Mangel på grønne brændsler presser Mærsk ud i milliardinvesteringer

Mærsk har satset stort på nye skibe, der skal sejle på grønne brændstoffer. Men produktionen af selvsamme brændsler halter bagud og tvinger rederigiganten til selv at søsætte milliardprojekter for at nå sine klimamål

I 2025 vil Mærsk få brug for omkring 750.000 ton grøn metanol om året til de i alt 19 skibe, der da er søsat. Foto: Vladimir Serebryansky / 123RF.

16.11.2022

CSR.dk

Det er ikke en forretningsmæssig ambition at blive en af verdens nye brændstofproducenter. På trods har A.P. Møller – Mærsk nu har alligevel taget et skridt ind i branchen. For de grønne brændstoffer, som rederiet afhænger for at nå sine klimamål, har vist sig ualmindeligt svære at opdrive.

Derfor trækker Mærsk i arbejdstøjet og sætter selv en række projekter i gang, der skal få en stabil produktion op og stå. For nylig indgik rederiet en samarbejdsaftale med den spanske regering om at udvikle projekter, der årligt vil kunne levere op til 2 mio. ton grøn metanol.

Og i foråret indgik selskabet en lignende aftale med Egypten, der ifølge Morten Bo Christiansen, chef for decarbonisering i Mærsk, rummer nogenlunde samme potentiale. Det skriver FINANS.

Læs også: Mærsk udvider sin miljørigtige flåde med seks nye skibe

”Vi får en form for udviklerrolle. Vi har ikke ambitioner om at blive en ny brændstofproducent, så det er ikke noget, vi på den lange bane skal have på vores balance, men vi synes, det er nødvendigt at få det skubbet i gang, og så skal vi have fundet nogle partnere, som vi kan gøre det med,” forklarer Morten Bo Christensen, som netop nu er på COP27 for at finde flere partnere, der kan levere grøn metanol til den globale virksomheds skibe fremover.

Enhver transformation er en investering

I 2025 vil Mærsk få brug for omkring 750.000 ton grøn metanol om året til de i alt 19 skibe, der da er søsat. Samtidig forventer rederiet, at behovet vil være syvdoblet i 2030, hvor en fjerdedel af Mærsks samlede fragt på havet skal sejles på grønne brændsler, hvis selskabet skal leve op til sit kortsigtede klimamål.

Morten Bo Christensen og resten af Mærsk havde håbet, at indkøbet af 19 nye grønne skibe, ville være det signal, energisektoren skulle bruge for at investere mere i de grønne brændstoffer. Men på baggrund af dialoger med over 200 mulige partnere, har Mærsk indgået aftaler med kun syv, der i alt vil kunne levere én million ton grøn metanol.

Grøn metanol

Grøn metanol produceres ved at omdanne grøn strøm til brint via elektrolyse. Derefter laver man brinten om til metanol ved at tilsætte kulstof. Det er et af brændstofferne under fællesbetegnelsen Power-to-X (PtX). mange selskaber er i gang i mindre skala, men på hele verdensmarkedet findes der i dag kun en brøkdel af den elektrolysekapacitet.

Kilde: FINANS

Derfor bliver der også kigget bekymret på Mærsks tidsplan fra flere sider. Blandt andet en af rederiets partnere, teknologichef i European Energy, Søren Knudsen Kær, vurderer det bliver en stram plan, som vil kræve massive investeringer i nye store projekter for at lykkes.

Men kloden kan ikke vente at produktionen opstår af sig selv, mener Morten Bo Christensen, og derfor må Mærsk selv tage teten:

Læs også: Mærsk prissætter klimakvoter for skibe

”Det nytter ikke noget, at man bare fortsætter og håber på, at der kommer en løsning om 10 år. Alle, der har respekt for videnskaben, kan jo se, at vi allerede er i dybe problemer. Nu handler det om at undgå katastrofen,” siger han til FINANS.

Siden Mærsk satte kurs mod en grøn transformation, har flere andre store shipping-selskaber fulgt trop. Det gælder blandt andet kinesiske Cosco, der for nylig bestilte 12 grønne skibe i størrelse XL.

Ifølge Morten Bo Christiansen er det yderst positivt, at flere aktører er med til at presse på. Det betyder så også, at der bliver brug for endnu flere brændsler, og derfor mener han, at det er nødvendigt, at andre – heriblandt olieselskaberne – snart melder sig på banen.

”Vi opfordrer dem fortsat til at læne sig ind og investere i det. Når man skal lave sådan en transformation, så koster det jo penge. Enhver forretningstransformation er en investering,” siger han.

- KCP

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

04.04.2025Denteks A/S

Sponseret

Bæredygtigt arbejdstøj og linned

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Webinar
Webinar: The EU AI Act: What you need to know - and do

Get an in-depth understanding of the EU AI Act with legal expert Niels Christian Ellegaard. He will provide a comprehensive overview of the regulation, highlight important deadlines, and explain how to approach and manage the EU AI-Act at this stage.

Dato

24.04.2025

Sted

Online

DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

24.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Er din virksomhed underlagt Bekendtgørelse 761/2024? Vær sikker på, at du opfylder de nye krav

Den 1. juli 2024 udsendte Energistyrelsen Bekendtgørelse 761/2024 med opdaterede krav til obligatoriske energiledelsessystemer og energi- og klimasyn for visse virksomheder.

Dato

24.04.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

MäRK
Gå-hjem-møde
B Corps Evolution of Standards: Få et overblik over, hvad det betyder for dig

B Lab offentliggør i april sine nye, opdaterede standarder for, hvad virksomheder skal opfylde, hvis de vil være B Corp. Men hvad betyder det for dig og din virksomhed?

Dato

24.04.2025

Tid

14:00

Sted

Strandboulevarden 66, st, 2100 København Ø

PwC Danmark
Webinar
Sustainability Reporting Beyond CSRD

- What and How

Dato

25.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Få styr på de nye krav om energiledelse, energi- og klimasyn baseret på BEK 761/2024

Er din virksomhed omfattet af Bekendtgørelsen, skal I sikre, at I opfylder de nye krav. På dette 2,5-times online minikursus, giver vi dig den viden, du har brug for for at leve op til de nye krav.

Dato

25.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online