Mærsk offentliggør nye klimatal senere i år
For første gang vil Mærsk i år fremlægge en række reduktionsformål for en del af udledningerne fra blandt andet fragtindkøb.
I et interview med MobilityWatch fortæller bæredygtighedschef hos Mærsk Lene Bjørn Serpa, at man vil være klar med nye klimamål for koncernen senere i år.
Ifølge hende vil Mærsk blandt andet holde fast i ambitionen om at være CO2-neutral i 2040, og at de nye klimamål vil være målrettet de udledninger, der kommer fra scope 3.
Læs også: Mærsk hæver barren for lavemissionsbyggeri med nyt lager i Taulov
For Mærsks vedkommende kommer 56 procent af koncernens i alt 78 millioner tons udledt CO2 i 2022 fra værdikæden – og derfor handler det ifølge bæredygtighedschefen om at mindske den udledning, der kommer fra fragtopgaver, som bliver købt fra koncernens underleverandører.
Det er ikke noget, Mærsk tidligere fra flaget med, da området invovlerer en del usikkerhed omkring, hvilke teknologier man bør vælge, og fordi infrastrukturen til og forsyningen af grønne brændstoffer ikke tidligere har været gearet til den skala, det kommer til at kræve.
Det store fokus vil derfor også være på at få målene godkendt af Science Based Targets Initiative, fortæller Lene Bjrøn Serpa.
Læs også: Mangel på grønne brændsler presser Mærsk ud i milliardinvesteringer
”Det store fokus for os i år er, at vi skal have valideret vores målsætninger hos Science Based Targets, og som en del af det vil vi også skulle sætte et egentligt scope 3-mål,” siger hun til MobilityWatch.
Derfor vil hun ifølge avisen heller ikke på nuværende tidspunkt komme nærmere ind på, hvad de nye klimamål konkret kommer til at indeholde.
- HCL