København er grønnest
Københavns kommune vandt i december prisen som Københavns grønneste storby. Prisen blev overrakt af Siemens ved et arrangement i DI.
København fik førstepladsen i forbindelse med Siemens udgivelse af European Green City Index, hvor virksomhedens Economist Intelligence Unit har analyseret 30 europæiske storbyer inden for otte kategorier, nemlig CO2-udledning, energiforbrug, bygninger, transport, vand, affald, luftkvalitet, arealanvendelse og miljøledelse. Også byens ambittionsniveau - altså initiativer, som endnu ikke er realiseret - talte med i bedømmelsen.
København lå ikke på førstepladsen på nogen af disse punkter, men havde til gengæld tilstrækkelig mange 2. og 3. pladser til at tage stikket hjem.
50 procent af verdens befolkning bor i byerne, og de står samtidig for 80 procent af den samlede CO2-udledning. Derfor er det så vigtigt at gøre noget på området, sagde Reinhold Achatz, Siemens Corporate Research and Technologies, om udgangspunktet for det nye indeks.
Analysens opdeling på mange områder skal ifølge James Watson fra European Green City Index skabe gennemsigtighed og give byerne standardiserede data, så de kan bruge den til at forbedre deres indsats på de enkelte områder. Derfor er de otte områder yderligere opdelt på i alt 30 individuelle faktorer.
Ved præsentationen af indexet fremhævede han, at oplysningerne ikke var indsamlet ved at spørge på rådhuset i de enkelte byer. Data er indsamlet mange steder bl.a. på statistiske kontorer.
Skandinavien er bedst
Oslo, Stockholm og København klarer sig generelt bedst, men andre vesteuropæiske byer er godt med, mens de østeuropæiske klarer sig dårligst, sagde James Watson, som pegede på en meget høj grad af sammenhæng med økonomisk formåen. Han understregede dog (med USA som eksempel), at rigdom slet ikke gjorde det alene.
Det er også nødvendigt at sætte mål, og 23 af de 30 byer har sat selvstændige mål for deres CO2-udledning. Københavns mål er at være CO2-neutral i 2025, sagde han.
Endnu et punkt, som blev nævnt, var byernes reelle indflydelse i forhold til det pågældende lands betingelser. Netop dette punkt greb Ritt Bjerregaard fat i ved modtagelsen af prisen.
Vi ville gerne indføre trængselsafgifter på biltrafik, som man har gjort det i Stockholm, men det må vi ikke, for det bliver betragtet som en skatteforhøjelse, sagde hun.
- KPE