07.10.2022  |  Supply chain

Mærsk udvider sin miljørigtige flåde med seks nye skibe

Seks nye skibe, der kan sejle på både grønt og normalt skibsbrændstof, kommer fremover til at pryde Mærsks flåde. Det bringer Mærsks bestilte antal af klimavenlige skibe op på i alt 19.

Metanol er det grønne brændstof som skal drive seks nye fragtskibe, som A.P. Møller-Mærsk netop har bestilt.

Ovenpå de seneste års kapacitetsmangel i fragtbranchen er den globale ordrebog for fragtkapacitet og -skibe fuld. Men det skræmmer ikke Mærsk.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

“Det er klart, at ordrebogen er, som den er, men vi er nødt til først og fremmest at sikre, at vi har en konkurrencedygtig flåde, og at vi hele tiden fornyer skibe, som skal erstattes. Dernæst har vi vores grønne omstilling, som vi virkelig prioriterer at levere på,” siger Palle Laursen, som er flådechef hos Mærsk, overfor Børsen.

Så selvom investeringsbanker spår risiko for en række magre år på grund af udsigten til overkapacitet, er man hos Mærsk glade for beslutningen. Mærsk vil nemlig pensionere seks forældede skibe, når de grønne står klar, og på den måde stiller man efter at forny flåden i stedet for at udvide den – og er den afgørende forskel.

Læs også: Byggeriet tømmer Danmark for råstoffer: Nu råber branchen vagt i gevær

”Vi har en 2030-plan og en 2040-plan, vi skal levere på, og for at det sker på en kontrolleret og troværdig måde, skal vi have en konstant udskiftning af de skibe, der når deres udløbsdato,” tilføjer Palle Laursen.

I stedet skal det ses som et bevis på Mærsks forpligtelse til sine egne klimamål og Paris-aftalens målsætninger.

”Vores kunder forventer at vi dekarboniserer vores forsyningskæder, og disse seks skibe bringer os et skridt tættere på at levere klimaneutral transport. Det kræver global handling allerede i dette årti, for at vi når Paris-aftalens temperaturmål,” siger Henriette Hallberg Thygesen, der er CEO ved Fleet & Strategic Brands hos Maersk, i en pressemeddelelse.

De seks skibe betyder, at Mærsk har 19 metanolskibe i deres ordrebog, og netop disse seks vil have plads til 17.000 containere i modsætning til Mærsks første metanolskibe, der kun have plads til 8.000. Alle seks forventes at blive leveret af producenten Hyundai Heavy Industries (HHI)

- KCP

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere