Mærsk udvider sin miljørigtige flåde med seks nye skibe
Seks nye skibe, der kan sejle på både grønt og normalt skibsbrændstof, kommer fremover til at pryde Mærsks flåde. Det bringer Mærsks bestilte antal af klimavenlige skibe op på i alt 19.
Metanol er det grønne brændstof som skal drive seks nye fragtskibe, som A.P. Møller-Mærsk netop har bestilt.
Ovenpå de seneste års kapacitetsmangel i fragtbranchen er den globale ordrebog for fragtkapacitet og -skibe fuld. Men det skræmmer ikke Mærsk.
“Det er klart, at ordrebogen er, som den er, men vi er nødt til først og fremmest at sikre, at vi har en konkurrencedygtig flåde, og at vi hele tiden fornyer skibe, som skal erstattes. Dernæst har vi vores grønne omstilling, som vi virkelig prioriterer at levere på,” siger Palle Laursen, som er flådechef hos Mærsk, overfor Børsen.
Så selvom investeringsbanker spår risiko for en række magre år på grund af udsigten til overkapacitet, er man hos Mærsk glade for beslutningen. Mærsk vil nemlig pensionere seks forældede skibe, når de grønne står klar, og på den måde stiller man efter at forny flåden i stedet for at udvide den – og er den afgørende forskel.
Læs også: Byggeriet tømmer Danmark for råstoffer: Nu råber branchen vagt i gevær
”Vi har en 2030-plan og en 2040-plan, vi skal levere på, og for at det sker på en kontrolleret og troværdig måde, skal vi have en konstant udskiftning af de skibe, der når deres udløbsdato,” tilføjer Palle Laursen.
I stedet skal det ses som et bevis på Mærsks forpligtelse til sine egne klimamål og Paris-aftalens målsætninger.
”Vores kunder forventer at vi dekarboniserer vores forsyningskæder, og disse seks skibe bringer os et skridt tættere på at levere klimaneutral transport. Det kræver global handling allerede i dette årti, for at vi når Paris-aftalens temperaturmål,” siger Henriette Hallberg Thygesen, der er CEO ved Fleet & Strategic Brands hos Maersk, i en pressemeddelelse.
De seks skibe betyder, at Mærsk har 19 metanolskibe i deres ordrebog, og netop disse seks vil have plads til 17.000 containere i modsætning til Mærsks første metanolskibe, der kun have plads til 8.000. Alle seks forventes at blive leveret af producenten Hyundai Heavy Industries (HHI)
- KCP