Iværksættere og unge i gang med Verdensmålene

Alle gode kræfter skal bidrage, hvis Verdensmålene skal opfyldes, og i sidste uge blev skytset rettet mod iværksættere og unge studerende. En konkurrence om gode ideer til verdensmål og forretning tager imod forslag indtil 3. december 2018.

21 unge på tværs af uddannelser blev i sidste måned valgt som de første sustainability influencers i et projekt drevet af Student and Innovation House. .

19.11.2018

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Det startede med Danmarks Iværksætteruge, som ved dens åbning d. 12. november ikke efterlod nogen tvivl overhovedet om at nu skulle der tales verdensmål.

”Jeg håber, at flere af de nye danske iværksættere vil fokusere på at bidrage til, at Danmark opfylder Verdensmålene. Ikke mindst, fordi der er et stadigt voksende forretningspotentiale i Verdensmålene. Internationale analyser peger på forretningsmuligheder for mindst 12.000 milliarder dollars frem mod 2030, og herhjemme kan vi se, at sparepengene i højere grad bliver investeret i puljer, der har en bæredygtig eller etisk profil. Det er en tendens, der nok kun vil vokse i fremtiden,” sagde erhvervsminister Rasmus Jarlov i en pressemeddelelse.”

Vis os hvad I kan!
Ved åbningsceremonien lancerede erhvervsministeren så en idekonkurrence, ‘Impact Challenge - Business with Purpose’, som skal inspirere både startups og børn og unge i hele landet til at arbejde med Verdensmålene.

www.challenges.dk kan iværksættere eller andre med gode ideer sende deres idé ind og få chancen for at præsentere den foran en professionel jury. I konkurrencen er der også en kategori for skoleelever og studerende under 35 år (Young Talents), der skal inspirere morgendagens iværksættere til at tænke Verdensmål og forretningsmål sammen. Alle ideer skal være sendt ind senest d. 3. december, og vinderne kan se frem til både en pengepræmie og et mentorforløb.

Læs også: Bæredygtig virksomhed for alle 15.00 penge

“Challenges … giver os mulighed for at sætte fokus på en samfundsudfordring, som ofte er kompleks. Og derfor kræver, at så mange som muligt - både virksomheder og borgere - tænker med i forhold til at finde løsninger til gavn for os alle. På den måde udvikler vi i flok, får flere ideer på bordet og finder frem til de bedst mulige løsninger”, sagde erhvervsministeren, da han lancerede konkurrencen.

Sustainability Influencers - kort fortalt

Sustainability Influencers er initieret og støttet af: 

  • Student & Innovation House, en forening som over de seneste år rejst over 100 mio. kr. til at ombygge den nedlagte politistation på Frederiksberg og drive engagerende aktiviteter af forskellig karakter. Foreningen består udelukkende af unge studerende og alumner fra forskellige uddannelsesbaggrunde – universiteter såvel som professionsskoler. og CBS PRME som blandt andet skal sørge for at programmet forankres og bliver et langsigtet indsatsområde på tværs af de danske universiteter de næste mange år.
  • CBS PRME (Principles for Responsible Management Education), som  blandt andet skal sørge for at programmet forankres og bliver et langsigtet indsatsområde på tværs af de danske universiteter de næste mange år. PRME er et globalt uddannelsesinitiativ under UN Global Compact med mere end 800 tilsluttede business schools rundt om i verden. 

Unge er allerede i gang
Mens iværksætterugen og idekonkurrencen fokuserer på forretningsideer, så er en gruppe unge studerende gået bredere til værks. Siden oktober har 21 unge med forskellig uddannelsesbaggrund og nationalitet været valgt som de første Sustainability Influencers, et projekt skabt af foreningen Student & Innovation House og CBS PRME.  

Sustainability Influencers skal agere forandringsagenter og sætte retningen for initiativets første år ved at tage initiativ til bæredygtige forandringer på deres universiteter, i deres lokalmiljø og i de organisationer, de allerede er eller vil blive en del af i fremtiden. De første 21 er allerede i fuld gang med at indsamle data, der dokumenterer de studerendes behov og giver større viden om bærdygtighedsproblematikker og mulige løsninger.

”Den unge generation er ofte den mest oversete ressource, hvilket vi skal have lavet om på. Vi kan bidrage til nytænkning og forandring, som er fuldstændig essentielt for at nå de mål, der er sat for år 2030”, udtaler Louise Thomsen, Centre Manager for CBS Sustainability og medinitiativtager til Sustainability Influencers.

Bred opbakning
I tråd med Verdensmål nr. 17, partnerskaber for handling, er ambitionen for Sustainability Influencers-projektet at indgå partnerskaber med aktører, der kan styrke indsatsen og få flere studerende til at engagere sig i bæredygtighedsmålene og inspirere og klæde dem på til at blive forandringsagenter i den bæredygtige omstilling.

Sustainability Influencers har allerede indgået partnerskab med Impactful Jobs, Global Compact Network Denmark, Sustainable Now, SustainBase, SIVIL, Nordic Sustainability, IloveGlobalGoals, Tuborgfondet, Oikos Copenhagen og SDG Ambassadors Copenhagen. De er fortsat på udkig efter flere.

Læs også: Ny kampagne skal lære unge at elske verdensmålene

Udover indgåelsen af handlingspartnerskaber modtager initiativet også en bred opbakning på tværs af aktører. Bl.a. det tværpolitiske netværk af beslutningstagere bakker op og understreger, at initiativet er afgørende for udbredelsen af bæredygtighedsmålene og dét at skabe handling bag ordene:

”Hvis vi skal opnå Verdensmålene i 2030, er det afgørende, at vi engagerer og mobiliserer den yngre generation. Mange unge forstår umiddelbart vigtigheden af 2030-dagsordenen, og de har forudsætningerne for at skabe de forandringer, vi har brug for. Derfor hilser jeg initiativet Sustainability Influencers velkomment”, udtaler formanden for Folketingets Tværpolitiske Netværk for Verdensmålene for Bæredygtig Udvikling, Kirsten Brosbøl.

 - EHS

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

08.05.2025BSR

Sponseret

The EU AI Act: Where Do We Stand in 2025?

28.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Sanda Ojiambo: Ansvarlig forretning er nøglen til fremtidens vækst

11.03.2025CSR.dk

Eksplosion i greenwashingsager: Ventetiden stiger

11.02.2025Compass Group Danmark A/S

Sponseret

Mavens Hule 2025 søger fremtidens fødevareiværksættere

04.02.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Governance - nøglen til bæredygtig forretningsværdi.

17.01.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Kinnarps testlaboratorie

14.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Compliance? Skab engagement med DMA.

07.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Rykker SMVbestyrelserne på ESG?

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus