19.11.2018  |  Samfund

Iværksættere og unge i gang med Verdensmålene

Alle gode kræfter skal bidrage, hvis Verdensmålene skal opfyldes, og i sidste uge blev skytset rettet mod iværksættere og unge studerende. En konkurrence om gode ideer til verdensmål og forretning tager imod forslag indtil 3. december 2018.

Det startede med Danmarks Iværksætteruge, som ved dens åbning d. 12. november ikke efterlod nogen tvivl overhovedet om at nu skulle der tales verdensmål.

”Jeg håber, at flere af de nye danske iværksættere vil fokusere på at bidrage til, at Danmark opfylder Verdensmålene. Ikke mindst, fordi der er et stadigt voksende forretningspotentiale i Verdensmålene. Internationale analyser peger på forretningsmuligheder for mindst 12.000 milliarder dollars frem mod 2030, og herhjemme kan vi se, at sparepengene i højere grad bliver investeret i puljer, der har en bæredygtig eller etisk profil. Det er en tendens, der nok kun vil vokse i fremtiden,” sagde erhvervsminister Rasmus Jarlov i en pressemeddelelse.”

Vis os hvad I kan!
Ved åbningsceremonien lancerede erhvervsministeren så en idekonkurrence, ‘Impact Challenge - Business with Purpose’, som skal inspirere både startups og børn og unge i hele landet til at arbejde med Verdensmålene.

www.challenges.dk kan iværksættere eller andre med gode ideer sende deres idé ind og få chancen for at præsentere den foran en professionel jury. I konkurrencen er der også en kategori for skoleelever og studerende under 35 år (Young Talents), der skal inspirere morgendagens iværksættere til at tænke Verdensmål og forretningsmål sammen. Alle ideer skal være sendt ind senest d. 3. december, og vinderne kan se frem til både en pengepræmie og et mentorforløb.

Læs også: Bæredygtig virksomhed for alle 15.00 penge

“Challenges … giver os mulighed for at sætte fokus på en samfundsudfordring, som ofte er kompleks. Og derfor kræver, at så mange som muligt - både virksomheder og borgere - tænker med i forhold til at finde løsninger til gavn for os alle. På den måde udvikler vi i flok, får flere ideer på bordet og finder frem til de bedst mulige løsninger”, sagde erhvervsministeren, da han lancerede konkurrencen.

Sustainability Influencers - kort fortalt

Sustainability Influencers er initieret og støttet af: 

  • Student & Innovation House, en forening som over de seneste år rejst over 100 mio. kr. til at ombygge den nedlagte politistation på Frederiksberg og drive engagerende aktiviteter af forskellig karakter. Foreningen består udelukkende af unge studerende og alumner fra forskellige uddannelsesbaggrunde – universiteter såvel som professionsskoler. og CBS PRME som blandt andet skal sørge for at programmet forankres og bliver et langsigtet indsatsområde på tværs af de danske universiteter de næste mange år.
  • CBS PRME (Principles for Responsible Management Education), som  blandt andet skal sørge for at programmet forankres og bliver et langsigtet indsatsområde på tværs af de danske universiteter de næste mange år. PRME er et globalt uddannelsesinitiativ under UN Global Compact med mere end 800 tilsluttede business schools rundt om i verden. 

Unge er allerede i gang
Mens iværksætterugen og idekonkurrencen fokuserer på forretningsideer, så er en gruppe unge studerende gået bredere til værks. Siden oktober har 21 unge med forskellig uddannelsesbaggrund og nationalitet været valgt som de første Sustainability Influencers, et projekt skabt af foreningen Student & Innovation House og CBS PRME.  

Sustainability Influencers skal agere forandringsagenter og sætte retningen for initiativets første år ved at tage initiativ til bæredygtige forandringer på deres universiteter, i deres lokalmiljø og i de organisationer, de allerede er eller vil blive en del af i fremtiden. De første 21 er allerede i fuld gang med at indsamle data, der dokumenterer de studerendes behov og giver større viden om bærdygtighedsproblematikker og mulige løsninger.

”Den unge generation er ofte den mest oversete ressource, hvilket vi skal have lavet om på. Vi kan bidrage til nytænkning og forandring, som er fuldstændig essentielt for at nå de mål, der er sat for år 2030”, udtaler Louise Thomsen, Centre Manager for CBS Sustainability og medinitiativtager til Sustainability Influencers.

Bred opbakning
I tråd med Verdensmål nr. 17, partnerskaber for handling, er ambitionen for Sustainability Influencers-projektet at indgå partnerskaber med aktører, der kan styrke indsatsen og få flere studerende til at engagere sig i bæredygtighedsmålene og inspirere og klæde dem på til at blive forandringsagenter i den bæredygtige omstilling.

Sustainability Influencers har allerede indgået partnerskab med Impactful Jobs, Global Compact Network Denmark, Sustainable Now, SustainBase, SIVIL, Nordic Sustainability, IloveGlobalGoals, Tuborgfondet, Oikos Copenhagen og SDG Ambassadors Copenhagen. De er fortsat på udkig efter flere.

Læs også: Ny kampagne skal lære unge at elske verdensmålene

Udover indgåelsen af handlingspartnerskaber modtager initiativet også en bred opbakning på tværs af aktører. Bl.a. det tværpolitiske netværk af beslutningstagere bakker op og understreger, at initiativet er afgørende for udbredelsen af bæredygtighedsmålene og dét at skabe handling bag ordene:

”Hvis vi skal opnå Verdensmålene i 2030, er det afgørende, at vi engagerer og mobiliserer den yngre generation. Mange unge forstår umiddelbart vigtigheden af 2030-dagsordenen, og de har forudsætningerne for at skabe de forandringer, vi har brug for. Derfor hilser jeg initiativet Sustainability Influencers velkomment”, udtaler formanden for Folketingets Tværpolitiske Netværk for Verdensmålene for Bæredygtig Udvikling, Kirsten Brosbøl.

 - EHS

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere