
Klima, miljø og energi

Ny UV-teknologi skal nedbringe madspild i husholdninger
Madspild er et globalt problem, hvor verdens husstande står for over halvdelen af det totale madspild. Det skal et nyt bakteriedræbende UV- produkt være med til at nedbringe og forlænge madvarernes liv i køleskabet med op til 300 procent.
Strategi & ledelse

Non-profitordning udvikler beregner forud for producentansvar
Grundet omkostningsusikkerheder har Emballageretur udviklet et prisværktøj, som kan give virksomheder klarhed over, hvad det kommende producentansvar kommer til at koste.
Klima, miljø og energi

Nestlé rangerer øverst i kaffebæredygtighed
Nestlé lander øverst i et nyt indeks, der rangerer virksomheders sociale, grønne og økonomiske facetter af kaffeproduktion.
Klima, miljø og energi

Rapport: Seks ud af ni grænser er overskredet
I et opdaterende studie kan forskere nu vise, at seks ud af ni grænser for klima og miljø er overskredet som følge af menneskelig påvirkning.
Samfund

Kammeradvokaten: Domstol afgør snart, om Danmark dømmes for manglende klimahandling
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol er i øjeblikket i gang med at behandle tre sager, som kan have betydning for, om sundt klima er en menneskerettighed.
Strategi & ledelse

Cirkulær økonomi er et opgør med mainstream
Hvis ens cirkulære løsninger ikke radikalt ændrer måden at drive virksomhed på, er det ikke cirkulære løsninger. Til gengæld er det bydende nødvendigt at finde netop disse.