Regeringens 2025-mål skal nås med kontroversielle biobrændstoffer
Under et nyligt Marienborgmøde udmeldte regeringen, at man vil hæve CO2-fortræningskravet for biobrændstoffer. Men det møder kritik fra flere parter.
I forbindelse med regeringens møde på Marienborg onsdag denne uge blev det meldt ud, at man planlægger at hæve det såkaldte CO2-fortrængningkrav for transportsektoren, så 2025-målet kan komme i hus.
Men både eksperter, Concito og Rådet for Grøn Omstilling stiller sig kritisk overfor regeringens strategi. Det skriver Klimamonitor.
Et CO2-fortrængningskrav betyder, at CO2-indeholdet af det brændstof, der sælges, skal reduceres med en given procentsats.
Læs også: Nu lancerer SAS to billettyper, som inkluderer biobrændstof
Det kan for eksempel gøres ved at blande biobrændstoffer i benzin og diesel eller ved at benytte brint i specifikke brintkøretøjer.
Og her vil regeringen sætte et loft over brugen af 1. generationsbiobrændsler, som er fremstillet af afgrøder. I stedet vil man opfylde målet gennem 2. generationsbiobrændstoffer lavet af brugt fritureolie, kødaffald og biogas.
Men kritikerne mener, at en hævning er en dårlig vej at gå, fordi man ikke tager højde for de afskovningseffekter, brugen af biobrændstoffer har – noget, man også kalder ILUC-effekter.
Brugen af 2. generationsbrændstofferne er også kontroversielt, mener Jannick Schmidt, professor Aalborg Universitet.
”Problemet er, at råvarematerialerne til 2. generationsbiobrændstof er stort set allerede brugt i dag, så hvis man vil have mere, skal man nærmest uanset hvad dyrke flere afgrøder,” fortalte han til Klimamonitor i marts.
Læs også: Klimarådet dumper regeringens klimaindsats for tredje gang
I en pressemeddelelse fortæller Rådet for Grøn Omstilling blandt andet, at man anerkender initiativet.
Men det stikker mod en aftale som Socialdemokratiet og de daværende støttepartier vedtog i 2020, hvor regnereglerne for biobrændstoffer skal opdateres, så de medtæller den indirekte afskovningseffekt fra biobrændstofferne.
”Vi skal væk at danske bilister betaler ekstra for ”grønne” brændstoffer, som skader klimaet mere end fossilt brændstof. Derfor er det ærgerligt, at regeringen i dag øger brugen af biobrændstoffer uden at samtidig at sortere de mest klimaskadelige biobrændstoffer fra, som et flertal i Folketinget ønsker,” siger Rasmus Bjerring Larsen, klima- og transportrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling, i pressemeddelelsen.
- HCL