Dårlige arbejdsforhold blandt Nemlig.coms chauffører rækker langt tilbage

Burde Nemlig.com ikke allerede i 2014 have sat ind for at forbedre arbejdsforhold blandt deres chauffører, da de første sager kom frem?

Skribenter på Kommunikationsforum skriver, at det ikke er troværdigt, at lægge afstand til leverandørernes forhold, når deres biler og arbejsdstøj har dit logo på. Foto: nemlig.com.

26.03.2021

CSR.dk

Kommunikationsforum har i løbet af den seneste uge udgivet to debatindlæg, der vurderer Nemlig.coms kommunikationsstrategi i forbindelse med den shitstorm virksomheden for nyligt er havnet i, ovenpå Politikens undersøgelse af arbejdsforhold blandt chauffører ansat hos deres underleverandører.

Problemet er ellers ikke nyt. I 2014 var den gal første gang, da avisen.dk kunne berette om flere konkrete episoder, der allerede dengang beskrev urimelige forhold blandt chaufførerne. Angiveligt også i 2015 og 2017. Og allerede i 2014 undskyldte Nemlig.com, og der blev lovet bod og bedring:

”Vi mener selv, at vi har et godt samarbejde med vognmændene. Når det er sagt, tager vi det dybt alvorligt og vil selvfølgelig undersøge, om kritikken har noget på sig. Sagen er den, at vi samarbejder med selvstændige vognmænd, som selv hyrer og afregner med deres chauffører. Vi kender derfor ikke deres vilkår helt i detaljer, og derfor arbejder vi også tæt sammen med Skat og Politi for at sikre vilkårene for chaufførerne. Vi tager sagen yderst seriøst og er allerede i fuld gang med at implementere flere tiltag, som skal sikre lønnen og vilkårene hos vores underleverandørers medarbejdere fremadrettet, såfremt der er chauffører, hvis vilkår ikke er i orden. Vi har kun interesse i, at chaufførernes vilkår er i orden, det kan vi forsikre jer om”, skrev Nemlig.com på deres Facebook-side i 2014, da sagerne rullede første gang. 

Læs også: Nemlig.com under voldsom kritik for deres chaufførers arbejdsvilkår

Derfor undrer skribenten på Kommunikationsforum sig over, at Politikens afsløringer sidste uge tilsyneladende kommer som en stor overraskelse for Nemlig.com.

Kilde: Kommunikationsforum.

Samme sang som dengang
Reaktionen i dag er stort set identisk med dengang i 2014 - som det fremgår af billedet til højre. 

Hvilket får Anne Lea Landsted, journalist og lektor og forfatter til det ene indlæg, til at  spørge om "...udmelding om udbedring i form af whisleblowerordning, advokatransagelse og et midlertidigt ophør af bødeordningen. Et Code of Conduct, der jævnligt bliver nævnt som løsningen på problemerne, men er det godt nok, når Nemlig.com ikke tager ansvar for om retningslinierne i adfærdskodekset bliver overholdt?"

Ikke hvis du spørger Anne Lea Landsted:

”Det er ikke nok at fjerne det urimelige straffesystem. De skal også sikre, at de chauffører, der arbejder for dem, har ordentlige løn- og arbejdsvilkår. Det kan kun gøres ved at sørge for, at der er overensstemmelse med de penge, vognmanden modtager, og virksomhedens forventninger. Det er der ikke nu. Chaufførerne er nødt til at arbejde meget mere end 37 timer for at kunne opfylde nemligs krav. Det er Nemlig.coms ansvar ene og alene at sørge for, at kravene er rimelige og kan efterleves. Det var det i 2014, og det er det i 2021.”, skriver hun i debatindlægget.

”Der er ikke brug for hverken advokatundersøgelser eller whistleblowerordninger – for de grove krænkelser af chaufførernes rettigheder er allerede blevet blæst ud i megafon flere gange. Der er brug for en virksomhed, der viser ansvar og indser, at bæredygtighed ikke kun handler om ansvarligt forbrug og klimaindsats, men i lige så høj grad om at overholde menneskerettighederne og vise samfundsansvar” afslutter hun.

Kommunikation om komplekse problemstillinger
Kommunikationsforums andet indlæg kommer fra Jacob Trier, som er kommunikationsrådgiver - og VIP-kunde hos nemlig.com. Han konkluderer at, "...dette blot er seneste kapitel i rækken af kritiske historier om distributionen, er også et tydeligt signal om, at det er en vedvarende udfordring, som ikke går væk, før de underliggende årsager bliver fikset". Desuden kommer han med fire gode råd til kommunikationen, som mange andre end nemlig.com kan have glæde af:

  1. Undgå at spille overrasket over et velkendt problem
    Undgå at spille overrasket, når det er åbenlyst for de fleste, at det ikke er tilfældet. Anerkend i stedet, at der er tale om en kompleks problemstilling, som I arbejder langsigtet på at løse. 
  2. Vis proaktiv handlekraft frem for at reagere på bagkant
    Vis lidt mere gennemsigtighed i det vedvarende samarbejde, som nemlig.com hævder at have med de selvstændige vognmænd, om at forbedre arbejdsforholdene.   
  3. Vedkend jer en større del af medansvaret
    Drop tanken om at sende aben videre, når det er dit firmanavn, der står på siden af bilen og på ryggen af chaufføren. 
  4. Drop copy/paste-reaktionen
    Det er simpelthen for useriøst at synge præcis samme sang som for syv år siden. Nettet husker, og det er ikke kønt, når to næsten identiske svar på samme problemstilling bliver stillet op ved siden af hinanden.

- MTN

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

09.12.2025CSR.dk

Salling sælger rekord mange palæstinensiske dadler

03.12.2025CSR.dk

Ny værktøjskasse skal styrke det psykiske arbejdsmiljø

03.12.2025Dagrofa aps

Sponseret

Dagrofa Foodservice juleindsamler til fordel for JunkFood

02.12.2025CSR.dk

Verdens største lakseproducent bag hver tredje alvorlige ulykke i britisk lakseindustri

25.11.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Grøn energi: Nye ressourcer i Videncenter om oprindelige folks rettigheder

20.11.2025CSR.dk

DTU Skylab modtager Diversitetsprisen 2025

18.11.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Sådan måler du S’et i ESG: Nyt værktøj gør det lettere at arbejde strategisk med social bæredygtighed

18.11.2025CSR.dk

Ny undersøgelse: Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

SustainImpact ApS
Webinar
Drop-in webinar om National ESG undersøgelse - få hjælp

Har du et spørgsmål du har brug for at få afklaret om privatlivspolitik eller hvordan dine data bliver brugt, eller hvilke typer af svar undersøgelsen kan give så dropper du bare ind i det åbne webinar på fredag.

Dato

12.12.2025

Tid

11:30

Sted

Virtuelt Teams Møde

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 12. december: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

12.12.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Kursus
Fra strategi til handling - ESG Masterclass (2,5-dage) December 2025

Er din organisation klar til at tage de næste skridt mod større bæredygtighed? Med stigende krav fra kunder, medarbejdere og lovgivning bliver det stadig vigtigere at integrere bæredygtighed i hjertet af forretningen. På dette kursus lærer du, hvordan du kan skabe en konkret og målrettet bæredygtighedsstrategi, der omsætter ambitioner til handling.

Dato

15.12.2025

Tid

09:00

Sted

København

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Briefing on Regulatory Trends in the European Union and at the International Level

A joint initiative of the Global Compact Country Networks in Europe and the USA.

Dato

15.12.2025

Tid

14:00

Sted

Online via Zoom

Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

17.12.2025

Sted

Comwell H.C. Andersen Odense