Maritimt klimacenter: En klimaneutral skibsbranche er ikke urealistisk
Mærsk-fondens klimacenter har netop lanceret en rapport, der giver konkrete metoder til at nedsætte skibsfartens CO2-udledning inden 2050.
Måske er udsigten til en kulstofsfri skibsfartsbranche i 2050 ikke så urealistisk endda. Men det kræver en øget indsats i branchen og fast regulering fra myndighederne. En kulstofafgift med et startbeløb på 50 dollars per ton CO2 kunne fx ændre branchen markant, hvis den øremærkes.
Det er konklusionen på rapporten ”Industry Transition Strategy”, som Mærsk-fondens klimacenter Center for Zero Carbon Shipping lancerede i mandags. Det oplyser Søfart.dk.
Læs også: Dansk aftale sikrer Mærsk CO2-neutralt brændstof til containerskibe
Konkret er rapporten kommet frem til fire strategier til i dette årti at begynde overgangen til klimaneutrale brændstoffer; ensartede spilleregler gennem international regulering, konkurrencedygtige, klimaneutrale brændstoffer, indførte energieffektivitetsforanstaltninger samt støtte til dem, der begynder mindskningen af CO2 hurtigt.
Ifølge Mads Peter Zacho, head of Industry Transition i centeret, er regulering vejen frem, hvis man for alvor skal sætte industrien mod en grøn kurs.
”Den vej, vi er på, fører til omkring 20 procent flere drivhusgasemissioner fra global skibsfart i 2050. Vi er meget langt væk at holde os inden for 1,5 graders temperaturstigning. Regulering vil skabe den tillid hos energiudbydere, teknologiudviklere og investorer, der er nødvendige for at fremskynde denne systemiske ændring af et helt forretningssystem”, siger han til Søfart.dk.
- HCL