Mærsk vil udvikle bæredygtigt brændstof baseret på alkohol
Alliancen LEO Coalition, hvor bl.a. A.P. Møller-Mærsk, BMW og H&M indgår, vil udvikle et nyt brændstof baseret på alkohol og træstof. Hos Mærsk ligger det nye samarbejde i fin forlængelse af deres seneste udmelding om, at de fremover vil fokusere på de tre brændstoftyper alkohol, biogas og ammoniak.
Er alkohol svaret på shippingindustriens jagt efter et bæredygtigt brændstof? Ifølge Børsen er det slet ikke et usandsynligt fremtidsscenarie.
De skriver således, at A.P. Møller-Mærsk er gået sammen med en bred gruppe af rederier og storkunder, heriblandt BMW og H&M, i alliancen LEO Coalition med henblik på at udvikle det nye brændstofmix baseret på alkohol og træstof, som de kalder for LEO.
"Det er virkelig vigtigt for os at få kunderne med på rejsen mod at blive CO2-neutral i 2050”, siger chefrådgiver for klima i Mærsk, John Kornerup Bang, til Børsen og fortsætter:
”Hvis det skal lykkes, skal vi have de første kommercielle skibe til at sejle bæredygtigt i 2030, og det er ikke noget, vi kan klare alene. Vi skal både have energiselskaberne og vores store kunder til at spille med”.
Vil fokusere på alkohol, biogas og ammoniak
Det nye samarbejde kommer efter, at Mærsk i sidste uge meddelte, at de fremover vil fokusere på tre typer brændstof, som skal være med til at reducere udledningen af drivhusgasser. Det drejer sig om alkohol (ætanol og methanol), biogas og ammoniak.
Dermed er der lagt op til et opgør med den traditionelle skibsolie, som containershipping-industrien har sejlet på det sidste halve århundrede. Noget, der ifølge John Kornerup Bang er nødvendigt, hvis skibsfarten skal reducere sit klimaaftryk, hvor man i øjeblikket tegner sig for 2-3 procent af den samlede globale CO2-udledning.
"Grunden til, at LEO er særligt interessant, er, at hvis det lykkes, kommer vi til at bruge lignin, som i dag er et affaldsprodukt”, siger John Kornerup Bang til Børsen og fortsætter:
”Det betyder, at brændstoffet vil blive endnu billigere, end hvis vi kun bruger den rene alkohol. Her har vi en fordel, fordi rederier kan brænde mindre fine ting af sammenlignet med andre industrier”.
Læs også: Mærsk: Nul CO2 i 2050 er et helt nyt game
Konkret forventer Mærsk, at de første testsejlinger med LEO kommer til at finde sted i andet halvår af 2020. Ifølge Kornerup Bang vil Mærsk i de kommende år søsætte flere projekter med udgangspunkt i de tre førnævnte brændstoffer.
- JMA