Nemlig.com har ansvaret for chaufførerne, selvom de ikke er direkte ansat i virksomheden, viser en vurdering fra Arbejdstilsynet
Arbejdstilsynet vurderede allerede i 2019 at Nemlig.coms chauffører er at betragte som ansatte i virksomheden, til trods for at de er ansat af en selvstændig vognmand og ikke direkte af Nemlig.com.
De sidste mange uger har Nemlig.com mødt massiv modstand efter afsløringer om dårlige arbejdsforhold blandt deres chauffører, og om hvorvidt ansvaret skal placeres hos Nemlig.com eller ej.
En sag fra 2019 viser nu, at Arbejdstilsynet allerede dengang vurderede at Nemlig.coms chauffører er at betragte som ansatte i virksomheden, til trods for at de er ansat af en selvstændig vognmand og ikke direkte af Nemlig.com.
Det skiriver Politiken.
Sagen fra 2019 omhandlede en tilskadekommen chauffør, hvor Nemlig.com fraskrev sig ansvaret med begrundelsen, at chaufføren ikke var direkte ansat af Nemlig.com selv, men af en underleverandør.
Læs også: Dårlige arbejdsforhold blandt Nemlig.coms chauffører rækker langt tilbage
I sagens afgørelse skriver Arbejdstilsynet: ”Nemlig.com anses som arbejdsgiver for chauffører, der leverer varer til Nemlig.coms kunder”, og henviser til, at det ikke er vognmanden, men Nemlig.com som planlægger chaufførens leveringsrute via en app og kontrollerer chaufførens arbejde. Afgørelsen slår altså helt klart fast, at chaufførerne er at betragte som lønmodtagere hos Nemlig.com og ikke selvstændige.
Læs også: Nemlig.com under voldsom kritik for deres chaufførers arbejdsvilkår
Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) er i dag kaldt i samråd om Nemlig.com-sagen af SF og Enhedslisten. Her forventes det at afgørelsen fra 2019 vil spille en central rolle for de rullende sager.
Jette Gottlieb (EL) vurderer at Nemlig.com sagen fremadrettet vil kunne danne grundlag for lignende virksomhedskonstruktion, som stadig flere virksomheder forsøger at bruge i platformsøkonomien.
- MTN