Klimarådet: Stor risiko for, at Danmark misser sit 2025-mål
Regeringen forholder regeringen sig i sit klimaprogram ikke til, at Danmark ifølge Klimarådet formentlig er længere fra at nå sit 2025-klimamål, end de officielle fremskrivninger viser. Det øger bekymringen for, at målet ikke nås.
Regeringen skal hvert år udarbejde et klimaprogram, som blandt andet skal indeholde en status på opfyldelse af klimalovens mål og regeringens planlagte virkemidler. Klimarådet har ifølge klimaloven til opgave at kommentere på det årlige program, og rådets kommentering er netop udkommet.
Klimarådet konkluderer i kommenteringen, at der er stor risiko for, at Danmark misser klimamålet i 2025. Regeringen forholder sig i klimaprogrammet ikke til, at Klimarådet tidligere har vurderet, at de officielle fremskrivninger risikerer at undervurdere behovet for politisk handling. Derfor kan regeringens planlagte tiltag vise sig utilstrækkelige.
I regeringens klimaprogram er reduktionsbehovet for 2025-målet opgjort til 0,5 millioner ton CO2e for at nå den lave ende af målet om en reduktion på 50-54 procent af drivhusgasudledningerne.
Læs også: Lækket notat afslører: Sats på biobrændstof virker ikke økonomisk
Klimarådet vurderede i et notat i juni, at reduktionsbehovet for den lave ende af målet med god sandsynlighed er over 2 millioner ton CO2e. Baseret på samme vurdering er afstanden til de 54 procent over 5 millioner ton.
”Regeringen forholder sig ikke til vores vurdering af, at reduktionsbehovet formentlig er undervurderet. Det øger bekymringen for, at Danmark misser målet, fordi vi ikke får vedtaget nok ny politik. Jo længere tid der går, før regeringen handler, jo færre effektive og kloge tiltag er der at vælge mellem for at nå målet,” siger Klimarådets forperson, Peter Møllgaard.
Dieselafgift frem for biobrændstoffer
Regeringen har siden offentliggørelsen af klimaprogrammet meldt ud, at den vil hæve dieselafgiften, og at den vil hente færre reduktioner fra et øget fortrængningskrav, end klimaprogrammet lægger op til.
Det ser Klimarådet som to skridt i den rigtige retning.
Rådet har nemlig flere gange peget på, at en forhøjet dieselafgift kunne bidrage til at opfylde 2025-målet og samtidig advaret mod det øgede fortrængningskrav, der indebærer brug af biobrændstoffer.
I sit nye notat gentager Klimarådet sin advarsel mod at forhøje CO2-fortrængningskravet i vejtransporten. Klimarådet vurderer, at øget brug af biobrændstoffer er dyrt, og samtidig er klimaeffekten tvivlsom.
Selvom der med regeringens udspil tages skridt i den rigtige retning, vurderer Klimarådet fortsat, at der er stor risiko for at misse 2025-målet. Regeringens forslag om at hæve dieselafgiften vil næppe være tilstrækkeligt.
Landbruget er nøglen
Regeringen har desuden flere gange sagt, at en CO2-afgift skal være drivende for, at landbrugssektoren når sit klimamål i 2030. Klimarådet finder det positivt, at regeringen fortsat har den ambition.
Lykkes det, kan det stort set være nok til, at Danmark når 70-procentsmålet.
De danske EU-forpligtelser om drivhusgasreduktioner i blandt andet landbruget gør også, at reduktionerne gerne skal blive til virkelighed snart.
Læs også: Professor ser CO2-afgift på landbruget som den billigste vej til grøn omstilling
EU-målet er indrettet som et såkaldt budgetmål, hvor man sætter en grænse for de samlede udledninger over hele perioden frem til 2030. I det omfang reduktionerne forsinkes, kræver det dermed større reduktioner i de sidste år inden 2030 og dermed kraftigere virkemidler.
Klimarådet pointerer også, at en effektiv afgift kan kollidere med flere hensyn, som regeringen i sit regeringsgrundlag lægger stor vægt på – fx må konkurrenceevnen ifølge regeringsgrundlaget ikke forringes ved indførelsen af en drivhusgasafgift.
Det kan blive svært at undgå, og regeringen har endnu ikke vist hvordan, mener Klimarådet. Derudover kan enkelte hensyn også være i konflikt, blandt andet kan hensynet til konkurrenceevnen kollidere med ønsket om at opnå de billigste reduktioner for samfundet.