04.01.2018 | Samfund
Kinesisk megaby har elektrificeret hele sin busflåde
Millionbyen Shenzhens flåde af over 16.000 offentlige busser er nu 100 procent elektrisk, hvilket gør den til verdens både første og med afstand største af sin art.
Bæredygtighed i kinesisk optik handler i høj grad om at gøre landets byer renere, ikke mindst når det kommer til luftkvaliteten. Her er transporten et centralt fokusområde, og der er flere initiativer i gang, der skal gøre trafikken grønnere og få flere elbiler på gaderne.
Læs også: Volvos miljøvenlige elbilfabrik i Kina forkorter produktionskæden
Og også på den offentlige front sker ting og sager i verdens folkerigeste nation. En af landets største byer, Shenzhen med omkring 12 mio. indbyggere, annoncerede umiddelbart inden nytår, at man nu – som den første by i verden – har elektrificeret hele sin busflåde, skriver Shenzhen Daily.
Det er ikke nogen ubetydelig præstation. Byens bestand af offentlige busser tæller pt. således 16.359 køretøjer, hvilket Cleantechnica bemærker er flere end den samlede flåde af normale busser i New York, Los Angeles, New Jersey, Chicago og Toronto. Det er også flere end i hele Danmark.
Oveni det kommer en flåde af taxaer i samme størrelsesorden, hvoraf knap 63 procent i dag er elektriske. Her lyder målet på 100 procent el senest i 2020.
To af BYD's elbusser ved en terminal i Shenzhen, hvor der også er installeret ladepunkter. Foto: flickr/Can Pac Swire
Støtte har givet gode resultater for miljøet
Til at forsyne de mange elbusser, der er fremstillet lokalt af producenten BYD, med strøm har bystyret indtil videre etableret 501 ladestationer med omkring 8.000 ladepunkter. En bus kan lades fuldt op fra tom på to timer og sammenlagt kan ladepunkterne håndtere i omegnen af 80.000 busser om dagen.
Elektrificeringsindsatsen, der blev sat i gang i 2009, har selvsagt haft en positiv indflydelse på miljøet i millionbyen nord for Hong Kong. Elbusserne bruger således 72,9 procent mindre energi end dieselbusser og på den måde kan den samlede flåde hvert år spare 345.000 ton fossile brændstoffer, hvilket vil reducere CO2-udslippet med 1,35 mio. ton. De elektriske taxaer vil spare yderligere 116.000 ton brændstof.
Endelig er de elektriske køretøjer også langt mere støjsvage end de dieseldrevne alternativer, hvilket blandt engadget noterer har givet en noget mere stille by.
I 2017 udbød byen 3,3 mia. yuan (ca. 3,1 mia. kr.) i subsidier til elbusser og støtte til opførelse af opladningsfaciliteter. Derudover har man opfordret taxaoperatører og private investorer til at investere i ladepunkter og -stationer for eltaxaer.
Langsigtet elbusstrategi i København
I perioden januar 2014 til december 2015 testede Movia i øvrigt to elektriske busser fra BYD på fem forskellige linjer i københavnsområdet, med blandede resultater.
”En øget anvendelse af elbusser kræver, at elbusser bliver mere driftssikre end de testede BYD K9 har vist sig at være. Desuden skal der være en vilje hos kommuner og regioner til at betale for de meromkostninger, som der vil være ved elbusdrift”, skrev Movia bl.a. i sin evaluering af forsøget i sommeren 2016.
Læs også: De elektriske fly er snart klar til take off
Man er dog optimistisk på begge fronter, og forventer både øget rækkevidde, bedre energieffektivitet og lavere priser, ikke mindst på batterier, i fremtiden. Siden BYD-testen i 2014-15 har man i København da også afprøvet to andre elbusser, og på længere sigt er planen at hele hovedstadens offentlige busflåde skal være elektrificeret senest i 2031.
I december 2015 leverede BYD en historisk stor mængde elbusser til Shenzhen. Video: BYD
-AK
Klima, miljø og energi

Nestlé rangerer øverst i kaffebæredygtighed
Nestlé lander øverst i et nyt indeks, der rangerer virksomheders sociale, grønne og økonomiske facetter af kaffeproduktion.
Klima, miljø og energi

Rapport: Seks ud af ni grænser er overskredet
I et opdaterende studie kan forskere nu vise, at seks ud af ni grænser for klima og miljø er overskredet som følge af menneskelig påvirkning.
Samfund

Kammeradvokaten: Domstol afgør snart, om Danmark dømmes for manglende klimahandling
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol er i øjeblikket i gang med at behandle tre sager, som kan have betydning for, om sundt klima er en menneskerettighed.
Strategi & ledelse

Cirkulær økonomi er et opgør med mainstream
Hvis ens cirkulære løsninger ikke radikalt ændrer måden at drive virksomhed på, er det ikke cirkulære løsninger. Til gengæld er det bydende nødvendigt at finde netop disse.
Strategi & ledelse

Non-profitordning udvikler beregner forud for producentansvar
Grundet omkostningsusikkerheder har Emballageretur udviklet et prisværktøj, som kan give virksomheder klarhed over, hvad det kommende producentansvar kommer til at koste.
Strategi & ledelse

Purung teknologivirksomhed bliver del af international bæredygtighedsstandard
Den unge teknologivirksomhed Upström er netop blevet certificeret med ansvarligheds-certificeringen, B Corp, som de første i elektronikbranchen i Nordeuropa.