Klimaforandringer, elbiler og veganisme: Nye tal fra Google viser markant stigning i danskernes grønne interesse

"Hvad er klimakrisen?", og "hvad gør McDonalds for klimaet?" er to af årets mest googlede klimaspørgsmål blandt danskerne, som det seneste år har søgt på klimarelaterede emner som aldrig før.

”Danskernes søgeadfærd på Google giver et meget præcist billede af, hvad der reelt optager folk lige nu," mener Googles kommunikationschef. Arkivfoto..

25.04.2023

CSR.dk

Klimaet har i flere år været et brandvarmt emne i den offentlige debat, men alligevel er klimarelaterede emner alene det seneste år steget markant i søgeinteresse på Google. Det viser nye tal, som Google har trukket i forbindelse med, at det i lørdags var Earth Day.

Der bliver således googlet grøn omstilling mere end nogensinde herhjemme. Søgninger på 'klimaforandringer' er i løbet af det seneste år steget med 78 procent, mens ord som 'ESG' er steget med 71 procent, 'solenergi' med 51 procent og 'klima' med 44 procent.

Læs også: Analyse: Færre end hver anden forbruger tænker bæredygtighed ind i deres onlinekøb

Målt på rå søgevolumen er de mest søgte emner i klimakategorien de mere nære såsom elbiler, elcykler, veganisme og genbrug.

”Danskernes søgeadfærd på Google giver et meget præcist billede af, hvad der reelt optager folk lige nu. Og det er helt tydeligt, at danskernes interesse for klimaet bliver ved med at vokse markant. Mange oplever klimaforandringerne som mere nærværende - både som politisk emne og langt ind i deres egen hverdag og de valg, de træffer,” siger Jesper Vangkilde, kommunikationschef for Google i Danmark.

Klimaforandringer som timelapse
Selvom klimaforandringerne fylder mere i danskernes tanker, kan de stadig være svære at få øje på med det blotte øje.

Foruden offentliggørelsen af de seneste klima-søgetrends har Google derfor også opdateret Timelapse-funktionen i Google Earth, der gør det muligt at se, hvordan menneskeskabte klimaforandringer siden 1984 år for år har sat sine spor på kloden.

Læs også: Rapport: Kommunernes klimaindsats går længere end den nationale målsætning

Indtil nu har databasen rakt frem til 2020, men den er netop blevet opdateret med nye billeder fra 2021 og 2022. Funktionen er baseret på millioner af satellitbilleder fra blandt andet NASA og dækker samtlige steder på jorden.

Billederne er sat sammen til timelapse-videoer, som tydeligt illustrerer den accelererende udvikling gennem de seneste 38 år. Eksempelvis i store
skovområder i Californien og Egyptiske ørkenlandskaber - eller sågar Middelgrundens vindmøllepark herhjemme.

- HCL

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

30.05.2025CSR.dk

Ny prognose: 80 procent chance for varmerekord inden 2029

29.05.2025SustainBusiness

Sponseret

Fremtidens klimascenarier med Hans Sanderson

28.05.2025CSR.dk

Elektrificering knækker transportens CO2-kurve

28.05.2025Schur International Holding a/s

Sponseret

Ny kartonemballage til fiskeproducent helt uden plastik

27.05.2025CSR.dk

Grøn omstilling skal være en konkurrencefordel for produktionsvirksomheder

22.05.2025CSR.dk

Frej skyder nyt partnerskab i gang: Vi skal sikre Danmark en førerposition i regenerativt landbrug

22.05.2025CSR.dk

Plastprisen 2025 går til genanvendelse af stikkontakter

22.05.2025CSR.dk

Ny platform forbedrer produktionslinjen, bundlinjen og CO2-regnskabet

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus