Korte forsyningskæder er en af nøglerne til øget ansvarlighed
En forsyningskæde anno 2024 kan være ekstremt kompleks. Nogle virksomheder har fx helt op til 1.000 underleverandører. Det gør det nærmest umuligt at stille krav hele vejen gennem forsyningskæden. Derfor har Blåkläder til forskel sine egne fabrikker - og blot 10 underleverandører.
Som dansk landechef for en af verdens største producenter af arbejdstøj er det (ærlig talt) en kæmpe udfordring at tale om ansvarlighed. For tøjproduktion er ligesom al anden produktion i sig selv en belastning for jordkloden, selvom vi i Blåkläder næsten går til ekstremerne for at agere, producere og transportere så grønt som overhovedet muligt.
Skulle vi gøre noget anderledes, ville det være ikke at producere noget overhovedet. Men ud over den superoptimering, vi hver eneste dag arbejder på at realisere i forhold til ansvarlige transportformer, produktionsmetoder og udnyttelsen af solenergi på vores fabrikker, er der ét punkt, hvor vi er lykkedes med at gøre tingene radikalt anderledes end vores konkurrenter.
Øget kompleksitet skaber manglende styring
Dels er vi en familieejet virksomhed, der på et tidligt tidspunkt valgte selv at eje vores fabrikker. Det har den enorme fordel, at vi qua ejerskabet af fabrikkerne har haft mulighed for meget nøje at udvælge de underleverandører, der bidrager til vores produktion. Vi har også kunnet samle Blåkläders produktion på nogle ganske få fabrikker, der oven i købet samarbejder med et meget begrænset antal underleverandører. I nogle dele af tekstilindustrien er det ikke unormalt at fordele en virksomheds produktion på helt op til 10 fabrikker, der måske hver især har 100 underleverandører, som så igen har helt op til 1.000 andre virksomheder og leverandører, der bidrager til produktionen.
Det siger sig selv, at det hen over så kompleks en forsyningskæde er stort set umuligt at garantere, at alle led arbejder efter de samme krav til miljø, medarbejderpleje og ansvarlighed, som gælder for din egen virksomhed.
Høj grad af gennemsigtighed
Blåkläders få egne fabrikker har til sammenligning under 10 underleverandører, der måske samarbejder med godt 100 andre virksomheder. Det gør, at vi langt nemmere kan overskue hele forsyningskæden og til enhver tid holde den så overskuelig, at vi kan stille strenge krav til hver enkelt led i kæden. Derigennem opnår vi en meget høj grad af gennemsigtighed, og vi har endda mulighed for jævnligt at besøge samtlige virksomheder i værdikæden og ved selvsyn konstatere, om de krav, vi stiller, også bliver efterlevet i praksis.
Mennesket og jordkloden før profit
Vi er endda gået så langt, at vi på øverste niveau i familien bag Blåkläder har et mantra og en ledelsesfilosofi, der hedder først mennesker, dernæst jordkloden og til sidst lønsomhed. Vi prøver så vidt muligt at lade dette mantra gælde for hele vores forsyningskæde - inkl. leverandører og samarbejdspartnere. Det kan ind imellem være svært at forklare en underleverandør i Myanmar eller på Sri Lanka, hvor vi har vores fabrikker, at vi sætter mennesket og jordkloden før profit. Men med hånden på hjertet er jeg overbevist om, at det er det, der skal til.
Foran med et godt eksempel
Lige så vigtigt vil jeg opfordre dig til at se på jeres forsyningskæder, for når du ikke har overblik over dens kompleksitet, er det heller ikke muligt at stille krav, påvirke og gå foran som et godt eksempel. Og det er trods alt det, der skal til, hvis vi skal gøre os håb om at ændre verden.
René Christiansen
Country Manager, Blåkläder
- Mød René på LinkedIn her
Om Blåkläder
Blåkläder blev grundlagt i den svenske by Svenljunga i 1959, og virksomheden udvikler, producerer og distribuerer arbejdstøj, handsker og sikkerhedsfodtøj til alle professionelle faggrupper inden for håndværksfagene, industrien, transportsektoren, produktion og service. Blåkläder står for kvalitet, holdbarhed og funktionalitet, som virksomheden konstant arbejder med at forbedre. Virksomheden sælger sine produkter i 20 lande, og hovedkontoret ligger fortsat i Svenljunga i Sverige. Blåkläder har sine egne fabrikker i Sri Lanka og Myanmar, mere end 6.000 ansatte og en årlig omsætning på 2,4 mia. svenske kroner. Det gør Blåkläder til en af verdens førende producenter af kvalitetsarbejdstøj og det største brand inden for arbejdstøj i Norden. Læs mere på www.blaklader.com