Analyse: Færre end hver anden forbruger tænker bæredygtighed ind i deres onlinekøb
Trods fokus på klima og bæredygtighed i medier og virksomheder ser det tilsyneladende ikke ud til at have en effekt på forbrugernes shoppevaner på nettet. En e-handelsanalyse af Dansk Erhverv viser nemlig, at under halvdelen har bæredygtighed i tankerne, når de shopper på internettet.
Selvom kommunikation om grønne produkter og vigtigheden af at have en bæredygtig profil aldrig har været større end i disse tider, virker det ikke til at have den store afsmitning på danskernes vaner, når vi handler online.
I Dansk Erhvervs seneste e-handelsanalyse svarer omkring 47 procent nemlig, at bæredygtighed har nogen eller stor betydning for, hvad de fylder deres virtuelle indkøbskurv med – et tal, der ikke har ændret sig synderligt siden 2019.
Læs også: Forbrugerne har stemt: Disse brands opfatter vi som mest bæredygtige
Det skriver mediet MarketConnect.
Ifølge Andreas Børresen, der er chefkonsulent i Dansk Erhverv, kan det godt virke en smule overraskende, at flere danskere ikke har ændret shoppevanerne, når man tænker på, hvor meget bæredygtighed fylder i medieomtale, i politik og i erhvervslivet.
Og han fortæller samtidig, at ud af de 47 procent, er det kun 10 procent, der svarer, at bæredygtighed spiller en stor rolle, når de handler. Hertil svarer 21 procent, at det slet ikke spiller nogen rolle.
Læs også: Opbyg en god e-handelsoplevelse for dine kunder gennem kvalitetsledelse
Dog mener Andreas Børresen, at det fortsat er meget relevant for virksomheder at fokusere på den grønne omstilling – især fordi 56 procent af de unge i analysen svarer, at bæredygtighed spiller en stor rolle, når de onlinehandler.
”Det mener jeg, at det er. Dels er der selvfølgelig hensynet til kloden og klimaet, men de unges udvikling viser jo, at det trods alt går mod, at bæredygtighed får en vigtigere rolle,” siger han til MarketConnect.
- HCL