Københavns Kommune rejser millionkrav mod Nemlig.com-ejer

Ifølge en rapport fra Københavns Kommune mangler Intervare, der står bag Nemlig.com, at udbetale et millionstort beløb til sine chauffører – og det kræver kommunen nu, at de skal betale.

Ifølge Københavns Kommune mangler Nemlig.coms moderselskab, Intervare, at betale 4,2 millioner i alt til 72 chauførrer. Arkivfoto. .

26.05.2022

CSR.dk

Københavns Kommune har ifølge Altinget rejst krav mod Intervare, der står bag onlinesupermarkedet Nemlig.com, om at udbetale 4,2 millioner kroner mere i løn til chauffører.

Altinget har kigget i en rapport fra Københavns Kommunes CSR-enhed. Og her fremgår det, at kommunen i løbet af 2021 har rejst krav mod leverandører for kommunen om, at de mangler at udbetale i alt 4,7 millioner kroner.

Kommunen har skrevet en klausul ind i sine kontrakter, at leverandøren skal dokumentere, at alle ansatte får løn og arbejdsvilkår, der svarer til en repræsentativ overenskomst for samme type arbejde.

Her skal leverandøren dokumentere, at det er sket, uanset om det er hovedleverandøren selv eller en underleverandør, der har ansat de pågældende. I tilfældet med Intervare mener Københavns Kommune ikke, at kommunen har modtaget den krævede dokumentation for, at det er tilfældet.

Læs også: Nemlig.com har ansvaret for chaufførerne, selvom de ikke er direkte ansat i virksomheden, viser en vurdering fra Arbejdstilsynet

Kommunen har løbende tilbageholdt betalinger til Intervare for lidt over tre millioner kroner, som man nægter at udbetale, før der er sket betaling af chaufførerne. Intervare oplyser til Ritzau, at virksomheden ikke er enig med Københavns Kommunes udlægning. Men man har endnu ikke besluttet, hvordan man vil forholde sig til kravet.

”Vi er i løbende dialog med Københavns Kommune om at få afsluttet sagen”, skriver Intervares kommercielle direktør, Mikkel Pilemand, i en skriftlig kommentar.

Kravet mod Intervare handler ifølge Altinget om underbetaling af 72 chauffører.

”Vi har sikret ordentlig betaling”
Nemlig.com var tidligere leverandør for kommunen, hvor selskabet stod for at levere varer til kommunens ældre og syge borgere.

Parterne blev dog uenige om de ansattes arbejdsforhold og betaling. I slutningen af januar i år besluttede et flertal i Københavns Borgerrepræsentation at ophæve kontrakten mellem Københavns Kommune og Intervare.

Intervare har tidligere fremført, at kommunens håndtering har været politisk motiveret. Og igen tirsdag giver selskabet udtryk for, at man ikke mener, at kommunen giver selskabet en retfærdig behandling.

Læs også: Dårlige arbejdsforhold blandt Nemlig.coms chauffører rækker langt tilbage

”Intervare har leveret dagligvarer til kommunens visiterede borgere i over 20 år. I alle de år har vi sikret en ordentlig betaling til de transportvirksomheder, vi har samarbejdet med”, skriver Mikkel Pillemand i sit skriftlige svar.

”I seneste kontrolperiode har en ejer typisk haft et overskud til sig selv på 50.000 kroner om måneden for en 45 timers arbejdsuge. Vi kan derfor ikke genkende billedet af generel underbetaling”, fortsætter han.

- HCL

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

26.05.2025Sex & Samfund

Sponseret

FN's Kvindekommission: Fremme af ligestilling og seksuelle rettigheder som et spørgsmål om retfærdighed

23.05.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Ny vejledning: Sådan bør danske virksomheder forholde sig til Trumps kamp mod DEI

21.05.2025CSR.dk

Gamle brædder, ny chance: STARK og TAMU skaber både sociale og miljømæssige gevinster

15.05.2025Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

15.05.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Skab et roligere kontormiljø med Zero Waste-uld

12.05.2025CSR.dk

Mærsk ramt af protestbølge: Aktivister forenet på tværs af Europa

09.05.2025CSR.dk

Danske Bank finder tech-talenter blandt oversete kvinder

08.05.2025Cabi

Sponseret

Sådan dokumenterer SMV'er S'et i ESG

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus