Dårlige arbejdsforhold blandt Nemlig.coms chauffører rækker langt tilbage

Burde Nemlig.com ikke allerede i 2014 have sat ind for at forbedre arbejdsforhold blandt deres chauffører, da de første sager kom frem?

Skribenter på Kommunikationsforum skriver, at det ikke er troværdigt, at lægge afstand til leverandørernes forhold, når deres biler og arbejsdstøj har dit logo på. Foto: nemlig.com.

26.03.2021

CSR.dk

Kommunikationsforum har i løbet af den seneste uge udgivet to debatindlæg, der vurderer Nemlig.coms kommunikationsstrategi i forbindelse med den shitstorm virksomheden for nyligt er havnet i, ovenpå Politikens undersøgelse af arbejdsforhold blandt chauffører ansat hos deres underleverandører.

Problemet er ellers ikke nyt. I 2014 var den gal første gang, da avisen.dk kunne berette om flere konkrete episoder, der allerede dengang beskrev urimelige forhold blandt chaufførerne. Angiveligt også i 2015 og 2017. Og allerede i 2014 undskyldte Nemlig.com, og der blev lovet bod og bedring:

”Vi mener selv, at vi har et godt samarbejde med vognmændene. Når det er sagt, tager vi det dybt alvorligt og vil selvfølgelig undersøge, om kritikken har noget på sig. Sagen er den, at vi samarbejder med selvstændige vognmænd, som selv hyrer og afregner med deres chauffører. Vi kender derfor ikke deres vilkår helt i detaljer, og derfor arbejder vi også tæt sammen med Skat og Politi for at sikre vilkårene for chaufførerne. Vi tager sagen yderst seriøst og er allerede i fuld gang med at implementere flere tiltag, som skal sikre lønnen og vilkårene hos vores underleverandørers medarbejdere fremadrettet, såfremt der er chauffører, hvis vilkår ikke er i orden. Vi har kun interesse i, at chaufførernes vilkår er i orden, det kan vi forsikre jer om”, skrev Nemlig.com på deres Facebook-side i 2014, da sagerne rullede første gang. 

Læs også: Nemlig.com under voldsom kritik for deres chaufførers arbejdsvilkår

Derfor undrer skribenten på Kommunikationsforum sig over, at Politikens afsløringer sidste uge tilsyneladende kommer som en stor overraskelse for Nemlig.com.

Kilde: Kommunikationsforum.

Samme sang som dengang
Reaktionen i dag er stort set identisk med dengang i 2014 - som det fremgår af billedet til højre. 

Hvilket får Anne Lea Landsted, journalist og lektor og forfatter til det ene indlæg, til at  spørge om "...udmelding om udbedring i form af whisleblowerordning, advokatransagelse og et midlertidigt ophør af bødeordningen. Et Code of Conduct, der jævnligt bliver nævnt som løsningen på problemerne, men er det godt nok, når Nemlig.com ikke tager ansvar for om retningslinierne i adfærdskodekset bliver overholdt?"

Ikke hvis du spørger Anne Lea Landsted:

”Det er ikke nok at fjerne det urimelige straffesystem. De skal også sikre, at de chauffører, der arbejder for dem, har ordentlige løn- og arbejdsvilkår. Det kan kun gøres ved at sørge for, at der er overensstemmelse med de penge, vognmanden modtager, og virksomhedens forventninger. Det er der ikke nu. Chaufførerne er nødt til at arbejde meget mere end 37 timer for at kunne opfylde nemligs krav. Det er Nemlig.coms ansvar ene og alene at sørge for, at kravene er rimelige og kan efterleves. Det var det i 2014, og det er det i 2021.”, skriver hun i debatindlægget.

”Der er ikke brug for hverken advokatundersøgelser eller whistleblowerordninger – for de grove krænkelser af chaufførernes rettigheder er allerede blevet blæst ud i megafon flere gange. Der er brug for en virksomhed, der viser ansvar og indser, at bæredygtighed ikke kun handler om ansvarligt forbrug og klimaindsats, men i lige så høj grad om at overholde menneskerettighederne og vise samfundsansvar” afslutter hun.

Kommunikation om komplekse problemstillinger
Kommunikationsforums andet indlæg kommer fra Jacob Trier, som er kommunikationsrådgiver - og VIP-kunde hos nemlig.com. Han konkluderer at, "...dette blot er seneste kapitel i rækken af kritiske historier om distributionen, er også et tydeligt signal om, at det er en vedvarende udfordring, som ikke går væk, før de underliggende årsager bliver fikset". Desuden kommer han med fire gode råd til kommunikationen, som mange andre end nemlig.com kan have glæde af:

  1. Undgå at spille overrasket over et velkendt problem
    Undgå at spille overrasket, når det er åbenlyst for de fleste, at det ikke er tilfældet. Anerkend i stedet, at der er tale om en kompleks problemstilling, som I arbejder langsigtet på at løse. 
  2. Vis proaktiv handlekraft frem for at reagere på bagkant
    Vis lidt mere gennemsigtighed i det vedvarende samarbejde, som nemlig.com hævder at have med de selvstændige vognmænd, om at forbedre arbejdsforholdene.   
  3. Vedkend jer en større del af medansvaret
    Drop tanken om at sende aben videre, når det er dit firmanavn, der står på siden af bilen og på ryggen af chaufføren. 
  4. Drop copy/paste-reaktionen
    Det er simpelthen for useriøst at synge præcis samme sang som for syv år siden. Nettet husker, og det er ikke kønt, når to næsten identiske svar på samme problemstilling bliver stillet op ved siden af hinanden.

- MTN

Bureau Veritas

Sponseret

Understand Climate Footprint Calculations – LCA, EPD, PEF and the GHG Protocol Explained

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

12.09.2025CSR.dk

EU vil rydde op i udbudsmarkedet: Lav pris må ikke være altafgørende

28.08.2025Sex & Samfund

Sponseret

"Jeg var så bange for at dø"

27.08.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UN Global Compact Network Denmark opstarter nyt Think Lab med fokus på Living Wage

26.08.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

FreeBee A/S skaber et mere sikkert arbejdsmiljø med ny halvautomatiseret lagerløsning

18.08.2025Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

15.08.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fordi inklusion, lighed og værdighed ikke er til forhandling

15.08.2025CSR.dk

Ny rapport: Børnearbejde falder markant og flere børn kommer i skole verden over

11.08.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Sæt turbo på CSR initiativerne med nudging!

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Root cause analysis is used to improve process and product quality, minimize safety risks, and meet regulatory requirements.

Dato

16.09.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Valified
Webinar
Better ESG > Better Business

Bliv klogere på, hvordan Valified kan hjælpe jer forretningsværdi af Valified, vise de seneste løsninger og give et klart billede af, hvad der kommer næste gang.

Dato

16.09.2025

Tid

09:00

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 Foundation

Lær hvordan direktivets krav implementeres effektivt med afsæt i ledelsesstandarderne ISO 27001 og ISO 22301

Dato

17.09.2025

Sted

København

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ligestilling, Diversitet og Ledelsessystemet Introduktion til DS 5001 og ISO 30415

Ligestilling og diversitet er for alvor kommet på virksomhedernes dagsorden og flere studier peger på, at et strategisk fokus på emnet skaber robuste virksomheder, tilfredse medarbejdere og bedre bundlinjer. Med andre ord er der god grund til at have et stærkt fokus på diversitet, men hvordan får man hjulpet udviklingen og virksomhedskulturen i den rigtige retning.

Dato

17.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

17.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

17.09.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle