Lækket notat afslører: Sats på biobrændstof virker ikke økonomisk
I forbindelse med regeringens nuværende 2025-forhandlinger viser en beregning, at satsningen på biobrændstoffer vil være et langt dyrere tiltag end en forhøjelse af dieselafgiften.
Regeringen er stadig i gang med at undersøge og forhandle metoder, der kan få Danmark til at opfylde 2025-målet.
Og nu viser et lækket notat, at iblanding af biobrændstoffer i diesel, som regeringen i øjeblikket vil satse på, vil være mere end dobbelt så dyr i forhold til, hvis man forhøjer dieselafgiften.
Læs også: Regeringens 2025-mål skal nås med kontroversielle biobrændstoffer
Det skriver Klimamonitor på baggrund af en artikel fra Altinget.
Mere konkret vil den såkaldte skyggepris på biobrændstoffer være på 4000 kroner per ton CO2, mens afgiften vil ligge på 1900 kroner per ton CO2. Det vil altså være dyrere for både staten og husholdninger, hvis førstnævnte går igennem.
Klimarådet og Concito har længe argumenteret for, at en forhøjelse af dieselafgiften vil være det smarteste tiltag.
Læs også: Nu lancerer SAS to billettyper, som inkluderer biobrændstof
Her har tænketanken blandt andet udarbejdet en model, hvor staten kan bruge midlerne fra afgiften til at reducere den såkaldte udligningsafgift. Det skal gøre, at dieselbilejere ikke mærker den forhøjede afgift på pengepungen, reducere grænsehandel og dermed Danmarks samlede CO2-udledning.
”Hvis man vil føre fornuftig klimapolitik, der giver billige og langsigtede reduktioner, så skal man ikke vælge regeringens forslag,” siger Karsten Capion, der er senioranalytiker hos Concito, til Klimamonitor.
- HCL