Lego sætter milliarder af til bæredygtighedsboost
Kongen af klodser er ikke helt tilfreds med, hvor hurtigt det går med at gøre virksomheden og dens aktiviteter bæredygtige. Breve fra børn har inspireret til nye tiltag.
Mandag d. 15. september 2020 fortalte LEGO Gruppen i en pressemeddelelse, at de vil investere op til 2,5 milliard kroner over tre år i at få fart på deres aktiviteter inden for bæredygtighed og socialt ansvar. Pengene skal dække både langsigtede investeringer og løbende omkostninger.
“Vi må ikke glemme de fundamentale udfordringer, som de kommende generationer står overfor. Det er afgørende, at vi handler nu for at beskytte planeten og kommende generationer. Vores virksomhed har børn som vores rollemodeller, og vi er inspireret af de millioner af børn, der efterlyser handling nu i kampen mod klimaforandringer. De skal have adgang til at udvikle de færdigheder en bæredygtig fremtid kræver,” udtaler Niels B. Christiansen, adm. direktør i Lego-koncernen, i en pressemeddelelse.
Nye poser i papir
Har man købt et Lego-sæt de seneste 20 år, vil man kunne huske de knitrende plastikposer, klodserne er pakket i inde i æsken. Dem begynder Lego fra 2021 at erstatte med FSC-certificerede, genanvendelige papirposer.
De nuværende poser er engangsplast, og koncernen har ifølge Niels B. Christiansen har fået mange brev fra børn, som beder om at Lego fjerne netop denne type plast.
Lego har derfor testet forskellige prototyper sammen med forældre og børn, og den valgte papirpose var en favorit hos børnene, fordi den ifølge dem var miljøvenlig og nem at åbne.
Investerer også i børn
Børn er dog andet og mere for Lego end målgruppe og testpersoner. De 2,5 milliarder dollar vil derfor også blive investeret i en opskalering af virksomhedens arbejde med at nå børn i nød.
Målet er inden 2022 at nå ud til otte millioner børn med aktiviteter gennem Lego Fonden og dens samarbejder med Unicef, Red Barnet og lokale partnere om at give børn adgang til leg og muligheder for at udvikle deres evner udi problemløsning, samarbejde og kommunikation – ved hjælp af Lego. I 2019 var samme tal 1.8 millioner.
Samtidig vil 2 millioner forældre og andre omsorgspersoner bliver uddannet i legens fordele og vigtighed, og indsatsen for at børn kan færdes sikkert online fortsætter og udvides også.
Lego Fonden bruger 25 procent af overskuddet fra Lego Gruppen til at finansiere aktiviteter denne type aktiviteter.
En anden måde at give flere børn adgang til leg med Legoklodser er udrulningen af Lego Replay, som opfordrer folk til at donere deres brugte klodser til børn, der ellers ikke ville have adgang til leg med Lego. Konceptet er blevet testet i USA i 2019 og vil blive lanceret i to yderligere lande inden udgangen af 2022.
Resten af pengene til materialer og miljømål
Lego Gruppens største indsats for bæredygtighed har siden 2015 være målet om inden 2030 at udvikle bæredygtige materialer, som alternativ til det olie-baserede plast klodserne laves af i dag. Det arbejde vil også modtage nye midler over de næste tre år, så man kan komme længere end de 2 procent af produktionen, der i dag er baseret på bæredygtige materialer.
Lego Gruppen har ligeledes angivet opdaterede målsætninger for reducerede CO2-udledninger, affaldsmængeder og -håndtering og vandforbrug.
Virksomheden havde i 2018 og 2019 et overskud efter skat på omkring otte milliarder kroner.
- EHS
Denne artikel er del af et tema:
I fokus: 15 mest læste i 2020
Læs eller genlæs de 15 mest læste artikler på CSR.dk i 2020. Vi har samlet dem her.