20.04.2023 | Kommunikation
Analyse: Færre end hver anden forbruger tænker bæredygtighed ind i deres onlinekøb
Trods fokus på klima og bæredygtighed i medier og virksomheder ser det tilsyneladende ikke ud til at have en effekt på forbrugernes shoppevaner på nettet. En e-handelsanalyse af Dansk Erhverv viser nemlig, at under halvdelen har bæredygtighed i tankerne, når de shopper på internettet.
I undersøgelsen svarer 56 procent af de unge, at bæredygtighed har stor betydning for, hvad de lægger i onlineshoppingkurven. Arkivfoto.
Selvom kommunikation om grønne produkter og vigtigheden af at have en bæredygtig profil aldrig har været større end i disse tider, virker det ikke til at have den store afsmitning på danskernes vaner, når vi handler online.
I Dansk Erhvervs seneste e-handelsanalyse svarer omkring 47 procent nemlig, at bæredygtighed har nogen eller stor betydning for, hvad de fylder deres virtuelle indkøbskurv med – et tal, der ikke har ændret sig synderligt siden 2019.
Læs også: Forbrugerne har stemt: Disse brands opfatter vi som mest bæredygtige
Det skriver mediet MarketConnect.
Ifølge Andreas Børresen, der er chefkonsulent i Dansk Erhverv, kan det godt virke en smule overraskende, at flere danskere ikke har ændret shoppevanerne, når man tænker på, hvor meget bæredygtighed fylder i medieomtale, i politik og i erhvervslivet.
Og han fortæller samtidig, at ud af de 47 procent, er det kun 10 procent, der svarer, at bæredygtighed spiller en stor rolle, når de handler. Hertil svarer 21 procent, at det slet ikke spiller nogen rolle.
Læs også: Opbyg en god e-handelsoplevelse for dine kunder gennem kvalitetsledelse
Dog mener Andreas Børresen, at det fortsat er meget relevant for virksomheder at fokusere på den grønne omstilling – især fordi 56 procent af de unge i analysen svarer, at bæredygtighed spiller en stor rolle, når de onlinehandler.
”Det mener jeg, at det er. Dels er der selvfølgelig hensynet til kloden og klimaet, men de unges udvikling viser jo, at det trods alt går mod, at bæredygtighed får en vigtigere rolle,” siger han til MarketConnect.
- HCL
Klima, miljø og energi

Nestlé rangerer øverst i kaffebæredygtighed
Nestlé lander øverst i et nyt indeks, der rangerer virksomheders sociale, grønne og økonomiske facetter af kaffeproduktion.
Klima, miljø og energi

Rapport: Seks ud af ni grænser er overskredet
I et opdaterende studie kan forskere nu vise, at seks ud af ni grænser for klima og miljø er overskredet som følge af menneskelig påvirkning.
Menneskerettigheder

Kammeradvokaten: Domstol afgør snart, om Danmark dømmes for manglende klimahandling
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol er i øjeblikket i gang med at behandle tre sager, som kan have betydning for, om sundt klima er en menneskerettighed.
Strategi & ledelse

Cirkulær økonomi er et opgør med mainstream
Hvis ens cirkulære løsninger ikke radikalt ændrer måden at drive virksomhed på, er det ikke cirkulære løsninger. Til gengæld er det bydende nødvendigt at finde netop disse.
Strategi & ledelse

Non-profitordning udvikler beregner forud for producentansvar
Grundet omkostningsusikkerheder har Emballageretur udviklet et prisværktøj, som kan give virksomheder klarhed over, hvad det kommende producentansvar kommer til at koste.
Strategi & ledelse

Purung teknologivirksomhed bliver del af international bæredygtighedsstandard
Den unge teknologivirksomhed Upström er netop blevet certificeret med ansvarligheds-certificeringen, B Corp, som de første i elektronikbranchen i Nordeuropa.