Nemlig.com under voldsom kritik for deres chaufførers arbejdsvilkår

Ekstreme løft, 15-timers arbejdsdage, urimelige deadlines og flere måneders arbejde uden fridage er blot et udpluk af de arbejdsvilkår chaufførerne hos Nemlig.com hver dag står overfor.

22.03.2021

CSR.dk

Massiv nedgang, massevis af opsigelser og virksomheder, der må give op. Sådan kender vi de fleste branchers dans med corona-pandemien.

Det gælder dog ikke onlinesupermarkederne, der er steget med 34 procent fra 2019 til 2020. Nemlig.com strøg ubesværet ind på top 5-listen over de mest benyttede hjemmesider, som den tredje største online-portal i Danmark – kun overhalet af Zalando og Matas. En vækst der sikrede online-supermarkedet en omsætning på mere end 2 milliarder sidste år.

Det skriver Politiken.

En succes der nu viser en voldsom slagside. Den seneste uge har budt på massiv kritik af online-giganten efter at flere af Nemlig.coms chauffører er stået frem i pressen omkring horrible arbejdsforhold.

”Det kan ikke lade sig gøre at bære 10 tunge kasser op på 5. sal på fem minutter, men jeg bliver nødt til at prøve. Hvis jeg bliver forsinket på ruten, får jeg en bøde fra Nemlig.com, som jeg har oplevet kan være på op til 2.000 kroner. Og hvis jeg leverer en kasse til den forkerte kunde, skal jeg betale indholdet af kassen. Jeg tjener omkring 700 kroner på en hel arbejdsdag, og det er stressende hele tiden at vide, at jeg kan miste flere penge, end jeg tjener, hvis jeg laver en fejl”, lyder det fra en af chaufførerne.

Det hårde arbejdspres og bøderne udgør kun en brøkdel af de episoder, der er blevet beskrevet. Ekstreme løft, 15-timers arbejdsdage, flere måneders arbejde uden fridage og brud på færdselsloven for at kunne overholde de stramme deadlines er hverdagen for mange chauffører.

Læs også: Menneskehandel til tvangsarbejde finder sted i Danmark, men bagmænd dømmes ikke

På kanten af loven
”De forhold, der bliver beskrevet, er åbenlyst et brud på loven, og jeg mener, at Nemlig.com har et forklaringsproblem”, siger Professor emeritus og arbejdsmarkedsforsker på Aalborg Universitet, Henning Jørgensen.

Jakob Hjort Bønløkke, der er afdelingslæge og forsker i fysisk nedslidning på arbejdsmarkedet på Aalborg Universitetshospital belyser ligeledes den sundhedsmæssige uforsvarlighed ved arbejdsforholdene:

”Som læge kan jeg konstatere, at det ikke er sundhedsmæssigt forsvarligt at arbejde på den måde, som der bliver beskrevet, og det er ikke et job, man kan have i mange år uden en meget stor risiko for varige fysiske mén. Derfor er det også min klare vurdering, at de forhold, som er beskrevet, er ulovlige”.

Fælles for alle chaufførerne, Politiken har talt med er ligeledes, at ingen af dem har betalt deres skat korrekt. Nogle chauffører får hele deres løn kontant, mens andre får den ene halvdel sort, og den anden halvdel som en lønindbetaling.

Selv om arbejdsforholdene bliver betegnet som ulovlige, er det dog ikke Nemlig.com, der har det juridiske ansvar. Transportdelen er nemlig udliciteret til private vognmænd, der fungerer som chaufførernes arbejdsgivere.

Politisk indblanding
På Christiansborg har debatten skabt genklang, og flere ordførere vil stille spørgsmål til beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard om sagen i næste uge.

”I nogle brancher er der over tid sket en forråelse og øget brutalisering af arbejdsforholdene. Det er blevet værre under coronaen, hvor flere er ansat på den måde. Det er en trussel mod de gode forhold, vi traditionelt har haft i Danmark og det må stoppes«, siger Karsten Hønge, SF’s ordfører på beskæftigelsesområdet og fortsætter:

”Det presser arbejdsmarkedet og er en klar trussel mod de ordninger og reguleringer, vi har i Danmark. Et firma som Nemlig.com formulerer sig med udtryk som »code of conduct«. Det lyder flot, men i virkeligheden er det ikke til at holde ud med den form for ’moderne jysk’. I realiteten er de jo benhårde kapitalister, som bare vil have deres varer ud så billigt som muligt. De tiltrækker ansatte, som ikke er i fagforening og ikke kender arbejdsforholdene i Danmark”.

Formanden for beskæftigelsesudvalget i Folketinget, Bjarne Laustsen (S) mener at en virksomhed som nemlig.com, som slår sig op på netop bæredygtighed bør have langt mere styr på hele deres værdikæde.

”Hvis man sætter andre til at løse opgaverne for en, skal reglerne også holdes der”, understreger han.

Nemlig.coms reaktion
I kølvandet på kritikken har nemlig.com valgt at sætte bøderne foreløbig på stand-by ligesom et advokatfirma er sat til at kortlægge kvaliteten og efterlevelsen af kontrakter med vognmændene.

De fastholder dog at ansvaret primært ligger hos de selvstændige vognmænd:

”Vi er rigtig ærgerlige over at høre om de oplevelser, I har fået fortalt af mennesker, som har været ansat hos nogle af vores samarbejdspartnere. Det bekræfter os bare i, hvor vigtigt det er at fokusere på at sikre en tæt opfølgning, hvordan vores samarbejdspartnere lever op til bl.a. vores ”Code of Conduct”, skriver Marie-Louise Munter, chef for kommunikation og bæredygtighed hos Nemlig.com i en pressemeddelelse.

- MTN

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

13.10.2025BSR

Sponseret

Stakeholder Engagement in a Changing Business Landscape

13.10.2025CSR.dk

Trivsel er også et spørgsmål om konkurrenceevne

13.10.2025CSR.dk

Løngabet vokser: For andet år i streg stiger lønforskellen på mænd og kvinder

13.10.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Medarbejdertrivsel – nøglen til en bæredygtig og produktiv arbejdsplads

10.10.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Trivsel som konkurrencekraft

03.10.2025Valified

Sponseret

Private label, små oplag, stor ESG-effekt: soSouvenirs formel for fremtiden

29.09.2025Byggeriets Samfundsansvar

Sponseret

Byggeriets Samfundsansvar bygger trivsel på Bornholm og bredt i byggeriet med ny bevilling fra Velliv Foreningen

26.09.2025CSR.dk

No Music For Genocide: Hundredvis af kunstnere i fælles boykot af Israel

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

PwC Danmark
Webinar
Product Carbon Footprints – Turning Data into a Market Advantage

Understanding the carbon footprint of individual products is essential for companies seeking to meet customer expectations, improve transparency, and make informed strategic choices.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Alexandra Instituttet
Kursus
Kursus: Det digitale produktpas og adfærdsdesign

Hvordan inviterer du dine kunder til mere bæredygtig adfærd, styrker din forretning og skaber bedre kundeoplevelser? Deltag i dette kursus, hvor du lærer at bruge metoder fra adfærdsdesign i arbejdet med EU's kommende digitale produktpas.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Alexandra Instituttet, Rued Langgaards Vej 7, 2300 København S