Mærsk-selskab anklaget for at underbetale arbejdere i Indonesien

Supply chain kan også være mennesker. Det har Mærsks logistikselskab Damco måttet sande i Indonesien, hvor arbejdsministeriet kræver at virksomheden skal betale 2,75 millioner kroner i erstatning.

En container pakkes på et af Damcos pakhuse i Asien. Dog ikke i Indonesien. Foto: Damco.

04.07.2016

CSR.dk

Sagen drejer sig om om 107 arbejdere, som lastede containere i et af Damcos pakhuse i Indonesien. Arbejderne var dog ikke ansat af Damco men af en underleverandør, PT Tunas Baru Sejahtera (PT TBS). Spørgsmålet er, hvem der er ansvarlig for at de 107 arbejdere arbejdede uden kontrakt og blev underbetalt i forhold til den indonesiske mindsteløn.

Det indonesiske arbejdsministerium afgjorde d. 6. juni 2016 at de forhold er Damcos ansvar, og at selskabet derfor skal afholde erstatningen, ligesom de skal ansætte arbejderne og tilbyde dem sygesikring. Det skriver Danwatch.

Damco: ikke vores ansvar
Diskussionen startede i maj 2014, da arbejderne kontaktede myndighederne, fordi de var usikre på deres arbejdsforhold. Myndighederne foretog en inspektion og sagde, at Damco skulle agere som arbejdsgiver.

Damco afviste også dengang den udlægning af sagen og forklarede, at de har den opfattelse, at underleverandøren bærer al ansvar for løn og ansættelsesvilkår. Damco skrev, at de har betalt Tunas et fast beløb for hver container, der er blevet lastet, og at det er Tunas’ ansvar at udbetale retmæssig løn. Det synspunkt fastholder Damco, som senest har udtalt at de ”ikke accepterer at have juridisk ansvar for PT TBS’s ansatte i pakhuset”.

Med andre ord godtager selskabet ikke afgørelsen, fordi virksomheden er uenig med myndighedernes vurdering, og sagen kan derfor ende i retten.

Kendt risiko for Mærsk
Leverandørkædeansvar i forhold til medarbejdere er ikke ukendt for Mærsk Gruppen, som i sit centrale program for ansvarlige indkøb har kategorierne ”Manning and crewing agencies” og ”Warehousing and distribution” på listen over ti områder med størst risiko for negativ påvirkning af miljø og sociale forhold. Det fremgår af Mærsks bæredygtighedsrapport for 2015

Var juraen på plads?
Juridisk set fremhæves to forhold. For det første at Damco var klar over, at den indonesiske underleverandør ikke var lovligt registreret, da selskabet blev hyret. Damco forklarer dog, at der findes en lovklausul, der tillader at "hyre en ikke-lovlig enhed, hvis der ikke eksisterer en passende lovlig enhed på det tidspunkt," skriver Danwatch. For det andet om den opgave arbejderne udførte, er en kerneopgave for Damco. I så fald er det Ifølge indonesisk lov ikke tilladt at udlicitere opgaven. Damco mener dog, at arbejdsministeriet allerede har godkendt det synspunkt, at lastning af varer ikke er en kerneopgave.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

27.11.2025CSR.dk

Marks and Spencer ruller nyt klimaprogram ud i modebranchen

25.11.2025CSR.dk

Kina brændt inde med 700.000 ton tomatpure ovenpå afsløringer om tvangsarbejde

25.11.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Brug for kompetencer til ansvarlig virksomhedspraksis? Akademi for Bæredygtige Værdikæder 2026 åbner for tilmeldinger

21.11.2025CSR.dk

Nyt partnerskab vil skære markant i CO2 fra facadevinduer

20.11.2025CSR.dk

Nordic Salt Cycle rejser kapital til at styrke genvindingen af kritiske mineraler i Europa

17.11.2025CSR.dk

Klimavenlig e-handel vokser op til Black Friday

12.11.2025CSR.dk

ESG i forsyningskæden er blevet et ’hvordan’ – og ikke længere et ’hvorfor’

10.11.2025CSR.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle